0

صفت اخلاقی که مورد تأکید پیروان همه ادیان و مذاهب است

  • کد خبر : 51538
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
صفت اخلاقی که مورد تأکید پیروان همه ادیان و مذاهب است
جدیدترین نظرسنجی علمی نشان داد که پیروان تمام ادیان از بین ارزش‌ها و صفات انسانی تأکید شده در ادیان مختلف به «صداقت» بیشترین اهمیت را می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، پیروان ادیان مختلف به صداقت به‌عنوان یک ویژگی دینی مهم نگاهی مشترک دارند و عدالت و مهربانی از دید آن‌ها در رده‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

در گزارش “مشارکت دینی شایسته و مرکز شخصیت و صفات جو بیلی دانشگاه بیرمنگام” از  سه هزار نفر از پیروان ادیان “مسیحیت، هندو، اسلام، یهود، سیک، اومانیسم (انسان‌گراها) و حتی انسان‌های بی‌دین خواسته شد از میان بیست‌وچهار صفت ارائه‌شده شش صفتی که در دین آن‌ها بیشترین اهمیت را دارد، انتخاب کنند.

“بذل و بخشش، شهروندی شایسته، تمدن و مدنیت، اجتماع، مهربانی، اعتمادبه‌نفس، تفکر انتقادی، کنجکاوی، فداکاری، قدردانی و تشکر، صداقت، تواضع، عدالت، عطوفت، حسن هم‌جواری، استقامت، تقوا، تأمل، انعطاف‌پذیری، خدمت، کار گروهی، بردباری و خرد” صفاتی بودند که به شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ارائه شد.

از میان این صفات، صداقت در صدر لیست شش صفتی قرار گرفت که شرکت‌کنندگان برگزیده بودند. از سویی هم در بین شش صفتی که پیروان ادیان در این نظرسنجی انتخاب کرده بودند، سه صفت مشترک وجود داشت. مسلمانان و یهودی‌ها و مسلمانان و سیک ها بیشترین صفات مشترک را انتخاب کرده بودند: پنج صفت مهربانی، عدالت، ایثار، صداقت و بخشش بین مسلمانان و یهودی‌ها مشترک بود و چهار صفت ” عدالت، ایثار، صداقت، بخشش و قدردانی” به‌صورت مشترک از سوی مسلمانان و سیک ها برگزیده‌شده بود.

اومانیسم(انسان‌گراها) نیز با یهودی‌ها و مسلمانان در انتخاب سه صفت صداقت، مهربانی و عدالت اشتراک داشتند.

پیروان مسیحیت با مشارکت سی‌ونه و هفت‌دهم درصدی، بزرگ‌ترین گروه شرکت‌کننده در نظرسنجی را تشکیل می‌داد. در بین مسیحی‌ها صفت “بذل و بخشش” اولین صفت مهم انتخاب‌شده بود و صداقت، ایثار، مدنیت، شهروندی شایسته و آگاهی اجتماعی در رده‌های بعدی قرارگرفته بودند.

میزان مشارکت هندوها سی‌وپنج و شش‌دهم درصد و شهروندی شایسته اولین صفت انتخابی آن‌ها بود. آگاهی اجتماعی، مهربانی، ایثار و صداقت در رده‌های بعدی قرار داشت.

مسلمانان با مشارکت سی‌وشش درصدی در نظرسنجی، صفت مهربانی را به‌عنوان صفت اول و عدالت، سپاسگزاری، صداقت، بذل و بخشش و قدردانی را به‌عنوان صفات بعدی انتخاب کردند.

یهودی‌ها چهل‌وسه درصد در نظرسنجی شرکت کردند و صفت عدالت را به‌عنوان صفت اول و صداقت، مهربانی، بخشش وامانت را به‌عنوان صفات بعدی انتخاب کرده بودند.

سیک ها با مشارکت چهل‌وچهار و هفت‌دهم درصدی در نظرسنجی، صفت عدالت را به‌عنوان صفت اول و انسانیت و قدردانی، صداقت، بذل و بخشش و ایثار را به‌عنوان صفات بعدی برگزیده بودند.

بزرگ‌ترین تفاوت اما بین مسیحی‌ها و اومانیسم ثبت شد: تنها صفت مشترک بین آن‌ها صداقت بوده است. از سویی هم مهم‌ترین صفت مشترک انتخابی از سوی اومانیسم و بی‌دین‌ها صداقت بوده است و مهربانی و عدالت در ردیف بعدی بین این دو گروه قرارگرفته است. کنجکاوی، انتقاد تحلیلی و همدردی نیز از صفات مشترک بین انسان‌گراها و مسیحی‌ها در این نظرسنجی بوده است.

براساس این نظرسنجی، اقلیت های دینی و مذهبی در بریتانیا به دلیل تجربیات مشترک صفات مشترکی را انتخاب کرده‌اند.

نتایج این نظرسنجی محققان دخیل در گزارش را وا‌داشت جنبه‌های متنوع انتخاب صفات مختلف از سوی گروه‌های مذهبی متعدد را به‌دقت بررسی کنند و تغییر نگرش‌ها نسبت به انتخاب صفات در طول زمان را ارزیابی نمایند.

گزارش نشان داد در بین پیروان ادیان مختلف علی‌رغم تفاوت‌ها پتانسیل کلانی برای گسترش صفات ارزشمند مشترک وجود دارد.

سیاست‌گذاران برای توسعه و گسترش صفات انسانی مشترک بین پیروان ادیان مختلف و انسان‌ها در دنیای مالامال از تفاوت امروزی می‌بایست به نحوه نگرش مردم به موضوعات حساس دقت کافی به خرج دهند. اطلاعات گزارش نشان داد مشترکات بین مردم در کشورهای مختلف بسیار بیشتر ازآنچه تصور می‌کردیم، است.

تمام شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، ایمان و عبادت را در بین شش انتخاب اول خود قراردادند، ویژگی که در گزارش شخصی به نام “بلوم” با عنوان “Does Government Do God” نیز مشاهده شد. گزارش بلوم نشان داد دین و ایمان نیرویی برای خوبی ست و برای درک آن و پیاده کردنش در جامعه کارهای بیشتری می‌بایست صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=51538

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!