9

فرقه‌های نوظهور و تناسخ

  • کد خبر : 45935
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
فرقه‌های نوظهور و تناسخ
یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دغدغه‌های بشر، مقوله مرگ است. عده‌ای با اتخاذ رویکرد مادی‌گرایانه در این رابطه، بحث تناسخ را مطرح کرده و ادیان ابراهیمی، مقوله معاد را پیش کشیده‌اند.

پایگاه خبری مفاز -فرقه‌های نوظهور با توجه به هم‌راستا بودن و هماهنگی کامل نظریه تناسخ با اهدافشان، به شدت از این نظریه استقبال کرده‌اند، به‌گونه‌ای که تناسخ‌باوری اساساً به عنوان یکی از شاخص‌های مشترک فرقه‌های نوظهور شناخته می‌شود.
دلیل استقبال فرقه‌های نوظهور را در دو بعد می‌توان بررسی کرد:

تأمین اهداف و تطمیع سردمداران فرقه‌ها؛ ماهیت و مفهوم تناسخ، به لحاظ زیر سؤال بردن معاد و عدل الهی، مفر خوبی برای سردمداران جریان‌های معنوی کاذب فراهم ساخته تا بدون دغدغه و هراس از بازخواهی، توجیهی برای فریبکاری‌ها و اعمال انحرافی‌شان یافته و مطامع خویش را دنبال نمایند.

تسامح دینی و شریعت‌گریزی؛ رهایی از اندیشه رسیدگی به اعمال و تکالیف دینی بر اساس باور به تناسخ، راه حل خوبی برای افرادی است که به دنبال راحت‌طلبی، فرار از شریعت و بی‌قیدی هستند.
افراد فعال در این حوزه مانند پائولو کوئیلو، اوشو و برخی نویسندگان روان‌شناسی موفقیت مانند برایان تریسی و وین دایر، به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آثار خود به این مقوله پرداخته‌اند.¹

۱. محمدحسین کیانی، مقاله مؤلفه‌های معنویت‌های نوپدید، کتاب نقد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=45935

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.