3
گزارشی از سفر دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به عراق؛

گام های علمای شیعه و سنی عراق برای مقابله با تروریسم و تکفیر

  • کد خبر : 16817
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
گام های علمای شیعه و سنی عراق برای مقابله با تروریسم و تکفیر
گام جدید برای مقابله با مروجان خشونت و افراط گرایی مذهبی ، این بار با سفر دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به عراق کلید زده شد، سفری که در آن علمای اهل سنت و شیعه، از وحدت و برادری اسلامی سخن گفتند و بر ضرورت و حفظ آن تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که چند روزی است در عراق بسر می برد، دیدارهای  جداگانه با علما و عالمان دینی شیعی و سنی انجام داد، بطوری که خالد الملا رئیس جماعت علمای اهل سنت، شیخ عامر البیاتی سخنگوی دارالافتای اهل سنت و شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق از وی به گرمی استقبال کردند.

خالدالملا که از روحانیون انقلابی و نیز از حامیان گروه های مقاومت اسلامی در جنگ علیه داعش و سایر گروه های تروریستی و تکفیری در عراق شناخته می شود، در  دیداری گرم و صمیمانه، از ضرورت حفظ وحدت اسلامی و تشدید تلاش ها برای مقابله با توطئه ها سخن گفت و ابراز اطمینان کرد که دشمنان اسلام به اهداف شوم خود نخواهند رسید. وی به علاوه سفر آقای شهریاری به عراق را گامی در راستای وحدت و برادری میان مسلمانان خواند.

شیخ عامر البیاتی سخنگوی دارالافتای اهل سنت عراق که او هم مانند خالد الملا در سال های هجوم داعش به عراق، همواره یک پای دفاع از نیروهای ارتش و مقاومت عراق بویژه الحشدالشعبی بود، در دیدارش با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،‌ بر حمایت همه جانبه از وحدت و برادری اسلامی تاکید کرد و همکاری و تعامل علمای دو کشور در این خصوص را مهم ارزیابی کرد.

دیدار حجت الاسلام شهریاری با شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق نیز در فضای گرم و صمیمی انجام شد که بحث ها و گفت وگوها در این دیدار نیز عمدتا به ضرورت حفظ وحدت میان مسلمانان و تجمیع نیروها و تمرکز تلاش ها بر تحقق آن تاکید داشت.

دیدار دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با علمای عراق

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، در سفر به عراق همچنین با گروهی از علما و مراجع شیعه نیز دیدارهایی داشته که وی در  گفت وگوهای صورت گرفته، نقشه دشمنان اسلام جهت ایجاد تفرقه میان مسلمانان و نیز مخدوش ساختن چهره واقعی اسلام در ذهن ملت های جهان را جدی دانسته است.

شهریاری در دیدار با آیت الله شیخ محمد یعقوبی از مراجع عراق از سونامی اطلاعات و ارتباطات در جهان امروز یاد کرد که به گفته وی باعث شده است جنگ نرم سخت تر و پیچیده تر شود.

وی همچنین با برخی دیگر از روحانیون و علمای سرشناس عراقی، از جمله آیت الله شیخ محمد خالصی دیدار کرد. وی در این دیدار گفت که تلاش های مقدس دو ملت عراق و ایران برای ایجاد وحدت بین مسلمانان و نجات کشور خود از فتنه های دشمنان ستودنی است و این اقدامات بسیار مهم است.

گفتمان سازی اسلامی؛ راه رهایی بخشی از دام تفکر تکفیری

البته آیت الله شیخ محمد خالصی به نکات مهمی اشاره کرد، از جمله اینکه “تبادل افکار و گفتگو مسلمانان را از گرفتار شدن در دام تفکرات تکفیری خواهد رهانید و مسیر رسیدن به وحدت را هموار خواهد کرد.” وی همچینن تاکید کرد: علمای عراق باید یک کانون همگرایی برای ایجاد تقریب و وحدت میان شیعه و سنی در عراق تشکیل دهند و به این امر مهم بپردازند. نسخه شفابخش برای بیماری عارض شده بر پیکر امت اسلامی وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی است؛ تقسیم کشورهای اسلامی یکی از اهداف استعمار است که مردم ایران و عراق همواره با آن مخالفت کرده اند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دیدارهایش با علمای اهل سنت و شیعه در عراق حرکت در مسیر تقریب میان مذاهب اسلامی را جوابی منطقی و تاثیرگذار به داعیه داران تفرقه و تکفیر دانست و تاکید کرد که با آگاه سازی و گفتمان سازی، اسلام ناب را که اسلام صلح و وحدت است به جهان معرفی کنیم و اجازه ندهیم دشمنان با برنامه ریزی و ساخت نوعی اسلام دروغین که خشونت را ترویج می کند، چهره اسلام واقعی را مخدوش کنند.

وی این نکته را هم متذکر شده است که حوزه های علمیه آماده گشودن عرصه جدیدی در بین المذاهب و تقریب هستند و طلاب باید در این زمینه نقش آفرین باشند.

علاوه بر  این، شهریاری همچنین با ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد و غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق دیدارها و گفت وگوهای جداگانه ای انجام داد.

از جمله دیگر برنامه های دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در سفر به عراق، حضور در مزار آیت الله شهید سید محمد باقر حکیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در ادامه دیدارهایش از عراق، همچنین از مسجد اهل سنت “الطبول” در بغداد بازدید کرد.

مسجد الطبول در مسیر فرودگاه بین المللی بغداد بنا شده و در سال ۱۹۶۸ میلادی ساخت آن به اتمام رسیده است و هم اکنون یکی از مساجد نامی عراق بشمار می رود. پس از سال۲۰۰۳ میلادی و با سقوط رژیم بعث، عده ای از سلفی های تندرو عراق، نام این مسجد را به مسجد «ابن تیمیه» تغییر دادند، اما نام این مسجد به سرعت به همان نام اصلی اش برگشت داده شد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=16817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!