11

مقایسه تطبیقی دو اثر نمایشی تعزیه امام حسین(ع) و مصائب مسیح

  • کد خبر : 37069
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
مقایسه تطبیقی دو اثر نمایشی تعزیه امام حسین(ع) و مصائب مسیح
این مقاله به مقایسه تطبیقی دو اثر نمایشی تعزیه امام حسین(ع) و فیلم مصائب مسیح (مل گیبسون) می پردازد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، این مقاله به مقایسه تطبیقی دو اثر نمایشی تعزیه امام حسین(ع) و فیلم مصائب مسیح (مل گیبسون) می پردازد. هر چند كه این دو اثر به لحاظ نوع ابزار نمایشی و حتی پیشینه هنری و دینی و اجتماعی تفاوت های قابل توجهی دارند، اما در بسیاری موارد مشابهت هایی میان آنها دیده می شود كه در دیگر آثار نمایشی كه طبق زندگی حضرت مسیح(ع) ساخته شده اند، وجود ندارد.

این مقاله تلاش دارد برای نشان دادن این شباهت ها ابتدا به شباهت های كلی تر بپردازد كه از آن جمله می توان به شرح مصائب در این دو اثر، دلیل و انگیزه مبارزه و شهادت این دو شخصیت، اهمیت خون در این دو روایت، خیانت یاران و تنها ماندن اشاره كرد، كه هر یك از این موارد در هر دو اثر بررسی شده اند.

سپس مقاله به شباهت هاي جزيي تر مانند شخصيت هاي مشابه و اتفاقات مشابه در اين دو اثر مي پردازد. براي مثال شخصيت حضرت مريم، حضرت زهرا (س)، حضرت زينب (س)، پلاتيس، سردار رومي، و حر از ديدگاه مقايسه اي بررسي مي شوند. همچنين حوادثي مانند دريده شدن لباس بر پيکر اين دو شخصيت، تيره شدن زمين و آسمان در هر دو روايت و ديگر شباهت هاي جزيي مورد توجه قرار مي گيرند. در واقع اين مقاله مي کوشد با مقايسه اين آثار و درک شباهت هايي ميان اين گونه آثار که از وقايع ديني سرچشمه مي گيرند، توجه خواننده را به اصلي مشترک در اديان مختلف و روايت مختلفي که ريشه ديني دارند، جلب کند.

دانلود مقاله

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=37069

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 42در انتظار بررسی : 42انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.