4
تقویم ادیان؛

آغاز ایام زیارتی پیرنارستانه

  • کد خبر : 36481
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - ۵:۵۸
آغاز ایام زیارتی پیرنارستانه
دوم تا ششم تیر ایام زیارت پیر نارستانه است که زیارتگاه آن در 31 کیلومتری شرق یزد و در پشت کوه دربید قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، دوم تا ششم تیر ایام زیارت پیرنارستانه است که زیارتگاه آن در 31 کیلومتری شرق یزد و در پشت کوه دربید قرار دارد. می‌گویند یکی از شاهزاده‌های ساسانی بر شکارچی روشن‌ضمیری نمایان شده و دستور بنای این زیارتگاه را داده است. زرتشتي ها پنج روز در این نيايشگاه حضور دارند و اهورامزدا رو ستايش می کنند و به روان و فروهر مردگان راه ميهن و ارزش هاى نيك انسانى درود می فرستند. این زیارتگاه که در گویش دری زرتشتی به اون نورسته می گویند.

تاریخچه

زیارتگاه پیرنارستانه همانند دیگر مکان‌های مقدّس زرتشتیان، روایت و فلسفه‌ای جذاب دارد که این روایات حاکی از قدمت و اصالت ایرانی آن‌هاست. داستان پیدایش نیایشگاه درواقع، مکان ناپدید شدن «شاهزاده اردشیر» پسر یزدگرد سوم است. هنگامی‌که اعراب در عهد ساسانیان به ایران هجوم و یورش آوردند، اردشیر به همراه مادر خود «کتایون» به قسمت شرقی یزد گریختند. او در مسیر، به عللی از مادر جدا شد و به‌سوی کوه و دشت گریخت سپس در کوه نارستانه پنهان شد. بر همین اساس، این کوه مقدّس شاهزاده را برای محفوظ ماندن از شرّ تازیان، در میان خود گرفت و برای همیشه پنهان کرد. پس از گذشت چندی از این واقعه «در زمان طاهریان» یک شکارچی زرتشتی به دنبال آهو، به این محل می‌رسد. او از خستگی و تشنگی به خواب می‌رود و در خواب، مردی را با چهره‌ای نورانی می‌بیند که می‌گوید در اینجا زیارتگاهی بساز، شکارچی نیز به درخواست شاهزاده این مکان را بنا می‌نهد و از آن زمان به بعد، به آن پیرنارستانه می‌گویند.

پیرنارستانه اکنون با گذشت قرن‌ها، همچنان برای زرتشتیان یزد و جهان قابل‌احترام است. طبق تقویم زرتشتیان این زمان، از روز سپندارمزدا تا روز آذر که با دوم تا ششم تیرماه مصادف می‌باشد؛ همه‌ساله زرتشتیان در این محل گرد هم آمده و به نیایش اهورامزدا، برگزاری آیین دینی، مراسم سنّتی، انجام برنامه‌های فرهنگی، هنری، تجلیل از دانش آموزان و دانشجویان برتر می‌پردازند. اوستاخوانی، سخنرانی، قدردانی از خیّران زرتشتی، معرفی زوج‌های جوان به زائران، دعا برای سربلندی جمهوری اسلامی ایران و تجلیل از شهدای این كیش از دیگر برنامه‌های زرتشتیان است.

ماهیت و چیستی زیارت پیر نارستانه

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=36481

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.