2

کتاب جریان شناسی سلفی تکفیری منتشر شد

  • کد خبر : 38483
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کتاب جریان شناسی سلفی تکفیری منتشر شد
کتاب جریان شناسی سلفی ــ تکفیری، تبیینی از مسائل «سلفی ــ تکفیری در جهان اسلام» است که از سوی محمد حقی و حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی به همت اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سامان یافته است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، کتاب جریان شناسی سلفی – تکفیری، تبیینی از مسائل «سلفی – تکفیری در جهان اسلام» است که توسط محققان، محمد حقی و محمدعلی لیالی در شش فصل و ۲۰۷ صفحه به همت اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‏ها سامان یافته و توسط نشر معارف چاپ شده است.

از حجت الاسلام محمدعلی لیالی تاکنون آثار زیادی در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی، مقالات و کتب منتشر شده است که برخی از این آثار عبارتند از: حماسه دهم، جریان شناسی ایران معاصر، بررسی آراء و آثار و احوال هشام بن الحکم و جریان‌شناسی جریان‌های سلفی، تکفیری و جهادی و….

سرفصل‌های این کتاب عبارت است از: فصل اول: مفاهیم و شاخصه‌‏ها (مفهوم‌شناسی جریان‌های سلفی ـ تکفیری،‌ سَلَفی یعنی چه؟ تکفیری به چه معناست؟ و جریان‌های سلفی ـ تکفیری‌ها چه کسانی هستند؟ شاخصه‌های فکری جریان‌های سلفی ـ تکفیری و…)، فصل دوم: طیف‌بندی، گروه‏‌ها و رهبران سلفی ـ تکفیری (طیف‌بندی گروه‌های سلفی، جریان‌های سلفی شامل چه طیف‌هایی می‌شوند؟  تفاوت گروه‌های سلفی جهادی با گروه‌های تکفیری،‌ گروه‌های سلفی جهادی چه تفاوتی با گروه‌های تکفیری دارند؟،‌ تفاوت عملیات انتحاری با عملیات استشهادی)، فصل سوم: مهم‌ترین گروه‌‏های سلفی ـ تکفیری (القاعده، طالبان، داعش، جبهةالنصره، بوکو حرام،‌ گروهک تروریستی جندالله، رهبران و شخصیت‌های سلفی ـ تکفیری).

همچنین فصل چهارم: خاستگاه و زمینه‌های ظهور جریان‌های سلفی ـ تکفیری (آمریکا و جریان‌های سلفی ـ تکفیری؛ انگلیس و جریان تکفیرى؛ نقش قدرت‌های منطقه ای و…)، فصل پنجم: عملکرد و چالش‌های جریان‌های سلفی ـ تکفیری (چالش‌های فکری و کارکردی؛ عملکردهای چالش زا در عرصه اعتقادی و فرهنگی؛ تضعیف محور مقاومت و خشونت‌گرایی و اسلام‌هراسی) و‌ فصل ششم: راهکارهای مقابله با جریان‌های سلفی ـ تکفیری (راهکارهای علمی و فرهنگی و سیاسی و آینده جریان‌های سلفی ـ تکفیری و…) از دیگر سرفصل‌های این کتاب است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=38483

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.