5

چرا رهبر انقلاب در دیدار با مردم سیستان به مسئله اختلافات قومی و مذهبی پرداختند؟

  • کد خبر : 54568
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰:۰۱
چرا رهبر انقلاب در دیدار با مردم سیستان به مسئله اختلافات قومی و مذهبی پرداختند؟
در جدیدترین دیدار مردمی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای«مدظله‌» با مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بر مقولات بسیار مهمی اشاره فرمودند که از قضا تأکید ویژه ایشان بر اختلافات قومی و مذهبی نیازمند تأمل بیشتری است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در دیدار هزاران نفر از مردم استان «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» و تجدید میثاق با آرمان‌های رهبر معظم انقلاب علاوه بر اشاره به منویات ایشان، تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی ادیان نیوز به برخی از حواشی اجتماعی و سیاسی این رویداد می‌پردازد. بدین ترتیب محمد پناه زاده گله بان «کارشناس ارشد جامعه شناسی» در یادداشتی به چرایی اهمیت کلیدواژه اختلافات قومی و مذهبی در گفتمان مقام معظم رهبری پرداخته است.

پوشش متفاوت در دیدار با رهبر انقلاب

هزاران نفر از مردم استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) در بیستم شهریورماه ۱۴۰۲ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. که در این دیدار بسیاری از مردم با لباس بلوچی و پوشش محلی خودشان برای بازنمایی نماد قومیت، اصالت و هویت اجتماعی به دیدار رهبر انقلاب اسلامی آمده بودند.

در هنگامه پمپاژ نفرت و هجمه‌های بسیاری از شخصیت‌های معاند و ضدارزشی که درخواست به عدم حضور در این دیدار را صادر کردند، مردم غیور بلوچستان با همراهی مردم خراسان جنوبی با تأکید بر هویت ملی-محلی خویش نقش بسیار پررنگی ایفا کردند. این بصیرت برگرفته از اخلاص مردم آن خطه با این بخش از فرمایشات مقام معظم رهبری کامل می‌شود:

«معلومات اطلاعاتی ما به ما می‌گوید که دولت آمریکا در این کشور، مجموعه‌ای با اسم گروه بحران درست کرده است؛ با ماموریت بحران‌سازی در کشور ما از جمله ایران؛ تا بگردند نقاطی را که در کشور بنظر آنها موجب می‌شود بحران درست بشود، تحریک کنند‌.»

استفاده مردم سیستان و بلوچستان از پوشش و هویت محلی و لباس‌های قومی و مذهبی در دیدار با رهبر معظم انقلاب بسیار جالب توجه است.
درایت و هوش و بلوغ سیاسی-اجتماعی مردم بسیاری از نقشه‌های معاندین را جهت روشن ساختن آتش اختلافات داخلی و برهم زدن نظم و ثبات ملی حاکم میان ادیان و اقوام و مذاهب ایرانی باز هم نقش برآب شد.

همبستگی و زیست مسالمت‌آمیز اقوام ایرانی
سالیان سال است که ادیان و اقوام با همبستگی، همزیستی مسالمت‌آمیز و زیست مشترک کنار همدیگر زندگی می‌کنند و تاریخ آزادی ادیان در ایران وارد مرحله جدیدی شده است و حضور و دیدار مردم از مناطق محروم و اقشار آسیب‌پذیر با نمادهای قومی و مذهبی در حضور شخص اول مملکت ناگفته‌های بسیاری دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ناکامی‌ چهل و چند ساله‌ی دشمنان به علت پیروی ملت از رهنمودهای امام خمینی، انگشت اشاره و جهت‌گیری‌های امام بزرگوار را امری مغتنم برای استمرار حرکت موفقیت‌آمیز ملت ایران دانستند و گفتند: «دشمن دو نقطه اساسی یعنی «وحدت ملی» و امنیت ملی» ایرانیان را هدف گرفته است.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، وحدت را به معنی کنار هم بودن اقوام و مذاهب مختلف و کنار گذاشتن اختلاف‌های سیاسی، مذهبی، قومی و گروهی در جایی که پای منافع ملی در میان است، خواندند و افزودند: «نگذارید دشمن وحدت ملی را بهم بزند.»

چنانچه براساس فرمایش حضرت علی (علیه‌السلام) و سفارشات ایشان به والی و حاکمان مناطق مختلف آمده است: باید فضای جامعه عادی باشد و به دور از حضور این نیروها تا مردم احساس رعب و وحشت نکنند و تعبیر حضرت این است که مردم بتوانند بدون لکنت زبان حرفشان را با حاکم و والی بزنند.(نقل به مضمون براساس خطبه۲۰۰ نهج‌ البلاغه). که همگان در این دیدار مردمی شاهد آن بودند.

احیاء اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در حکومت علوی

در تاریخ قبل از دوران حضرت علی (علیه‌السلام) و سال‌های متمادی پس از ایشان، در بین فیلسوفان و حکومت‌گران و بزرگان تاریخ چندان سراغ نداریم که کسی از عبارت «طبقه پایین» به همین صورت که هم کلمه طبقه در آن باشد و هم کلمه پایین به کار برده باشد.(در جامعه‌شناسی نیز این مسئله اهمیت فراوانی دارد).

طبقه پایین؛ به دلیل عدم دسترسی به دولتمردان، شدیداً مورد حمایت و توجه حضرت علی(ع) قرار داشتند. بنابراین شدیداً آن‌ها را سفارش می‌کنند که مالک اشتر به عنوان والی مصر با آن‌ها ارتباط مستقیم برقرار کند و در احیا و احقاق حقوق نادیده گرفته شده آنان کمال تلاش خود را به انجام برساند. یعنی طبقه پایین که طبعاً در هر جامعه‌ای و در هر دوره‌ای اکثریت جامعه هستند و این از واقعیت‌های جوامع است؛ مورد توجه و حمایت بسیار جدی و شفاف دولت‌ها و حکومت از نظر حضرت علی(ع) بودند تا اعتماد آنها جلب شود.
به‌طوری که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خویش در دیدار با مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی تأکید کردند:

«آن‌ها با فکر و مطالعه به این نتیجه رسیدند که در ایران چند نقطه بحران ساز وجود دارد: اختلافات قومی، تفاوت‌های مذهبی و مسأله جنسیت و زن که باید این‌ها را برای بحران‌سازی تحریک کرد.»

شفافیت در گفتگوی متقابل میان رهبر و مردم بخشی از جامعه که می‌توان عنوان طبقه پایین را برای آنان لحاظ کرد، نمونه متعالی اجتماعی و نشان از تدبیر و شجاعت ایشان دارد. علاوه بر آن نکته مهم دیگری وجود دارد. چرا که جغرافیای مذهبی کشور ایران با فراوانی اطلس‌ اقوام و ادیان گوناگون و برخی تجارب در گذشته نشان از پافشاری دقیق و درست رهبر معظم انقلاب بر موضوع اختلافات قومی و مذهبی با تأکید بر مسئله زن و جنسیت در مناطقی نظیر خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد که حساسیت آن را بازنمایی می‌کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=54568

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!