3

گسترش اختلافات در آستانه افتتاح معبد هندوها بر مسجد بابری

  • کد خبر : 59310
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹
گسترش اختلافات در آستانه افتتاح معبد هندوها بر مسجد بابری
مراسم روز ۲۲ ژانویه برای تقدیس معبد رام در آیودیا از این نظر هم اهمیت زیادی دارد که تنها چند ماه قبل از انتخابات سراسری هند برگزار می‌شود.

به گزازش پایگاه خبری مفاز، حدود ۴۵۰۰ کارگر ماه‌هاست که شبانه روز تلاش می‌کنند تا اولین بخش از معبد سه طبقه رام ماندیر را برای مراسم افتتاحیه با شرکت نخست‌وزیر در ۲۲ ژانویه تکمیل کنند.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند قرار است روز دوشنبه در مراسم افتتاح و تقدیس معبد رام در مکان مقدس آیودیا شرکت کند که با حضور صدها هزار نفر از معتقدان آیین هندو برگزار می‌شود. این مکان مقدس در ایالت اوتار پرادش در شمال هند، دهه‌هاست که محل مناقشه هندوها و مسلمانان بوده است.

در سال ۱۹۹۲، تندروهای هندو، مسجد بابری قرن شانزدهمی را که توسط حاکم مسلمان سلطان محمد بابر،‌ نخستین پادشاه مغول هندوستان ساخته شده بود، در جایی که به عقیده آنها محل معبدی در آیودیا بود، ویران کردند. این تخریب باعث شعله‌ور شدن خشونت‌های جمعی بین هندوها و مسلمانان در سراسر هند شد که در آن حدود ۲۰۰۰ نفر کشته شدند.  پس از سال ها دعوا، دادگاه عالی در سال ۲۰۱۹ علیرغم فقدان شواهد قطعی مبنی بر وجود معبد هندو در این مکان، ساخت رام ماندیر را تصویب کرد. کار ساختمان در آگوست ۲۰۲۰ آغاز شد.

گسترش اختلافات در آستانه افتتاح معبد هندوها بر مسجد بابری

تندروهای هندو در حال بالا رفتن از مسجد بابری در آیودیا برای تخریب آن در ۶ دسامبر ۱۹۹۲

در دومین مکان مذهبی مورد مناقشه در بنارس، ملی گرایان هندو به دنبال چراغ سبز قانونی برای یک پروژه ساختمانی بالقوه هستند. انتظار می رود تا ژوئن تصمیمی در مورد مسجد گیانواپی، که در کنار معبد هندو کاشی ویشوانات قرار دارد، گرفته شود.

در Mathura، مکان سوم در اوتار پرادش، هندوها و مسلمانان در یک مناقشه حقوقی بر سر مسجدی که هندوها ادعا می‌کنند پس از تخریب معبدی در زادگاه کریشنا خدای هندو ساخته شده است، درگیر هستند.

مراسم روز ۲۲ ژانویه برای تقدیس معبد رام در آیودیا از این نظر هم اهمیت زیادی دارد که تنها چند ماه قبل از انتخابات سراسری هند برگزار می‌شود. رسانه‌ها موضوع ساخت این معبد را به شکل بسیار گسترده‌ای پوشش داده‌اند و این مسئله به موضوع بحث مردم و رای‌دهندگان در هند تبدیل شده است.

حتی شرکت‌ها و موسسات تجاری هم صف کشیده‌اند تا بتوانند با تبلیغات و برنامه‌های بازاریابی خود در این مراسم حضور داشته باشند و آن طور که سایت «اکسچنج فور میدیا» گزارش داده «از موقعیت و شور و اشتیاقی که این مراسم ایجاد کرده، نهایت بهره را ببرند».

یوگی آدیتیانات، سروزیر ایالت اوتار پرادش و موهان بهاگوات، رئیس «راشتریه سویم‌سیوک سنگه»، سازمان ملی‌گرای هندو، قرار است در کنار نارندرا مودی در این مراسم حاضر شوند و سخنرانی کنند.

حزب کنگره هند، حزب اصلی مخالف دولت، دعوت به شرکت در این مراسم را رد کرده و آن را «ضیافتی سیاسی» توصیف کرده که برای منافع نارندرا مودی و هندوهای ملی‌گرا برنامه‌ریزی شده است.

گسترش اختلافات در آستانه افتتاح معبد هندوها بر مسجد بابری

حزب حاکم بهارتیا جاناتا در واکنش به این انتقاد، حزب کنگره را حزبی «ضد هندو» توصیف کرده است.

بعضی منتقدان به این نکته اشاره کرده‌اند که مراسم افتتاح معبد با وجود نیمه‌تمام بودن پروژه، با شتابزدگی برگزار می‌شود تا در انتخابات بعدی رای هندوها را برای حزب حاکم کسب کند.

روزنامه دِکان هرالد نوشته است: «برنامه‌ریزی افتتاح معبد جدید در روز ۱۷ آوریل هم‌زمان با عید راما ناوامی، زادروز خدای راما می‌توانست ایده بسیاری خوبی باشد… اما نخست وزیر می‌خواهد مراسم تقدیس معبد در روز ۲۲ ژانویه برگزار شود، چون این احتمال وجود دارد که کمیسیون انتخابات هند تاریخی در ماه آوریل برای برگزاری انتخابات لوک سابا (مجلس سفلی) تعیین کند.»

اشتیاق رسانه‌‌های طرفدار دولت

رسانه‌های ملی‌گرای هند به صورت گسترده‌ای از افتتاح معبد آیودیا حمایت کرده‌اند. شبکه‌های اصلی خبری زمان زیادی را به پوشش اخبار و وقایع مربوط به این مراسم و حواشی آن اختصاص داده‌اند. بعضی از این شبکه‌ها ون‌های پخش مستقیم تلویزیونی خود را به تصاویری از خدای راما منقش کرده‌اند.

ماریا شاکیل، مجری شبکه خبری انگلیسی زبان ان‌دی‌تی‌وی، روز ۱۸ ژانویه در برنامه‌ای گفت: «مراسم افتتاح معبد رام در آیودیا را حزب بهارتیا جاناتا برگزار می‌کند تا رویایی مقدس را تحقق بخشد. ائتلاف احزاب مخالف که تصمیم گرفته‌اند با توصیف این مراسم به عنوان پروژه‌ حزب بهارتیا جاناتا در آن شرکت نکنند، تصمیم گرفته‌اند که مراسم خودشان را برای به نمایش گذاشتن اعتقادشان برگزار کنند.»

سودهیر چودری، یک مجری مشهور دیگر از شبکه خبری هندی زبان «آج تک» حزب کنگره، حزب مخالف دولت را «طرفدار مسلمانان و ضد هندوها» توصیف کرد. او گفت که حزب خانواده گاندی که برای تخریب مسجد بابری به دست هندوها «گریه و زاری کردند»، الان هم به برگزاری مراسم افتتاح معبد رام اعتراض می‌کنند.

شبکه خبری هندی زبان «ایندیا تی‌وی» روز ۱۵ ژانویه در یکی از برنامه‌های خود مخالفان را به خاطر رد دعوت شرکت در مراسم به سخره گرفت.

روزنامه پرتیراژ و انگلیسی زبان تایمز هند در مقاله‌ای با برشمردن تاثیرات این معبد بر سیاست‌های انتخاباتی نوشت: «اگر ملت بر این باور است که دولت در مسیری درست گام برمی‌دارد، پس منطقا شهروندان از دولت حمایت خواهند کرد. در یک دموکراسی این می‌تواند به معنای کسب آرای بیشتر باشد.»

هر چند که این مقاله این را هم اضافه کرده است که ساده‌انگارانه خواهد بود اگر این تصور وجود داشته باشد که معبد رام به تنهایی می‌تواند حزب بهارتیا جاناتا را در انتخابات پیروز کند.

منتقدان می‌گوید مراسم سیاسی است

کی‌وی چاندرا مولی، در مقاله‌ای که روز ۱۹ ژانویه در سایت دِکان هرالد منتشر شده این سوال را مطرح کرده است که «آیا نارندرا مودی، نخست وزیر، در برگزاری مراسم افتتاح معبد نیمه‌تمام با هدف بهره‌وری سیاسی، از رهنمودهای راما پیروی می‌کند؟»

روزنامه اردو زبان سیاست هم در سرمقاله خود در روز ۱۱ ژانویه نوشت: «این معبد بر اساس حکم دادگاه عالی ساخته می‌شود و احزاب سیاسی هیچ نقشی در این میان ندارند. با وجود این ظاهرا حزب بهارتیا جاناتا کمترین تردیدی در بهره بردن از این مراسم برای رسیدن به اهداف سیاسی خود ندارد.»

این روزنامه که بیشتر مخاطبان آن مسلمان هستند، درباره وضعیت اقلیت‌های هند هم‌زمان با برگزاری مراسم افتتاح معبد ابراز نگرانی کرده است.

در سرمقاله روزنامه اردو زبان انقلاب در روز ۱۸ ژانویه گفته شده که ملی‌گرایان هندو از معبد رام به عنوان نمادی برای «انتقام»‌ از مسلمانان بهره خواهند برد. در این سرمقاله آمده است: «حاکمان فعلی از هیچ تلاشی برای نشان دادن این که کشور تنها متعلق به هندوهاست و تنها آنها هستند که به خواسته‌هایشان خواهند رسید، فروگذار نکرده‌اند.»

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=59310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!