2
معرفی کتاب؛

«داعشی‌ ها چگونه می‌اندیشند؟»؛ واکاوی بنیادهای نظری و اجتماعی افراط‌ گرایی در اندیشه وهابیت

  • کد خبر : 35029
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
«داعشی‌ ها چگونه می‌اندیشند؟»؛ واکاوی بنیادهای نظری و اجتماعی افراط‌ گرایی در اندیشه وهابیت
کتاب «داعشی‌ ها چگونه می‌اندیشند؟» حاصل پژوهش یکی از متفکران معاصر اهل سنت حسن بن فرحان مالکی است که سال‌ها در کشور عربستان سعودی زندگی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، «داعشی‌ ها چگونه می‌اندیشند؟» حاصل پژوهش یکی از متفکران معاصر اهل سنت حسن بن فرحان مالکی است که سال‌ها در کشور عربستان سعودی زندگی کرده، و در مورد ریشه‌های فکری و عقیدتی پیدایش داعش به‌عنوان یک تفکر افراطی خطرساز در منطقه خاورمیانه نگاشته شده و خوانش و پژوهشی بنیادی است با رویکردی میدانی در مورد ریشه‌های پیدایش عقاید افراطی در بخشی از جهان اسلام در دوره معاصر. بازخوانی و نقد باورهای مسلّم وهابیت، مولف کتاب را در ردیف نویسندگان پرحاشیه و بحث‌برانگیز سعودی قرار داده و مخالفت‌های جدی وهابیان را در پی داشته است.

پرداختن به بررسی آراء علماء وهابیت و افراط‌گرایی این گروه که با انحراف از بنیادهای اخلاقی و معرفتی دین اسلام و آموزه‌های کریمانه نبوی، نقش مهمی در شکل‌گیری پدیده افراط و گروه‌های افراط‌گرایی همچون داعش داشته‌اند از اهداف کتاب است.

ساختار کتاب اینگونه است که در ابتدا نظریات منشأ کنش، مفهوم امنیت، اطلاعات، کنش و افراط بررسی شده است. سپس در فصل دوم به منابع مالی تروریسم پرداخته و در فصل سوم اثر به ترجمه کتاب جذور الداعش پرداخته شده است. به جای ترجمه تحت‌الفظی همه متن، از ترجمه مفهومی و ارتباطی استفاده شده و در قالب فصول و پاورقی‌ها چهارجوب نظری و محتوایی بحث نیز از عمق بیشتری برخوردار شده است.

سید امیررضا فغانی، مولف و مترجم «داعشی‌ ها چگونه می‌اندیشند؟» در آئین رونمایی کتاب چنین گفت: ریشه‌شناسی پدیده افراطی‌گری یکی از نکات مهم در شناسایی یک پدیده و کنترل آن است. در کتاب «داعشی‌ها چگونه می‌اندیشند؟» سراغ اندیشه علمای وهابیت رفته و نظر و نگاه آنها را به اسلام بررسی کرده است. بعد از آن قدم به قدم جلو رفته و به این نگاه رسیده است که داعش از کجا نشات می‌گیرد.

وی افزود: در مساله افراطی‌گری نکته مهم نوع خوانش است؛ نخست چگونه شکل می‌گیرد و دیگر این‌که چه انگیزه‌ای در آن دخیل است؟ در خوانش یک اندیشه دو گروه تاثیرگذارند؛ گروه مغرض و دیگری غیرمغرض.

فغانی خاطرنشان کرد: کتاب «داعشی‌ ها چگونه می‌اندیشند؟» در پی آن است که بگوید افراطی‌گری چگونه شکل گرفته و به کجا می‌رسد. در کتاب «داعشی‌ها چگونه می‌اندیشند؟» که بخشی تالیف و بخش دیگر ترجمه است نویسنده به بیان سرچشمه افراطی‌گری پرداخته است. وقتی کتاب را ورق می‌زنید شاید تا پایان صفحات نامی از داعش به میان نیاید؛ اما در این کتاب به اندیشه داعش پرداخته شده تا خواننده متوجه شود که شاکله فکر داعش از کجاست و چه اندیشه‌ای را در جهان اسلام دنبال می‌کند.

 

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=35029

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!