4

جنگ جدید داعش در افغانستان این بار علیه چین

  • کد خبر : 46452
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
جنگ جدید داعش در افغانستان این بار علیه چین
داعش با تمرکز بر مساله سرکوب مسلمانان در چین اساسا نشان می‌دهد که تنها گروهی است که به این مساله توجه دارد و به انتقاد، تهدید و حمله علیه چین ادامه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، رسانه وایس در گزارشی تحلیلی می‌نویسد داعش می‌خواهد با بهره‌برداری از سرکوب اقلیت مسلمان ایغور توسط چین، خود را در سطح بین‌المللی مطرح کند.

به نوشته این رسانه، با چرخش ماشین رسانه‌ای داعش علیه پکن، شهروندان و منافع چین در افغانستان هدف حملات بیشتری قرار خواهند گرفت.

وایس به نقل از لوکاس وبر، پژوهشگر در حوزه کشورهای بدون دولت و سازمان‌های تروریستی می‌نویسد که «مسئله اویغورها یکی از بزرگ‌ترین موارد سرکوب مسلمانان است که داعش می‌تواند برای افزایش جذابیت خود از آن استفاده کند.»

به گفته این کارشناس، داعش با تمرکز بر مساله سرکوب مسلمانان در چین اساسا نشان می‌دهد که تنها گروهی است که به این مساله توجه دارد و به انتقاد، تهدید و حمله علیه چین ادامه می‌دهد.

در ماه‌های اخیر، داعش خراسان موضعی خصمانه‌تر در قبال چین در پیش گرفته است.

ماه گذشته میلادی گروه تروریستی داعش تمام روایت‌های ضد چینی خود را در یک سند جامع گردآوری و در۱۱۷ صفحه‌ با تمرکز بر چین و سرکوب اقلیت مسلمان ایغور منتشر کرد.

این گروه روز قبل از آن نیز با نشر ویدیوی ۴۸ دقیقه‌ای آزادسازی ایغورها را یکی از بزرگ‌ترین اهدافش اعلام کرد.

گوینده این ویدیو با اشاره به سرکوب ایغورها در منطقه سین کیانگ گفت: «ما نه تنها کفار چینی را به وحشت خواهیم انداخت و خواهیم کشت، بلکه آزادی و شادی همه مسلمانان ترکستان شرقی را تضمین خواهیم کرد.»

وایس می‌نویسد که چین از معدود کشورهایی است که حاضر به همکاری با طالبان است و به طور علنی در تعامل دوستانه دوجانبه با طالبان بوده است.

به گفته وایس، روابط صمیمانه با طالبان تا جایی پیش رفت که مقام‌های چینی در نشست‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل برای این گروه لابی کردند و با ارایه کمک‌های بشردوستانه از طالبان حمایت کردند.

گزارش با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های چین در قسمت استخراج منابع طبیعی افغانستان می‌نویسد که افزایش روابط تجاری بین چین و طالبان باعث هجوم اتباع چینی به افغانستان شده و امید طالبان را برای خروج از بحران انسانی و اقتصادی افزایش داده است.

اما به گفته لوکاس وبر، در این بین داعش در تلاش است تا اعتماد چین به توانایی طالبان برای تامین امنیت را تضعیف کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=46452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!