3

یوگا؛ توقف کامل آگاهی و بی تفاوتی

  • کد خبر : 50939
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸
یوگا؛ توقف کامل آگاهی و بی تفاوتی
مظاهری سیف با بیان اینکه یوگا توقف کامل آگاهی است، گفت: در یوگا اشاره می شود که برای رسیدن به رهایی باید سه عنصر حس جاذبه، دافعه و بی تفاوتی را قطع کرد که روح از ماده جدا شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حمیدرضا مظاهری‌سیف، بنیانگذار و رئیس مؤسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی در نشست تخصصی نقد و بررسی يوگا و مديتيشن که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در مرحله پنجم یوگا یعنی پراتیاهارا، فرد باید سعی کند جای ذهن و حس را عوض کند، ما حواسمان در زندگی مادی است و دائم به ذهن ما ورودی می کند که در پراتیاهارا به جای ورودی دادن حس به ذهن، ذهن باید ورودی به حس بدهد.

وی افزود: اگر بخواهیم این موضوع را ساده برداشت کنیم؛ این است که ذهن نباید درگیر ادراکات حسی باشد و به معنای عمیق تر نیز تاکنون هرچه را که ذهن می دیده است آنچه بوده که چشم دیده یا گوش شنیده است ولی اکنون باید چشم و گوش آنچه را که ذهن می بیند، ببیند و بشنود، یعنی از درون به حس فرمانداری شود که چه ببیند.

مظاهری سیف ادامه داد: تا اینجا به آن اعضا و عناصر بیرونی یوگا می گویند که این عناصر بیرونی مقدمه اصل و درون یوگا می باشد.

وی عنوان کرد: اصل، اساس و درون یوگا دارانا، دایانا و سامادهی می باشد که به آن سامیاها می گویند.

مظاهری سیف با اشاره به اینکه تمرینات تخصصی زمینه و مقدمه ای برای یوگا است، بیان کرد: دارانا در فارسی معادل تمرکز است که در این مرحله باید با تمرکز روی یک موضوع بقیه موضوعات را از ذهن بیرون ریخت و تلاش برای رسیدن به تمرکز ذهنی است.

وی با بیان اینکه تمرکز می تواند روی یک شی یا یک عدد باشد اما از همه مهم تر تمرکز روی تمثال خدایان است که زودتر به نتیجه می رسد، عنوان کرد: وقتی ذهن به مرحله تخلیه رسید، مرحله دایانا می رسد و در انگلیسی به مدیتیشن ترجمه شده است یعنی باید ذهن را همانطور خالی نگه داشت و روی یک موضوع بایستیم.

وی اظهارکرد: در مرحله دایانا دو موضوع در ذهن است؛ یکی “من” روی یک موضوع متمرکز هستم.

مظاهری سیف ادامه داد: وقتی دایانا استمرار پیدا کرد یوگا وارد سامادهی می شود، سامادهی دو سطح دارد سطح اول این است که “خود” را حذف کنی و موضوع مراقبه باقی می ماند که وقتی این مهم ادامه یافت موضوع هم کنار می رود و به هیچ فکر نمی کند.

وی با اشاره به تعریف یوگا بیان کرد: یوگا توقف کامل آگاهی است و کسی که این کار را می کند یوگا ساترا می گویند.

مظاهری سیف خاطرنشان کرد: زمانی که در یوگا فرد به رهایی می رسد این توقف آگاهی برای این است که روح رها شود.

وی با اشاره به فلسفه رهایی عنوان کرد: یوگا مبتنی بر یک مکتب دیگری در هند به نام سانخیا است، فلسفه ای که مبتنی بر این است در جهان دو موجود ازلی به نام روح و ماده وجود دارد که به هم آمیخته شده اند و از آمیختن این دو جهان پدید آمد.

وی با اشاره به اینکه از ذهن به چیتا تعبیر شده است، گفت: چیتا به معنی ذهن نیست بلکه همان حس امیدواری و خودآگاهی است، همان علم حضوری که ما از خودمان درک می کنیم و روح و ماده را چیتا به هم پیوند زده است.

مظاهری سیف با بیان اینکه مشکل اصلی که روح ما را به اسارت کشیده این است که در اثر بهم آمیختن روح و ماده روح مشغول ادراک جهان مادی شده است و باعث شده از خودآگاهی خود جدا شود.

وی گفت: در فلسفه سانکیه اشاره می شود که با تفکر و شناختی که به آن رسیده ایم روح، روح است و ماده ، ماده است ما به رهایی می رسیم.

مظاهری سیف بیان کرد: در این راستا یوگا هیچ فلسفه ای مطرح نمی کند بلکه می گوید هرچه سانکیه می گوید قبول دارد فقط می گوید که ماده و روح که به هم آمیختند عامل سومی به نام ایشوارا این دو را با هم ترکیب کرده است برای همین نمی توان آن را خدا خواند.

وی با بیان اینکه ایشوارا سومین ذات ازلی است، گفت: در یوگا اشاره می شود که برای رهایی است و نجات روح از تعلقات جهان مادی باید یک برنامه عملی وجود داشته باشد؛ این برنامه عملی همان مراحل هشت گانه یوگا و فلسفه سانکیه است.

مظاهری سیف با بیان اینکه در فلسفه سانکیه این موضوع مطرح است که ادراک جهان مادی از سه عنصر تشکیل شده است، گفت: این سه شامل رنج، لذت و بی تفاوتی است و ما از طریق این سه مورد با جهان نسبت برقرار می کنیم ما نسبت به جهان حس جاذبه، دافعه یا بی تفاوتی داریم و باید این سه عنصر را قطع کنیم تا روح از ماده جدا شود.

وی ادامه داد: یوگا می گوید برای رهایی از این سه مورد باید برنامه عملی داشته باشیم برای استفاده از چیزی نباید لذت ببری و بود و نبود چیزی برای تو فرق نداشته باشد و نسبت به همه چیز بی تفاوت باشی، عمل به ضد در یوگا مطرح است.

مظاهری سیف بیان کرد: متن یوگاسوترا متنی کوتاه و سری است، بدون شرح و تفسیر نمی توان فهمید چه می گوید.

وی خاطرنشان کرد: تمام آنچه در یوگای سنتی وجود داشته است در یوگای قرن ۲۰ و ۲۱ نیز وجود دارد فقط مدل ارائه آن عوض شده است.

گفتنی است، نشست تخصصی نقد و بررسی يوگا و مديتيشن به مناسبت روز حهانی یوگا، با حضور جمعی از دغدغه مندان و فعالان حوزه فرقه شناسی و جریان های انحرافی در مشهد برگزار شد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=50939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!