0

ششمین همایش منشور روحانیت در مشهد برگزار می شود

  • کد خبر : 62266
  • ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
ششمین همایش منشور روحانیت در مشهد برگزار می شود
نشست خبری برنامه‌های سالروز صدور منشور روحانیت امام‌خمینی (ره) در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان ظهر امروز در نشست خبری برنامه‌های سالروز صدور منشور روحانیت امام‌خمینی (ره) که در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، اظهار کرد: اواخر سال ۶۷ و اوایل سال ۶۸ در تحلیل گفتار، رفتار و اندیشه امام راحل جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و مهمترین آن منشور روحانیت است که در سوم اسفندماه ۱۳۶۷ خطاب به علما، روحانیون، ائمه جماعات تبیین کردند و به‌عنوان چراغ راه انقلاب برای آینده حاوی مطالب بسیاری راهبردی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان ارج نهادن و تعظیم پیام امام (ره) به‌وسیله علما و مراجع، به‌کارگیری ابزارهای هنری در نشر پیام و محتوای منشور روحانیت را اهداف اساسی ششمین همایش منشور روحانیت در مشهد برشمرد.

وی در خصوص محتوای منشور روحانیت عنوان کرد: امام‌خمینی (ره) در این پیام چشم‌انداز و افق‌های بلندی را پیش روی روحانیت و حوزه علمیه بیان کردند به‌طوری که رهبر انقلاب می‌فرمایند: از اول تا آخر سرشار از پیام و الم‌های لازم است که انسان را هدایت می‌کند.

ضرورت بازخوانی منشور روحانیت

مدیر حوزه علمیه خراسان بیان کرد: امام با توجه به دل نگرانی‌هایی که نسبت به حوزه‌های علمیه دارند، این منشور با نگاه به گذشته، امروز و آینده روحانیت را ترسیم و جایگاه اجتماعی، علمی و سیاسی روحانیت و همچنین چالش‌ها و آسیب‌های تهدیدکننده را تببین می‌کنند از این رو بازخوانی منشور روحانیت بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: این پیام در فضای بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در جنگ تحمیلی صادر شد که سخن پراکنی‌هایی بخشی از روحانیون قشری، که بخشی از رهبری نظام به‌حساب می‌آمدند در چنین فضایی روشن‌فکران در قالب دلسوزان، تفکر انقلابی، همچنین جنگ تحمیلی و فتوای سلمان رشدی و همه اقدامات انقلابی امام را زیر سؤال می‌برند که نشان دهنده‌ی نفوذ تفکر لیبرالی در بخشی از روحانیت انقلابی نیست.

ایشان خاطرنشان کرد: حوزه علمیه به‌عنوان حساس‌ترین پایگاه پشتیبانی نظام اسلامی که زوال و بقای انقلاب به نهاد روحانیت بستگی دارد، شاهد یکسری اتفاقات و تحولات و اشکالاتی می‌شود که امام را حل همه را مورد توجه قرار می‌دهند.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط اظهار کرد: امام راحل با مشاهده خطر نفوذ دشمن برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی هشدارهای لازم را در این پیام مطرح می‌کنند؛ عده‌ای با اختلاف افکنی در تلاشند در میان روحانیون جریان‌سازی کرده و موج سواری راه بیندازند، ضدیت با نظام را در حوزه‌های علمیه گسترش دهند.

وی با تأکید بر اینکه امام در این منشور به غرق شدن حوزه و روحانیون در احکام فردی و عبادی و غفلت از اسلام و احکام سیاسی و اجتماعی هشدار دادند، صریح کرد: امام امت در پیامشان نفوذ روحانیت سکولار را سم مهلکی برای انقلاب اسلامی می‌دانند، امام جدایی روحانیت از سیاست و دوری از تفکر انقلابی را به مثابه انحراف و لغزش از حرکت صحیح اسلامی می‌دانند و صریحاً بیان می‌کنند آن‌چه می‌توانند انقلاب اسلامی را از پای درآورد، دوری حوزه‌ها از نظام اسلامی است.

تعابیر امام از جماعت خشک‌مقدس

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: امام در این منشور به جماعت خشک‌مقدس اشاره کرده و خطرات آنها را با تعابیر بسیار گزنده ای چون؛ دشمن رسول‌الله، مارهای خوش‌خط‌وخال، مروج اسلام آمریکایی، احمق‌ها، نفهم‌ها و ساده‌لوح‌ها هشدار می‌دهند.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط ادامه‌داد: امام‌خمینی رضوان الله تعالی علیه در این پیام نورانی، اولاً جایگاه و تاریخ هزار ساله روحانیت و زحمات آن ها را در طول تاریخ اسلام بیان می‌کند در عین‌حال خطر تحجر و مقدس‌مآبی را پررنگ مطرح می‌کند، خطر جدایی دین از سیاست و آلوده شدن حوزه به این تفکر را تذکر می‌دهند.

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: از آنجا که مقدس‌مآبان فضیلت مبارزان قبل از انقلاب را زیر سؤال می‌بردند، امام راحل به لزوم وحدت روحانیت توجه دادند و شاخص شناخت روحانیت اصیل، رمز بقا و نفوذ به جاودانگی را شجاعت، صبر، زهد، دوری از تجملات دنیا و وابستگی به قدرت‌ها بیان کردند.

در ادامه حجت الاسلام محمدباقر فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به محورهایی از منشور روحانیت گفت: منشور روحانیت توسط عالم فقیهی چون حضرت امام‌خمینی (ره) با نگاه عمیق گسترده نسبت به گذشته و آینده حوزه‌های علمیه بیان شده است و زیباترین تابلو از روحانیت در گذشته و حال و آینده در این منشور منعکس است.

وی افزود: استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزه‌ها مأیوس شد دو راه برای ضربه زدن انتخاب نمود، یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راه‌های نفوذ تقویت گردید.

حجت الاسلام فرزانه عنوان کرد: بیش از دو هزار و پانصد نفر از طلاب علوم دینی در سراسر ایران در جنگ تحمیلی شهید شده‌اند و این رقم نشان‌می‌دهد که روحانیت برای دفاع از اسلام و کشور اسلامی ایران تا چه حد مهیا بوده است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه به پشتوانه طلاب جوان و علما، صحنه را خالی نخواهند کرد و به‌خوبی از سختی‌ها خواهند گذشت.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=62266

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!