6

اعتقاد به ظهور منجی از اصول دین یهود است/ توبه؛ زمینه ساز ظهور ماشیح

  • کد خبر : 16261
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
اعتقاد به ظهور منجی از اصول دین یهود است/ توبه؛ زمینه ساز ظهور ماشیح
رهبر دینی کلیمیان ایران گفت: ایمان به ظهور منجی یک فریضه واجب در دین یهود است بنابراین کسی که به ظهور منجی اعتقاد ندارد کافر به تورات و کل نبوت انبیاء تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حاخام یونس حمامی لاله‌زار، رهبر دینی کلیمیان ایران امروز در همایش مجازی «اندیشه منجی گرایی» به تبیین و تشریح «انتظار و خصوصیات منجی موعود در دین یهود» پرداخت.

وی با بیان اینکه اعتقاد به وجود منجی در همه ادیان توحیدی حتی برخی ادیان غیر ابراهیمی نیز وجود دارد، اظهار کرد: برای منجی موعود در یهود اسامی و کنیه های مختلفی بیان شده که معروف ترین آن «ماشیح» از ریشه ماشح است یعنی فردی که مسح و تطهیر شده چرا که در گذشته پادشان یهود را با عطر خاصی تطهیر می کردند؛ منجی موعود در یهود از نسل حضرت داوود و فرزندشان حضرت سلیمان(ع) است؛ این دو پیامبر علاوه بر مقام نبوت، پادشاه هم بودند و حکومت تشکیل دادند.

ایمان به ظهور منجی از اصول اعتقادی یهود است

حاخام حمامی لاله‌زار با تأکید براینکه ایمان به ظهور منجی در یهودیت یک فریضه و واجب دینی است، عنوان کرد: اصل دوازدهم از اصول اعتقادی یهود، اعتقاد به وجود منجی و انتظار برای ظهور است، براساس آموزه های تلمود از اولین مواردی که پس از مرگ از انسان پرسیده می شود، درباره انتظار برای ظهور منجی است؛ این امر برگرفته از این است که اعتقاد به ظهور منجی مکمل اعتقاد به وجود خداوند است.

رهبر دینی کلیمیان ایران با تأکید بر اینکه در دین یهود کسی که به ظهور منجی اعتقاد ندارد کافر به تورات و کل نبوت انبیاء تلقی می شود، ادامه داد: دورانی که بنی اسرائیل در سرزمین مصر به بردگی گرفته شدند خداوند که وعده نجات داده بود حضرت موسی(ع) را برگزید تا بنی اسرائیل را نجات دهد همین حالت هم برای ظهور منجی وجود دارد فردی بنابر مشیت الهی به نبوت می رسد و مسئول نجات انسان ها می شود.

وی با بیان اینکه ایمان به ظهور منجی را می توان به دو بخش «ایمان به فرد منجی» و «انتظار برای او» تفکیک کرد، عنوان کرد: ایمان داشتن به ظهور منجی یک اصل اعتقادی در آئین یهود محسوب می شود انتظار و برای ظهورش امری جداگانه است؛ انتظار امری فعال است و انسان با تلاش می تواند در تحقق آن نقش داشته باشد.

توبه، از عوامل زمینه ساز ظهور منجی در یهود

حاخام حمامی لاله‌زار با اشاره به اینکه خداوند از ابتدای آفرینش زمانی را برای ظهور منجی در نظر گرفته است و اگر انسان لیاقت لازم را داشته باشد با اعمال و رفتارش زمینه ساز ظهور می شود، اظهار کرد: توبه و بازگشت به سوی خدای متعال از سفارشات تورات در این خصوص بوده که لازمه آن آموزش و فراگیری تورات است زیرا اگر انسان نداند خداوند از او چه توقعی دارد، نمی تواند به درستی رفتار کند.

رهبر دینی کلیمیان ایران با اشاره به اینکه رعایت تقدس روز شنبه و شهادت عملی بر وجود خداوند از دیگر شرایط تحقق ظهور است، افزود: خداوند در شش مرحله هستی را آفرید و پس از آن استمرار هستی است رعایت تقدس روز شنبه شهادت عملی است که باور دارم خداوند آفریننده همه چیز است و او سیستم هستی را برقرار کرد.

وی با تأکید بر اینکه هدف آفرینش رسیدن به جایگاه والاتر درک و شناخت توسط انسان هاست، خاطرنشان کرد: انتظار در نمازهای روزانه یهودیان تجلی یافته و در فرازی ظهور را این چنین از خداوند درخواست می کنیم؛ «نهالی که از نسل داوود شکوفا می شود هرچه زودتر برویان زیرا که به نجات تو در تمام روز امید داریم».

حاخام حمامی لاله‌زار تصریح کرد: حضرت موسی بالاترین جایگاه را دارد و پیامبر دیگری همچون حضرت موسی(ع) نخواهد آمد که با خداوند این چنین سخن بگوید چرا که سایر انبیاء به واسطه فرشته و وحی با خدا در ارتباط بودند و این ویژگی خاص حضرت موسی(ع) است که در بیداری کامل با خداوند سخن گفت.

ویژگی های ماشیح؛ منجی موعود در یهود

وی با اشاره به اینکه مقام نبوت ماشیح (منجی موعود) پایین تر از حضرت موسی کلیم الله و بالاتر از سایر انبیای بنی اسرائیل است، متذکر شد: بنابر آموزه های تلمود فردی که به مقام نبوت می رسد، باید متواضع و فروتن باشد یعنی چیزی را از خود نداند چرا که همه چیز وابسته به خواست خداست، پهلوان و قوی باشد (نفس اماره خویش را کنترل کند)، آشیر باشد؛ ثروتمند واقعی کسی است که قناعت دارد، عالِم باشد کسی که با تلاش به معرفت خدا رسیده باشد.

رهبر دینی کلیمیان ایران با بیان اینکه همه این ویژگی ها و ضروریات شامل منجی هم می شود که به نوعی نبی است، یادآور شد: نبی صرفأ این نیست که دین و شریعت جدیدی را ارائه دهد طبق اعتقاد ما منجی موعود می آید تا شرایطی را فراهم کند که انسان از نظر علم، آگاهی، درک و دانش امکان اجرای فرامین الهی را داشته باشند، امروز در بسیاری از نقاط دنیا امکان اجرای فرامین دینی نیست یا محدودیت هایی از جانب حکومت ها وجود دارد یا علم و دانش، درک و معرفت انسان در حد کافی نیست سوالاتی برای انسان ایجاد می شود که پاسخی برای آن ندارد.

وی تصربح کرد: منجی موعود با علم و دانش خود و درک و شناختی که از جانب خداوند به ایشان اعطا می شود جوابگوی همه سوالات خواهد بود تا حدی که گفته می شود همه آموخته هایی که انسان ها تا آن دوران دارند در مقابل آموزه هایی که منجی در اختیار آنها قرار می دهد خیلی ناچیز است رازهایی را از کتاب مقدس آشکار می شود که تازه چشم انسان باز می شود و به درک شناخت خداوند (بالاترین وظیفه انسان) می رسد و با میل و رغبت درونی دستورات و فرامین الهی را اجرا می کند.

حاخام حمامی لاله‌زار خاطرنشان کرد: در زمان ظهور علم الهی چنان گسترش پیدا می کند که زمین مالامال از دانش الهی می شود چنانکه که دریاها از آب پر شده اند، منجی انسان ها را عادلانه قضاوت می کند، ظالمان را تنبیه خواهد کرد، صلح و آرامش در همه جا برقرار می شود، خبری از بیماری، بلایای طبیعی، درد و اندوه نیست، معجزات بزرگی در آن زمان است شرایطی را برای انسان فراهم می کند که به عالی ترین مقامی که برای او تعریف شده، برسد.

رهبر دینی کلیمیان ایران

گفتنی است، همایش اندیشه منجی گرایی امروز با حضور جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران حوزه ادیان از سوی گروه پژوهشی پویافکر در بستر فضای مجازی برگزار شد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=16261

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!