4
در واکنش به مستند منوتو در تطهیر پرویز ثابتی؛

نرمالیزیسیون شکنجه در دوران پهلوی؛ پروژه جدید منوتو/ چرا رئیس مخوف ساواک با یک شبکه تلوزیونی مصاحبه کرد؟

  • کد خبر : 57348
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۰۳
نرمالیزیسیون شکنجه در دوران پهلوی؛ پروژه جدید منوتو/ چرا رئیس مخوف ساواک با یک شبکه تلوزیونی مصاحبه کرد؟
پرویز ثابتی، رئیس اداره سوم ساواک و مسئول تهران ساواک که از بدنام‌ترین افراد تاریخ است با شبکه منوتو مصاحبه کرده است و منوتو نیز بر اساس همین مصاحبه مستندی تهیه کرده است. اما سوال اصلی این است که چرا شبکه منوتو دست روی چنین آدم منفور و بدنامی گذاشته است؟

به گزارش پایگاه خبری مفاز، شبکه «منوتو» که چندی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار دارد؛ اخیرا مستندی درباره زندگی پرویز ثابتی، رئیس سازمان مخوف ساواک تهیه کرده است. خط اصلی که این مستند پیگیری می‌کند سفیدشوئی و تطهیر چهره ثابتی، به عنوان کارفرمای دستگاه امنیتی است که از خشن‌ترین و وابسته‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی جهان بوده است.

پیش از آنکه بتوان ابعاد مصاحبه ثابتی با «منوتو» را مورد بررسی قرار داد؛ باید کمی به چرایی تهیه این مستند توسط شبکه منوتو اندیشید. شبکه منوتو چندی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد تعطیلی شبکه خود را به خاطر مشکلات مالی دارد. این بیانیه بسیاری از افراد را متعحب کرد زیرا شبکه منوتو که همواره برنامه‌های بزرگ و پرهزینه‌ای (مانند برنامه‌های سال نو یا استیج و دیگر برنامه‌های اینچنین) می‌سازد و کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که این شبکه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کند.

 

اما کمی بعد از صدور بیانیه‌ «امید خلیلی» مجری این شبکه در برنامه اختصاصی‌اش با نام «Omid A.M» به تشریح بیشتر علت تعطیلی این شبکه پرداخت. او گفت:« اسپانسر مالی ما (شخصی که از ما حمایت مالی می‌کرد) گفته است من ۱۴ سال از شما حمایت مالی کردم و به شما پول پرداخت کردم و هیچی به هیچی. چند سال دیگر و به چه میزان مبلغ دیگر باید پرداخت کنم تا اتفاقی بیفتند».

این وضعیت احتمالا منوتو را به سمتی هول داد که در دورانی که ضدانقلاب حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ مجبور به پیگیری پروژه‌ای جدید شود. در تمام این ۱۴ سال پروژه اصلی منوتو تطهیر رژیم پهلوی و شاه مخلوع بوده است. منوتو تلاش کرد با ارائه روایتی متفاوت ذهنیت مردم درباره حکومت شاهنشاهی را تغییر دهد اما این حکومت نقاط سیاه زیادی دارد که تطهیر آن را غیرممکن ساخته است. یکی از اصلی‌ترین سیاهی‌های دوران پهلوی سازمان ساواک بود که مرتکب جنایات زیادی شد. پس شاید بتوان گفت طبیعی بود که منوتو سراغ پرویز ثابتی برود.

چرا «پرویز ثابتی»؟

پرویز ثابتی مسئول ادارهٔ سوم ساواک طی سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ و رئیس ساواک تهران بود. او مسئول بسیاری از ترورها، اعدام‌ها و شکنجه‌هایی بود که توسط ساواک انجام می‌شد واز وی به عنوان تئوریسین و حامی اصلی شکنجه در ساواک یاد می‌شود. در نتیجه چندان عجیب نیست که منوتو برای پروژه جدیدش به سراغ ثابتی برود. فردی که تا همین سال گذشته تصویر خود را مخفی نگه داشته بود اما بهمن سال پیش عکسی در کنار خانواده‌اش در اجتماع براندازان در آمریکا منتشر شد.

در واکنش به مستند منوتو در تطهیر پرویز ثابتی؛

تصویر پرویز ثابتی در کنار خانواده‌اش در اجتماع براندازان (آمریکا)

پرویز ثابتی در این مستند فردی معمولی نشان داده می‌شود. او می‌گوید علاقه داشته است در کارهای حقوقی و دادگستری فعالیت کند اما جذب ساواک می‌شود. همچنین او شکنجه در ساواک را عنصری سیستماتیک روایت نمی‌کند و معتقد است در برخی از دوره‌ها وجود داشته و در باقی زمان‌ها خبری از شکنجه نبوده است و حتی در ابتدای تاسیس این سازمان فردی به خاطر سیلی زدن به یک زندانی توبیخ و جریمه می‌شده است.

در بخش‌های دیگر از مذاکره‌پذیر بودن اداره ساواک صحبت‌هایی را به میان می‌آورد که برای مخاطبان عجیب است. وی ادعا می‌کند  سال ۱۳۵۰ امام موسی صدر در آخرین سفر خود به ایران با شاه ملاقات کرد و درخواست کمک مالی کرد که شاه با قسمتی از درخواست او موافقت کرد. ثابتی مدعی شده امام موسی صدر با او هم ملاقاتی داشته و درخواست آزادی صدر عاملی را مطرح کرده است و ثابتی هم او را آزاد کرده است.

شکستن سکوت پرویز ثابتی بعد از چهار دهه و تلاش برای تطهیر و قابل مذاکره نشان دادن ساواک؛ پروژه‌ای بوده است که احتمالا ارتباط زیادی با شرایط فعلی شبکه منوتو دارد. منوتو می‌داند که برای قانع کردن کارفرمایش کار آسانی ندارد و باید او را قانع کند که هزینه‌های ۱۴سال گذشته‌‌اش بی‌فایده نبوده است. در همین راستا تلاش‌های منوتو در مدت زمان اندکی که دارد برای ادامه پروژه تطهیر پهلوی و ایجاد تغییر در ذهنیت مردم ایران درباره پهلوی ادامه خواهد داشت.

 

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57348

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!