8

درباره موسیقی ذن و شاکوهاچی در بودیسم ژاپنی

  • کد خبر : 36995
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴
درباره موسیقی ذن و شاکوهاچی در بودیسم ژاپنی
شاید معابد کوهاچی از بین رفته باشند اما موسیقی Zen (ذن) در بودیسم ژاپنی یکى از پر طرفدارترین موسیقی می باشد که با هدف مراقبه، مرگ اندیشی و ژرف نگری تولید و عرضه می شود.

بین تمام سبک های موسیقی در جهان، موسیقی Zen (ذن یعنی بودیسم ژاپنی) تافته ای جدا بافته است. راز آلودگی، سکوت و قاطعیت، ژرف نگری، الهام و کشف، تمرکز عمیق، مرگ اندیشی، عناصری هستند که به شکلی جادویی در این موسیقی بودایی ژاپنی که در اصل برای مراقبه ساخته شده حضور دارند و شنونده را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند.

موسیقی ذن و حقیقت مرگ و زندگی

در حقیقت موسیقی ذن شاید تنها سبکی در جهان باشد که برای تفریح و نشاط یا شادی و اندوه و یا سرگرمی نیست و شنونده را در برابر حقیقت مرگ و زندگی قرار می دهد و به اصطلاح خودمان انسان را کاملا به فکر فرو می برد.

از سازهای اصلی این گونه از موسیقی فلوتی ژاپنی به نام شاکوهاچی ، همچنین ساز زهی Koto است.از سبک های موسیقی Zen ، هونکیوکو Honkyoku قسمت هایى از نوازندگی با سازهای shakuhachi یا hocchiku است که قرن ها قبل توسط رهروان خانه به دوش ذن معروف به komuso نواخته می شد.

البته موسیقی ژاپن شامل طیف وسیعی از ژانرهای متمایز است که موسیقی های مدرن و سنتی را نیز شامل می شود

مدیتیشن و ژرف اندیشی

معابد komuso در سال ١٨٧١ از بین رفتند اما موسیقی آن ها Honkyoku امروزه یکى از پر طرفدارترین موسیقی در ژاپن می باشد. از اوایل قرن سیزدهم Komuso موسیقى Honkyoko را براى مدیتیشن و ژرف اندیشی نواخته اند. در قرن هجدهم، یکى از افراد فرقه Komuso به نام Kinko Kurosawa از ایین ذن برگزیده شد تا به سراسر ژاپن مسافرت کند و تمام این قطعات موسیقى را گرد اورى نماید. دست اورد سال ها سفر و جستجو، سى و شش قطعه معروف به Kinko Ryu Honkyoku شد که از گنجینه موسیقی بودایی محسوب می شوند.

کوتوهای ۱۷ سیم نیز رایج هستند و به عنوان سازهای باس به شمار می روند

درباره دیگر جنبه های موسیقی ذن همچنین سازها و آواز در موسیقی ذن معناهای متفاوت و گسترده ای وجود دارد. کافیست به چند نمونه کم نظیر از موسیقی ذن گوش فرا دهیم و به عظمت آن پی برد.

شاکوهاچی ساز اصلی ذن و مدیتیشن ژاپنی همنوایی ساز بادی شاکوهاچی و ساز زهی کوتو به راستی که جادوییست و یکی از مظاهر هنر سترگ ژاپن و مراقبه بودایی ژاپن، ذن است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=36995

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.