1

قاضی نیکاراگوئه دستور توقیف اموال دانشگاه برتر یسوعی را صادر کرد

  • کد خبر : 53691
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
قاضی نیکاراگوئه دستور توقیف اموال دانشگاه برتر یسوعی را صادر کرد
با تشدید سرکوب دولت نیکاراگوئه علیه روحانیون کاتولیک، یک قاضی دستور مصادره دارایی‌های یک دانشگاه معتبر تحت مدیریت یسوعی‌ها را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، ۱۶ آگوست با تشدید سرکوب دولت علیه روحانیون کاتولیک و موسسات وابسته به کلیسا، یک قاضی نیکاراگوئه دستور مصادره تمام دارایی‌های یک دانشگاه معتبر تحت مدیریت یسوعی‌ها را صادر کرده است.

در نامه‌ای که خطاب به جامعه دانشگاهی نوشته شده و رویترز نسخه‌ای از آن را به دست آورده، دانشگاه ۶۳ ساله آمریکای مرکزی The Central American University (UCA) اعلام کرده که به دستور دادگاه کیفری تمام دارایی‌هایش به دولت منتقل خواهد شد.

در این نامه دولت انجام تمام برنامه‌های آموزشی را تضمین کرده اما دانشگاه اعلام کرد که تمام کلاس‌ها و فعالیت‌های اداری خود را بدون اعلام تاریخ شروع مجدد به حالت تعلیق در می‌آورد.

UCA، که یکی از برترین مؤسسات خصوصی آموزش عالی آمریکای مرکزی به شمار می‌رود، گفت که به دایر کردن «مرکز تروریسم سازماندهی شده توسط گروه‌های جنایتکار» متهم شده و قویا آن را نادرست می‌داند و رد می‌کند.

رهبری فرقه مذهبی یسوعیان مستقر در السالوادور در آمریکای مرکزی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصرف بخشی از یک سری حملات غیرقابل توجیه به نیکاراگوئه است.

وی از دولت خواسته بود تا آنچه را که دستور قضایی «شدید، غیرمنتظره و غیرمنصفانه» می‌خواند لغو کند و به دانشگاه اجازه داده شود از خود دفاع کند. دفتر مطبوعاتی اورتگا به این درخواست پاسخ نداد.

UCA اولین دانشگاه خصوصی نیست که با دستور توقیف دولت رئیس جمهور دانیل اورتگا روبرو می‌شود، امتا می‌توان گفت این دانشگاه تا حد زیادی شناخته شده‌ترین دانشگاه است.

به گفته گروه‌های حقوق بشر، UCA مرکز فعالیت بسیاری از رهبران دانشجویی تظاهرات ضد دولتی در سال ۲۰۱۸ است. هفته گذشته، مقامات حساب‌های بانکی دانشگاه را مسدود کردند.

روابط میان کلیسای کاتولیک نیکاراگوئه و دولت پس از سرکوب شدید اعتراضات علیه اورتگا رییس جمهوری نیکاراگوئه در سال ۲۰۱۸ هنگامی که این کلیسا به عنوان میانجی میان دولت و معترضان عمل کرد، به شدت تیره شد. کلیسا خواستار برقراری عدالت در رابطه با ۳۶۰ نفر از قربانیان در ناآرامی‌های سال ۲۰۱۸ است.

اورتگا که چپ‌گرا است معتقد است که این تظاهرات بخشی از توطئه مخالفان تحت حمایت ایالات متحده برای خلع او بوده و اسقف ها نیز با آنها همدستی کرده‌اند.

اورتگا در یک سخنرانی تلویزیونی به مناسبت چهل و سومین سالگرد تأسیس پلیس نیکاراگوئه گفت: اگر می‌خواهند دموکراتیک باشند، بگذارید با رأی کاتولیک‌ها به پاپ، کاردینال‌ها و اسقف‌ها شروع کنند. در کلیسا، همه چیز تحمیل شده است. این یک دیکتاتوری کامل است. این یک استبداد کامل است.

حدود ۷۰ درصد از مردم نیکاراگوئه از جمله خود اورتگا پیرو مذهب کاتولیک رومی هستند.

کلیسای کاتولیک از دهه ۱۹۳۰ تا دهه ۱۹۷۰ به سوموزا دیکتاتور اسبق نیکاراگوئه نزدیک بود، اما به دلایل مختلف از سیاست فاصله گرفت. کلیسا در ابتدا پس از برکناری سوموزا دیکاتور سابق نیکاراگوئه، از انقلابیون ساندینیست حمایت کرد، اما این رابطه به دلیل اختلافات ایدئولوژیک از بین رفت. پس از پیروزی انقلاب ساندینیست ها، رهبران کلیسای این کشور به شکل تدریجی در تضاد دایمی و روابط خصمانه با دولت چپ گرای اورتگا بوده اند.

هنگامی که اعتراضات برای اولین بار شروع شد، اورتگا از کلیسا خواست تا به عنوان میانجی در مذاکرات صلح عمل کند، اما درنهایت این اقدام شکست خورد. کلیسای نیکاراگوئه به طور قابل توجهی نسبت به معترضان و آرمان آنها ابراز همدردی می کند و حتی در آوریل ۲۰۱۸، کلیسای جامع ماناگوا به دانشجویان تظاهرات کننده پناه داده و مکانی برای جمع آوری غذا و پول برای حمایت از آنها اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۹ چند نفر از کشیشان به درخواست واتیکان کشور را ترک کردند، انتقالی که با تاسف مخالفان و شادی ساندینیست ها همراه بود.  دولت ساندینیست به تهدیدات خود علیه کلیسا افزوده و کشیشان را متهم به «تشویق به خشونت و همراهی با مخالفین» و مشارکت در توطئه سرنگونی دولت می کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=53691

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!