7

تفکر انجمن حجتیه زنده و فعال است

  • کد خبر : 606
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
تفکر انجمن حجتیه زنده و فعال است

محسن غرویان می‌گوید: تفکر انجمن حجتیه تفکری است که در بسیاری از گروه های مختلف دیده می‌شود ولو اینکه به نام انجمن حجتیه نباشد. در حقیقت نوع نگاه آنها به مسائل سیاسی اجتماعی نگاه آنها به انقلاب و نظام نگاه مشترک است.

به گزارش مفاز؛ بار دیگر خبر از فعالیت‌های پشت پرده منتشر شده است. این بار اما موضوع بر سر انجمن حجتیه است. انجمنی  که در سال 62 و بعد از انتقاد امام خمینی (ره) به آن با دستور محمود حلبی رییس آن منحل اعلام شد.  روز گذشته روزنامه جمهوری اسلامی در ستون “جهت اطلاع” خود از فعالیت این انجمن در شهرستان‌ها و با شرایط خاص خبر داده است.

“دور جديد تحركات انجمن حجتيه در شهرهاي مختلف آغاز شده است. براساس بخشنامه‌هاي رهبران اين انجمن به زيرمجموعه خود، پيروان اين انجمن در شهرهاي مختلف بايد مواردي را رعايت كنند تا بتوانند بدون برخورد با مانع به فعاليت‌هاي خود ادامه دهند. اول آنكه ملاحظات حفاظتي را با استفاده از كدهاي ايمني ويژه هر شهر به هنگام رفت و آمد رعايت نمايند. دوم آنكه در جلسات خود با نصب عكس‌هائي از امام خميني و آيت‌الله خامنه‌اي، حساسيت‌ها نسبت به خود را كاهش دهند. و سوم آنكه با طبقه‌بندي اطلاعات ماهيت واقعي انجمن حجتيه مخفي نگهداشته شود. انجمن حجتيه در دوران رژيم پهلوي زير پوشش مبارزه با بهائيت و ترويج مهدويت، با سياست‌هاي آن رژيم همراهي مي‌كرد و به ترويج اسلام منهاي سياست مي‌پرداخت و پرهيز از هرگونه تعرض به شاه، آمريكا و اسرائيل بخشي از منشور اين انجمن بود.”

با وجود انحلال این انجمن در سال‌های دور اما گویا تفکر وابسته به این انجمن همچنان فعال است.در همین زمینه خبرنگار «آفتاب» گفت‌وگویی با محسن غرویان انجام داده است. محسن غرویان از مدرسان حوزه علمیه مطرح می‌کند که این تفکر همچنان باقی و درحال فعالیت است.

این گروه امکان فعالیت دارند؟

اگر منظور شما از امکان فعالیت این است که آن تفکر و نگاه همچنان باقی است و افرادی علاقه به آن تفکر و نگاه انجمن حجتیه دارند؛ بله. در حال حاضر هم در حد جذب افراد، جلسه گذاشتن، مقاله و سخنرانی این امکان وجود دارد و واقع هم می شود. تفکر انجمن حجتیه تفکری است که در بسیاری از گروه های مختلف دیده می شود ولو اینکه به نام انجمن حجتیه نباشد. در حقیقت نوع نگاه آنها به مسائل سیاسی اجتماعی نگاه آنها به انقلاب و نظام نگاه مشترک است. گروه های دیگری هم ممکن است باشند با عناوین و نام های دیگری ولی همان تفکر را داشته باشند. منظور از فعالیت این است و این وجود دارد.

این انجمن در چه شرایط و سازوکاری شروع به فعالیت می‌کنند؟ آیا چارچوب خاصی را می‌طلبد؟

نه، به نظر من در هر شرایطی این انجمن فعالیت‌هایی می‌کنند و جلساتی دارند. مثلا به شکل دعا؛ دعای ندبه دعای کمیل. این بحث‌ها را می کنند. اما ریز فعالیت‌ها یکسان نیست. البته ساختار تشکیلات انجمن حجتیه در همان اوایل پیروزی انقلاب که امام فرمودند این تفکر، تفکر غلطی است؛ خود مرحوم شیخ محمود حلبی که رییس انجمن حجتیه بود رسما اعلام کرد که ما دیگر تشکیلاتی به نام انجمن حجتیه نداریم.

انجمن حجتیه هم ابتدا تشکیلاتی بود فعال در سراسر کشور برای مبارزه با بهاییت، مبارزه با تفکر بهایی و بابی‌گری. بیشتر انجمن مربوط به امام زمان بود و انجمن حجتیه‌ای‌ها را به نام انجمن امام زمانی‌ها می‌شناختند. پس از صحبت‌های امام (ره) شیخ محمود حلبی رسما اعلام کرد که دیگر چنین تشکیلات و انجمنی نداریم. ولی تفکر آنها همچنان در عده‌ای باقی است و عمده آن هم مسئله جدایی دیانت از سیاست است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=606
  • دیدگاه‌ها برای تفکر انجمن حجتیه زنده و فعال است بسته هستند

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.

error: Content is protected !!