1

بسته شدن یک زیارتگاه شیعیان در پایتخت افغانستان توسط طالبان

  • کد خبر : 45801
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
بسته شدن یک زیارتگاه شیعیان در پایتخت افغانستان توسط طالبان
طالبان، زیارتگاه «سخی» در شهر کابل را بست.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یک زیارتگاه شیعیان به نام زیارتگاه «سخی» در شهر کابل پایتخت افغانستان توسط کارمندان وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، بسته شد.

طالبان برای بستن این زیارتگاه ادعا کرد که در آنجا اعمال شرک آلود همچون بوسیدن علم صورت می گیرد و زائرین زن نیز حجاب را رعایت نمی کنند.

عوامل طالبان زائران این زیارتگاه را مجبور به خروج از آنجا کردند و سپس اقدام به بستن درهای زیارتگاه سخی نمودند.

متولیان زیارتگاه سخی اعلام کردند که تا زمانی حل کامل موضوع یورش عوامل طالبان به این زیارتگاه و بستن آن، درهای زیارتگاه سخی را دوباره باز نمی کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان تاکنون در این باره چیزی نگفته‌ است.

شهروندان افغانستان زیارتگاه سخی را یکی از مکان‎های مقدس مذهبی شیعیان در کابل می دانند و مسدود کردن دروازه این مکان مذهبی را بی احترامی به عقاید مذهبی اهل تشیع می دانند.

نیروهای طالبان پیش از هم چندین بار به زیارتگاه سخی یورش بردند و با بستن درهای این زیارتگاه، زائران را به شرک متهم کردند.

افراد طالبان در مهر 1400 نیز به بهانه حک شدن آیات قرآن کریم بر روی سنگ های قبر در محوطه زیارتگاه سخی، این زیارتگاه را بستند و اجازه رفت و آمد به این مکان را ندادند.

زیارتگاه سخی از دیر زمان زیارتگاه شیعه و سنی است و پیشینه تاریخی آن به دوران حاکمیت احمد شاه ابدالی بر می گردد. گفته می شود که وی خرقه مبارک پیامبر گرامی اسلام (ص) را از فیض آباد بدخشان به قندهار انتقال می داد و خرقه مبارک به مدت 9 ماه در همین مکان که فعلا زیارتگاه سخی است به منظور زیارت زائرین گذاشته شد. بعد از انتقال به قندهار گنبد اول آن ساخته شده و به زیارتگاه سخی شاه مردان مسمی گردید و زیارتگاه عام و خاص قرار گرفت. گنبد دوم آن در سال 1919 میلادی بعد از استرداد استقلال افغانستان توسط مادر امان الله خان احداث گردید.

هر سال در نوروز پرچمی در زیارتگاه سخی به نام حضرت علی(ع) توسط اهل سنت و شیعه برافراشته می‌شود و در این مراسم یک عالم شیعه و یک عالم سنی به نوبت سخنرانی می‌کنند. افراد عالی‌رتبه دولتی هم در این مراسم شرکت می‌کنند و پرچم مذکور تا ۴۰ روز برافراشته می‌ماند.

از سال 1395 شمسی چند حمله تروریستی به زیارتگاه سخی و راه‌های منتهی به آن انجام شد که داعش مسئولیت آن‌ها را به‌عهده گرفت. اولین حمله در 20 مهر 1395 مصادف با شب عاشورا با حمله چند عضو داعش به افراد داخل این زیارتگاه اتفاق افتاد. دومین حمله نیز در مسیر این زیارتگاه در اولین روز فروردین سال 1397 با انفجار بمب در بین افرادی که برای شرکت در مراسم برافراشتن علم امام علی(ع) به سمت این زیارتگاه می‌رفتند، رخ داد. در اول فروردین 1398 نیز بر اثر انفجار 3 بمب کارگذاری شده بین مردم در مسیر منتهی به زیارتگاه سخی، 6 نفر کشته شدند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=45801

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!