1

«جماعت قربان»؛ آخرین فرقه مذهبی در عراق

  • کد خبر : 49628
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
«جماعت قربان»؛ آخرین فرقه مذهبی در عراق
با اعلام تعقیب و پیگرد «جماعت قربان» توسط وزارت کشور عراق به اتهام «عقاید انحراف‌آمیز»، این گروه به موضوع روز در عراق بدل شده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یک گروه عراقی موسوم به «قربان الله» شهروندان جنوب عراق را به وحشت انداخت. با اعلام تعقیب و پیگرد «جماعت قربان» توسط وزارت کشور عراق به اتهام «عقاید انحراف‌آمیز»، این گروه به موضوع روز در عراق بدل شده است.

روز جمعه دستگاه اطلاعات وزارت کشور عراق اعلام کرد که ۴ تن از اعضای این گروه بنا بر دستور وزیر کشور درباره برخورد با گروه‌های انحرافی در منطقه سوق الشیوخ در استان ذی‌قار، جنوب عراق، دستگیر شده‌اند.

در این بیانیه توضیحی درباره این گروه و وجه انحرافشان داده نشده، اما رسانه‌های عراقی و عربی تأکید کردند که این جماعت خود را «قربان» می‌خواند، چون اعضای آن در راه امام علی(ع) خود را قربانی می‌کنند و دست به خودکشی می‌زنند.

بر اساس این گزارش‌ها، این گروه در یک چادر در استان ذی‌قار متمرکز هستند و امام علی(ع) را می‌پرستند و در راه وی «قربانی انسانی» انجام می‌دهند به این ترتیب که فرد طی یک مراسم خاص خود را می‌کشد. فرد قربانی با قرعه‌کشی انتخاب می‌شود.

این گروه در جنوب شیعیان عراق به ویژه در استان ذی قار (۳۷۵ کیلومتری جنوب بغداد) فعالیت خود را آغاز کرد و از طریق شعارهای خود در زیارتگاه‌ها با عبارت «علي الله… الله علي» شناخته می‌شود.

خودکشی مذهبی به قید قرعه

آنچه در مورد رفتار این گروه بحث‌برانگیز شده است، تحقیقات آژانس خبری عراقی «السومریه» است که مدعی است اعضای این گروه گهگاهی میان خود قرعه‌کشی می‌کنند و هرکس قرعه به نام او بیافتد به عنوان قربانی برای حضرت علی(ع) خودکشی می‌کند.

السومریه مدعی است که خودکشی برای جماعت قربان یک آیین مذهبی محسوب می‌شود و یکی از اعضای این گروه اخیرا با طناب دار در داخل یکی از موکب‌های حسینی در منطقه ناصریه استان ذی قار خودکشی کرده است.

با جست‌وجوی نام این گروه در ابزارهای جست‌وجوی اینترنتی صدها فیلم و عکس از آنها می‌یابیم به همراه عکس‌ها و توصیف‌هایی که از آنان به «گروه وحشتناک» یاد می‌کنند.

با وجود این، برادر یکی از اعضای این گروه که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که این گروه در واقع امتداد فرقه موسوم به «علی اللهی»ها هستند که در لهجه عامیانه عراقی از آنها به «علاهیه» یاد می‌شود و حضرت علی(ع) را خدا می‌دانند.

او می‌گوید که این گروه مراسمی مذهبی با نام «شور» برگزار می‌کنند و در آن برای امام علی(ع) عزاداری می‌کنند و نوحه‌های خاصی را با ترتیبی خاص و با زدن بر صورت و سینه می‌خوانند.

وی می‌افزاید که اکثر اعضای این گروه افراد فقیر و دارای تحصیلات پایین هستند اما تأکید می‌کند که موضوع قربانی کردن خود بی‌اساس است.

«احمد غالب» روزنامه‌نگار فعال در عرصه آزادی‌های دینی، در ناصریه تأکید می‌کند که آموزه‌های صوفیانه محور اصلی آموزش‌های جماعت قربان است. وی می‌افزاید که این گروه به معنای دینی و مذهبی کلمه یک فرقه یا گروه نیستند و این نام‌گذاری موجب بدفهمی شده است.

غالب که روابط نزدیکی با اعضای این گروه دارد می‌گوید که رهبر این گروه «حمدان الشاکری» است که چهره‌ای شناخته‌شده در حلقه‌های دینی استان است که پیروانش بر این باورند که او در یک سانحه تصادف عمدی در راه زیارت امام رضا(ع) در ایران جان باخته است.

به گفته این روزنامه‌نگار عراقی، پیروان این گروه خود را موظف کرده‌اند که هر سال به زیارت امام رضا(ع) در ایران بروند.

وی می‌افزاید که اعضای این گروه هر کسی از اعضایشان را که فوت کند «قربان» می‌خوانند و نام آنها از اینجا آمده است.

غالب تأکید می‌کند که اعضای این گروه نوعا افرادی از طبقه محروم هستند و برخورد امنیتی با آنها درست نیست و خلاف قانون است، به خصوص که آنها هیچ سلاحی ندارند هرچند اعتراف می‌کند که مراسم مذهبی آنان با خشونت شدیدی همراه است و چیزی بیش از سینه‌زنی مرسوم شیعیان است.

با وجود این، «مکی الخیکانی» فرمانده پلیس ذی‌قار در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که بازجویی از ۵ تن از اعضای این گروه جریان دارد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=49628

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.