1

رژیم غاصب اسرائیل فراتر از نسل کشی قصد محو هویت و تاریخ فلسطین را دارد

  • کد خبر : 56794
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
رژیم غاصب اسرائیل فراتر از نسل کشی قصد محو هویت و تاریخ فلسطین را دارد
تخریب آثار باستانی و مکان‌های تاریخی متعلق به دوره اسلامی، سلجوقیان روم، مسیحی، رومی و یونانی در غزه با هدف محو تاریخ این منطقه انجام می شود، جنگ رژیم صهیونیستی تنها به نسل کشی محدود نمی شود، بلکه فراتر رفته و قصد محو هویت و تاریخ این منطقه را دارد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، «غزه» نام بسیار قدیمی است و هیچ نیرویی نمی تواند آن را محو کند یا واقعیت تاریخی آن را تغییر دهد، حتی اگر ساختمان‌های قدیمی آن تخریب شوند.

غزه نسبت به بسیاری از شهرها و کشورهای جهان از جمله آمریکا که امروز از جنایت‌ها اشغالگران در غزه حمایت می کند، قدمت طولانی دارد.

غزه از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که کنعانیان آن را تاسیس کردند.همچنین قدمت شهرهای دیگری مانند خان یونس، نصیرات، بیت لاهیا، بیت حانون و جبالیا نیز کمتر از شهر غزه نیست.

غزه از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که کنعانیان آن را تاسیس کردند.

در طول یک‌ماه گذشته آثار و اماکن تاریخی غزه هدف حمله توپخانه ای و هوایی رژیم صهیونیستی که چیزی از غزه نمی داند، قرار گرفته است. به همین دلیل برای محو آثار تاریخی و خیابان‌های قدیمی غزه با هدف نابودی تاریخ آن تلاش می کند، بنابراین می توان گفت: دشمن می تواند دشمن تاریخ باشد.

رژیم غاصب اسرائیل فراتر از نسل کشی قصد محو هویت و تاریخ فلسطین را دارد

در این شهر قدیمی، «مسجد سید هاشم» قرار دارد که زیارتگاه «هاشم بن عبدمناف» جد پیامبر اکرم(ص) را در خود جای داده است. این مسجد در دوره ممالیک در اطراف این زیارتگاه بنا شد.

نوار غزه که از زمان آتش بس عربی سال ۱۹۴۹ میلادی تحت حاکمیت مصر قرار گرفت، شامل بناهای قدیمی بسیار مهم متعلق به دوره‌های اسلامی سلجوقیان روم، مسیحی، رومانی و یونانی است.

نوار غزه مکان‌های قدیمی بسیار مهمی متعلق به دوره‌های اسلامی، سلجوقیان روم، مسیحی، رومانی و یونانی را در خود جای داده است.

مسجد جامع العمری در مرکز غزه همان کلیسای قدیمی است که «پورفیریوس» اسقف غزه آن را قبل از ورود عمر بن خطاب به فلسطین ساخت. هنگامی که قدس فتح شد، این کلیسا به مسجد جامع تبدیل شد.

این مسجد جامع یک کتابخانه دارد که به دوره ظاهر بیبَرس بُندُقداری چهارمین سلطان از ممالیک بحری مصر برمی گردد. همچنین قدیمی نسخه‌های خطی موجود درآن به سال ۹۲۰ هجری قمری می رسد.

همچنین قدمت ساخت «مسجد مغربی» که به «مسجد السواد» معروف است، به سال ۸۶۴ هجری یعنی زمان وفات شیخ محمد مغربی که این مسجد به نام او بوده است، برمی گردد.

در منطقه الشجاعیه نیز «مسجد المحکمة البردبکیه» قرار دارد که در سال ۸۵۹ هجری توسط شاهزاده بردبک الدوار تاسیس شد، در آغاز فعالیتش مدرسه بود.

در منطقه شجاعیه، مساجد قدیمی دیگر مانند «مسجد جامع ابن عثمان»، «مسجد جامع الظفردمری» و «تلّ المنطار» قرار دارد.

در منطقه الدرج، «سبیل سلطان عبدالحمید دوم» وجود دارد که به قرن ۱۶ میلادی برمی گردد، همچنین «زاویه احمدیه» و «مسجد جامع شیخ زکریا» در این منطقه قرار دارد.

رژیم غاصب اسرائیل فراتر از نسل کشی قصد محو هویت و تاریخ فلسطین را دارد

در منطقه الزیتون نیز «حمام السمره» متعلق به دوره عثمانی است که تنها حمام باقی مانده از حمام‌های قدیمی دوره عثمانی در غزه به شمار می آید.

از مکان‌های تاریخی در غزه می توان به مناطق تجاری مانند بازار القیساریه و خان یونس اشاره کرد که شاهزاده «یونس نوروزی» آن را به شکل قلعه بزرگی بنا کرد. علاوه بر آن، قلعه‌های دیگر مانند دیرالبلح و برقوق ساخته شده است.

در جریان حملات کنونی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، «کلیسای سنت پورفیریوس» بمباران شد که به فروریختن دو سالن آن و ترک خوردن دیوارهای این ساختمان شد.

همچنین «مسجد عماد عقل» در اردوگاه جبالیا بمباران و به طور کامل تخریب شد.

تخریب آثار و اماکن قدیمی غزه نقض قوانین بین المللی است، زیرا تخریب اماکن تاریخی مغایر با کنوانسیوان ۱۹۵۴ لاهه است که از مستغلات فرهنگی در زمان درگیری مسلحانه حفاظت می کند.

تخریب اماکن تاریخی مغایر با کنوانسیوان ۱۹۵۴ لاهه است که از مستغلات فرهنگی در زمان درگیری مسلحانه حفاظت می کند.

اما اشغالگران صهیونیستی همچنین «تل رفح» که یک مکان قدیمی و نزدیک دریاست، تخریب کردند. تل رفح به دوره یونان و روم برمی گردد. مدت‌هاست که اشغالگران تلاش می کردند تا این مکان قدیمی را تخریب کنند.

همچنین رژیم صهیونیستی کلیسای بیزانسی در جبالیا را که قدمت آن به سال ۴۴۴ میلادی برمی گردد، و «کلیسای خانواده مقدس» که تنها کلیسای کاتولیک در شهر غزه است، بمباران کرد.

این رژیم همچنین «بیمارستان المعمدانی» که شامل کلیسای المعمدانیه است، را بمباران کردند که به شهادت صدها فلسطینی که به این مکان‌ها یا کلیساها پناه برده بودند و یا در آنجا کارمی کردند، منجر شد.

رژیم غاصب اسرائیل فراتر از نسل کشی قصد محو هویت و تاریخ فلسطین را دارد

مسجد «الشیخ سلیم ابو مسلم» که ۶۰۰ سال پیش در بیت لاهیا ساخته شده بود، کامل ویران شد. همچنین «کاخ پاشا» متعلق به دوره مملوکی و اداره نسخه‌های خطی در وزارت اوقاف در بمباران صهیونیستی تخریب شد.

مشخص است که نیروهای اشغالگر به عمد مکان‌ها و ساختمانهای تاریخی که حاوی اسناد قدیمی است، هدف قرار می دهند.

غزه به عنوان یک منطقه باستانی و قدیمی به شمارمی آید که هنوز درباره آن تاکنون همه چیز فاش نشده است.

فلسطین چهار منطقه تاریخی در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفته است. جدیدترین آن گنجاندن اریحا قدیمی به نام «تپه سلطان» در فهرست یونسکو بود.وزارت گردشگری و آثار باستانی فلسطین گزارش داد: قبل از این جنگ، عملیات حفاری در نوار غزه انجام شد که در سپتامبر گذشته چهار قبر جدید در قبرستان رومی پیدا شد تا تعداد قبرهای تاریخی کشف شده در این منطقه به ۱۳۴ قبر برسد.

فلسطین چهار منطقه تاریخی دارد که در فهرست جهانی یونسکو(سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) قرار گرفته است. آخرین مورد، گنجاندن اریحا قدیمی به نام «تپه سلطان» در فهرست یونسکو بود.

رژیم غاصب اسرائیل فراتر از نسل کشی قصد محو هویت و تاریخ فلسطین را دارد

پیش از این، «کلیسای المهد» و تپه‌های شهر بتیر در بیت لحم و شهرک قدیمی در شهر الخلیل در فهرست یونسکو قرار گرفتند.

برهمین اساس، اتحادیه عمومی باستان شناسان عرب از ملت فلسطین خواست تا در مقابل رژیم صهیونیستی بایستند و از همه مکان‌های تاریخی فلسطین حفاظت کنند.

بسیاری از باستان شناسان یونسکو، الکسو و آیسسکو به عنوان سازمان‌های مرتبط با فرهنگ خواهان حفاظت از میراث غزه قبل از تخریب کامل آن توسط رژیم صهیونیستی هستند.

به نظر می رسد که رژیم صهیونیستی از این جنگ برای نابودی هویت عربی و تاریخی فلسطین استفاده می کند، زیرا با تخریب مکان‌های قدیمی در غزه به هدف شوم خود یعنی محو هویت عربی در فلسطین نزدیک‌تر می شود.

رژیم غاصب اسرائیل فراتر از نسل کشی قصد محو هویت و تاریخ فلسطین را دارد

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=56794

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!