1

داعش و ترکیه؛ دو معضل کردهای سوریه

  • کد خبر : 46696
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۶
داعش و ترکیه؛ دو معضل کردهای سوریه
دکتر جوزف داهر با اشاره به ادامه حملات ترکیه و نیروهای داعش در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، ترکیه و داعش را دو معضل اصلی برای کردهای سوریه توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، دکتر جوزف داهر، کارشناس مسائل سوریه و استاد دانشگاه مطالعات اجتماعی و انسانی دانشگاه اروپا، از جمله کسانی است که سال هاست وضعیت در سوریه را رصد کرده است. او در تازه ترین مصاحبه خود با خبرگزاری کردپرس، به سوالات درباره وضعیت این کشور پس از زلزله اخیر پاسخ داده است. او با اشاره به این که زلزله اخیر در ترکیه مانع از حملات این کشور علیه کردهای سوریه نشده و داعش نیز از وضعیت آشفته برای تشدید عملیات علیه کردها استفاده کرده است، تاکید کرد دو معضل اساسی و اصلی کردهای سوریه داعش و ترکیه هستند.

دلایل توامندی داعش برای انجام عملیات در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه

دکتر جوزف داهر درباره علل ادامه عملیات داعش در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، با وجود عملیات مختلف نظامی کردها و ائتلاف علیه این گروه تروریستی به کردپرس گفت: توانمندی داعش برای انجام عملیات در مناطق تحت کنترل داعش دلایل متعددی دارد که عبارتند از:

نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها همواره مورد تهدید ترکیه و شورشیان وابسته به این کشور قرار می گیرند و در نتیجه، نیروهای کرد به جای تمرکز بر مبارزه با داعش، باید به دنبال خنثی کردن این حملات باشند.
نیروهای دولتی و شبکه وابسته به آن در مناطق تحت کنترل اداره خودگردان کردی به دنبال ایجاد بی ثباتی هستند. ایجاد بی ثباتی توسط نیروهای متعدد در این منطقه به نفع شبکه های وابسته به داعش است.
وضعیت اقتصادی-اجتماعی در این مناطق، بویژه مناطقی که مورد تخریب بیشتری قرار گرفته همچنان بد است. داعش قادر است با سوء استفاده از اختلافات سیاسی میان اداره خودگردان و قبایل عرب و همچنین پرداخت حقوق خوب به عضوگیری از میان مردم ادامه دهد.

در این خصوص داعش توانسته است شبکه های خود را در این مناطق بازسازی کرده  و به عنوان تهدیدی در این مناطق ظاهر شود. این عوامل می تواند مانع از تقلای موثر در برابر داعش باشد. مقابله با داعش تنها از راه نظامی ممکن نیست بلکه به مولفه های دیگر از جمله حل سیاسی مسائل نیاز دارد.

او افزود: علاوه بر اینها، می توان به مشکلات دیگری مانند ادامه حضور  حدود 60000 زندانی داعشی و خانواده های آنها  در زندانها و کمپ های مناطق تحت کنترل اداره خودگردان اشاره کرد که هنوز راه حلی برای آن پیدا نشده است. حدود 37000 تبعه خارجی در دو کمپ روژ و الهول زندانی هستند که محل اسکان همسران، وابستگان و کودکان متعلق به جنگجویان مرد داعشی است. حدود 27000 عضو خارجی ساکن این کمپها عراقی هستند. حدود 10000  تن دیگر از آنها تبعه 60 کشور دیگر جهان هستند. حدود 5000 تبعه دیگر خارجی هم، از جمله صدها کودک،  در زندانها و مراکز بازپروری منطقه تحت کنترل کردها نگاهداری می شوند.

زلزله یک فرصت تازه برای داعش در سوریه

استاد دانشگاه اروپا درباره احتمال این که ممکن است زلزله در سوریه به فرصت مناسبی برای تشدید فعالیت داعش تبدیل شود، گفت: به دنبال زلزله مخرب اخیر در سوریه و جنوب ترکیه در فوریه 2023، حداقل 20 زندانی داعشی از یک زندان در منطقه شمال غرب سوریه فرار کردند. بی ثباتی بستر مناسبی برای داعش به منظور سازماندهی شبکه های آن و انجام عملیات بیشتر فراهم می کند. بنابراین، در این خصوص، زلزله می تواند فرصت خوبی در اختیار داعش قرار دهد.

 تاثیر زلزله بر حملات ترکیه به کردهای سوریه

دکتر داهر درباره تاثیر زلزله در ترکیه بر حملات آنکارا علیه کردهای سوریه و احتمال متوقف شدن عملیات زمینی افزود:  در حال حاضر عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه به تعویق انداخته شده است. با این حال، این مسئله مانع عملیات نظامی دیگر مانند حملات پهپادی علیه کردها نمی شود. برای مثال، ترکیه در ابتدای ماه مارس 2023 شهر ایزدی نشین شنگال عراق را هدف قرار داد و پهپادهای ترکیه در این حمله هوایی نیروهای مقاومت شنگال را هدف قرار دادند که به کشته شدن چند تن منجر شد.

او افزود: همچنین ممکن است با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات در ترکیه و با توجه به تمایل رجب طیب اردوغان از حمله علیه کردها برای به میدان آوردن شوونیسم و ناسیونالیست های ترکیه استفاده کند و حملات علیه کردها تشدید شود.

دکتر داهر تاکید کرد حمله نظامی تازه ترکیه علیه نیروهای دموکراتیک سوریه باعث ایجاد سردرگمی آنها شده و از تمرکز آنها بر مقابله با داعش جلوگیری کرده و آنها را وادار می کند به مقابله با نیروهای ترکیه برخیزند.

تاثیر زلزله بر وضعیت در سوریه بویژه کردها

استاد دانشگاه اروپا درباره تغییرات احتمالی سیاسی در سوریه پس از زلزله اخیر در این کشور به کردپرس گفت: خود زلزله عامل ایجاد تغییر جدی در وضعیت اداره خودگردان کردی، آمریکا یا ترکیه در سوریه نمی شود. عامل دیگری که می تواند تغییر جدی در وضعیت ایجاد کند تسریع روند عادی شدن روابط سیاسی با دولت مرکزی سوریه و گسترش آن در سطح منطقه ای و بین المللی است. اما با توجه به این که تعداد کمی از کشورها برای روند عادی شدن اقدام کرده اند این روند همچنان محدود است و مسئله بیشتر به ارائه کمک های امدادی منحصر شده است. علاوه بر آن، آمریکا و کشورهای مهم اروپایی مانند فرانسه و آلمان تمایل جدی برای این منظور نشان نداده و عربستان هم تمایل در این خصوص جدی نبوده است. تغییر دیدگاه ریاض در مقابل دمشق در این خصوص تعیین کننده خواهد بود و در را برای گشایش بیشتر سیاسی به روی دولت سوریه بازتر خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=46696

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.