به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حاخام دکتر یونس حمامی لاله زار، رهبر کلیمیان ایران در نشست «احکام روزه در ادیان ابراهیمی» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: در آیین یهودیت یکی از راه های نزدیکی و قرب الهی روزه گرفتن است و روزه در کنار نماز و صدقه دادن از سه پایه مهم محسوب می شود.
وی با بیان اینکه روزه توام با توبه و استغفار است که اهمیت خاصی پیدا می کند، عنوان کرد: روزه وسیله ای برای توبه کردن و طلب بخشش به درگاه الهی است و انسان با روزه گرفتن متوجه می شود از منیتی که در روزهای دیگر داشته است چیزی باقی نمانده و به ناتوانی خود پی می برد.
حمامی لاله زار عنوان کرد: فرد روزه دار می تواند احوال افراد نیازمند را درک کند و دستور خداوند را در کمک کردن به دیگران و احسان و نیکوکاری را بهتر انجام دهد.
وی بیان کرد: جنبه دیگر روزه داری یادآوری مناسبت ها است اینکه هیچ رخدادی در دنیا بدون تقدیر خداوند رقم نمی خورد و روزه گرفتن فرصتی است که خداوند به انسان می دهد تا از گناهان بازگردد.
رهبر کلیمیان ایران عنوان کرد: یکی دیگر از کارکردهای روزه داری در یهودیان برای رسیدن به آرزوها است.
روزه بزرگ یهودیان از ایام خاص توبه است
وی به وجود دو نوع روزه واجب و مستحب در دین یهود اشاره کرد و گفت: مهم ترین نوع روزه روزه واجب شش روز در سال است که از آن به عنوان روزه بزرگ نام می برند و در تورات ذکر شده است.
حمامی لاله زار دیگر روزه واجب را روزه 40 روزه در ابتدای ماه عبری عنون کرد که از ایام خاص توبه است و افزود: این مدت چهل روز زمان بهتری است که روزه داران در کنیسه جمع می شوند و با خواندن استغفارنامه به اعتراف گناهان می پردازند و اگر موجب رنجش فردی شده باشند، از او دلجویی می کنند.
وی به روزه یوم کیپور در یهود اشاره و بیان کرد: این روزه 25 ساعت که از آن به روزه یوم کیپور تعبیر می شود، در این روزه روزه داران پنج نوبت نماز می خوانند و با حضور در معبد به نماز، دعاها و استغفار می پردازند و انتظار دارند مورد بخشش واقع شوند.
رهبر کلیمیان ایران یادآور شد: در روزه یوم کیپور شست و شوی غیر ضروری، آرایش کردن، روابط زناشویی و پوشیدن کفش چرمی ممنوعیت دارد.
وی در ادامه عنوان کرد: در دین یهود چهار روز از روزه های واجب دیگر در ارتباط با وقایعی است که در یهودیت رخ داده است و شامل روزه ماه چهارم، ماه پنجم، ماه هفتم و ماه دهم است.
حمامی لاله زار ادامه داد: روزه 17 ماه تموز یا ماه چهارم به خرابی حصارهای شهر اورشلیم برمی گردد، روزه ماه پنجم در ارتباط با خرابی هر دو معبد اول و دوم است و این نوع روزه هم 25 ساعت است که کارکردن ممنوع نیست اما این روز را خوش یمنی نمی دانند، در کنیسه حاضر می شوند و به دعا و مناجات و استغفار می پردازند؛ در این نوع روزه نیز خوردن و نوشیدن، استحمام کردن و روغن مالی ممنوعیت دارد.
رهبر کلیمیان ایران آخرین روزه واجب در یهودیت را مربوط به دورانی که فاصله بین خرابی معبد اول و قبل از آبادانی کامل معبد دوم است، عنوان کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه روزه های مستحب زیادی در دین یهود وجود دارد، خاطرنشان کرد: عضی مردم یهود همه روزها، بعضی روزهای دوشنبه و پنج شنبه قبل از شروع ماه عبری جدید را روزه می گیرند.
روزه مستحبی عروس و دامادها
حمامی لاله زار بیان کرد: عروس و دامادها نیز یک روز قبل از ازداوج روزه مستحبی می گیرند تا با پاکی و طهارت وارد زندگی مشترک شوند و برخی افراد نیز در روز وفات پیامبران و علمای بزرگ و در روز وفات پدر و مادر خویش روزه مستحبی می گیرند.
رهبر کلیمیان ایران هدف از روزه گرفتن را فکر کردن خواند و اظهار کرد: روزه گرفتن بدون فکر کردن ارزشی ندارد، اگر هدف از روزه گرفتن قرب الهی است، باید بسنجیم که توسط ما ظلمی صورت نگیرد و اعمالی انجام شود که مورد رضایت خداوند خواهد بود.
گفتنی است، صد و هفدهمین نشست از سلسله نشست های کلمه «سواء» با موضوع جایگاه و احکام روزه در ادیان ابراهیمی از سوی هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.