2

یهودی‌سازی؛ تهدیدکننده میراث جهانی یونسکو در فلسطین

  • کد خبر : 52608
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
یهودی‌سازی؛ تهدیدکننده میراث جهانی یونسکو در فلسطین
محمد عظیم شهردار سبسطیه (Sebastia) می‌گوید که رژیم صهیونیستی در مرحله نهایی تصرف و یهودی سازی شهر است

به گزارش پایگاه خبری مفاز، شهر سبسطیه توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به عنوان میراث جهانی در خطر شناخته شده است.

تاریخچه سبسطیه  که در نزدیکی شهر نابلس در کرانه باختری قرار دارد، به ۵ هزار سال پیش برمی‌گردد. شهرداری سبسطیه با همکاری برخی سازمان‌های فلسطینی اقدام به مرمت محوطه‌های باستانی این شهر کرده است.

شهردار سبسطیه گفت: توجه را به این واقعیت جلب کرد که اسرائیل در مرحله نهایی تصرف شهر از طریق یهودی‌سازی آن است.

وی گفت: در چارچوب توافقنامه دوم اسلو که در سال ۱۹۹۵ بین فلسطین و اسرائیل امضا شد، کرانه باختری اشغالی به سه منطقه تقسیم شد و اداره و حفظ امنیت منطقه C که ۶۱ درصد از این منطقه را در بر می‌گیرد، در دست اسرائیل باقی مانده است.

عظیم گفت: ما به عنوان شهرداری با موانع مختلفی برای تکمیل عملیات مرمتی محوطه‌های باستانی سبسطیه مواجه هستیم. مهم‌ترین این موانع این است که بیشتر اماکن باستان‌شناسی در این شهر در محدوده منطقه C قرار دارند.

نیروهای اسرائیلی اغلب خانه‌ها و املاک فلسطینی‌ها را در منطقه C تخریب و ادعا می‌کنند که آنها بدون مجوز هستند. دریافت مجوز از مقامات اسرائیلی برای فعالیت‌های ساختمانی در زمین‌های خصوصی برای فلسطینیان عملا غیرممکن است.

در ماه مِی، دولت اسرائیل پیشنهاد سرمایه گذاری به میزان ۲۹ میلیون شِکِل (حدود ۸ میلیون دلار) را برای توسعه محوطه‌های باستان شناسی در سبسطیه تصویب کرد. از سوی دیگر فلسطینی‌ها تأیید اسرائیل را اقدامی برای تصرف و یهودی سازی این منطقه تعبیر کردند.

عظیم گفت که این شهر از زمان استقرار دولت فعلی در اسرائیل در معرض حملات باورنکردنی بوده است.

وی افزود: حمله‌ها با هدف تصرف و یهودی‌سازی این شهرک تاریخی به بهانه حفظ بناهای تاریخی و اماکن باستان‌شناسی آغاز شده است. این ترس وجود دارد که این شهر در شرف افتادن به دست نیروهای اشغالگر اسرائیل باشد.

عظیم با بیان اینکه جاده‌ای که اسرائیل برای شهرک سازی‌های یهودی در نظر گرفته است از قلمرو سبسطیه گذشته و در نتیجه بسیاری از اماکن تاریخی ویران می‌شود، تأکید کرد: اسرائیل در تلاش است تا از طریق پروژه جاده این شهرک تاریخی را اشغال کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=52608

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!