8

رهبر دینی کلیمیان ایران از رویدادهای دوران نجاتِ یهود می گوید

  • کد خبر : 20968
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
رهبر دینی کلیمیان ایران از رویدادهای دوران نجاتِ یهود می گوید
خاخام حمامی لاله‌زار در نشست «موعود در ادیان» با اشاره به اینکه زندگی بشر در از منظر یهود به سه دوره سردرگمی، شریعت و نجات تقسیم بندی می شود، به تبیین رخدادهای دورات نجات پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، خاخام یونس حمامی لاله زار، رهبر دینی کلیمیان ایران در نشست «موعود در ادیان» با رویکرد یهودیت که از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب به طور مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه منجی در یهود (ماشیه) از نسل حضرت داود و سلیمان فرزند ایشان است، تأکید کرد: اعتقاد به ماشیه به عنوان موعود یهود یکی از اصول ایمانی محسوب می شود یعنی هر فرد یهودی موظف به اعتقاد به ماشیه (موعود یهودیان) و انتظار برای ایشان است زیرا این امر مکمل به اعتقاد به خداوند و باور به توحید بیان شده است.

وی تصریح کرد: در یهود دوران موعود با تثبیت حکومت ماشیه (منجی) و ایجاد بیت المقدس سوم توسط ایشان آغاز می شود و با رسیدن به روز قیامت پایان می‌یابد.

رهبر دینی کلیمیان ایران با بیان اینکه براساس گفتاری که در تلمود وجود دارد عمر انسان در دنیا شش هزار سال است، عنوان کرد: دوهزار سال اول یعنی از زمان حضرت آدم تا حضرت ابراهیم دوره «سردرگمی» و دوهزار سال دوم یعنی دوران امامت حضرت ابراهیم(ع) دوره «شریعت» نامگذاری شده است و دوهزار سال سوم دوران مناسب برای ظهور منجی است دوران «نجات« نامیده می شود.

وی از آبادسازی بیت المقدس سوم به عنوان یکی از مهمترین رخدادهای دوران «نجات» یاد کرد و افزود: این معبد برای اولین بارتوسط حضرت داوود پایه گذاری، توسط حضرت سلیمان آباد و توسط پادشاه بابل تخریب شد، بیت المقدس دوم با اجازه کوروش کبیر پادشاه ایران ساخته و توسط رومی‌ها تخریب می شود و امروز قریب به دوهزار سال است معبد تخریب است.

خاخام حمامی لاله زار متذکر شد: معبد از این حیث حائز اهمیت است که امروز بسیاری از اعمال عبادی‌ یهودیان مثل تقدیم قربانی ها و آئین طهارت که وابسته به وجود معبد است، انجام نمی‌شود، گفته شده با ظهور ماشیه (منجی یهودیان) این معبد به طور معجزه آسا آباد یا با همکاری مردم با منجی موعود برای سومین دفعه ساخته می شود.

رخدادهای زمان ظهور ماشیه: گسترش علم، وفور نعمت، برقراری صلح و امنیت

وی افزود: تشکیل حکومت منجی در سرزمین موعود است که در آن علم به خصوص دانش الهی همه جانبه گسترش می یابد، نبوت از سرگرفته می شود و خداوند به واسطه امامت منجی، نبوت را بر تمام بشر جاری می سازد و زمین سرشار از جلال و عظمت خداوند خواهد شد.

رهبر دینی کلیمیان ایران خاطرنشان کرد: در پی این شناخت و معرفت الهی کفر و الحاد از می رود در واقع رخداد بعدی در دوران منجی پرستش خدای یکتا است البته ضرورتی نیست همه افراد یهودی شوند اما مسلما همه افراد موحد و یکتاپرست شود.

وی افزود: در دوران ظهور ماشیه بسیاری از اختلافات امروزه که باعث جنگ، خونریزی و برادر کشی است، از بین می رود و صلح، امنیت و همزیستی مسالمت آمیز تحت حکومت الهی برقر می شود،

خاخام حمامی لاله زار خاطرنشان کرد: دوران منجی در منابع یهود این گونه تبیین می شود؛ ملتی بر ملت دیگر شمشیر نخواهد کشید، شیوه جنگیدن را نخواهند آموخت، صلح و آرامش در این دوران منحصر به دنیای انسانها نیست بلکه بر دوران حیوانات هم تأثیرگذار است به طوری که گرگ با گوسفند زندگی خواهد کرد، شیر با بز می خوابد، شیر و گاو هر دو کاه می خورند، حیوانات اهلی و وحشی با هم خواهد بود.

خاخام حمامی لاله زار تصریح کرد: برخی علما نشانه‌های مربوط به حیوانات را تعبیری نمادین می‌دانند که انسان های گرگ‌صفت از بین می روند و برخی دیگر تفسیر کرده‌اند؛ در ابتدای آفرینش خداوند به حضرت آدم و حیوانات فقط اجازه استفاده از گیاهان را می‌دهد، بعدها به خاطر خطاهای انسانی و تأثیراتی که روی حیوانات می گذارد و آنها گوشتخوار شدند، در دوران منجی همانند ابتدای آفرینش گیاهخوار می شوند.

وی افزود: تفسیر دیگری بر این مبنا وجود دارد که در دوران ظهور منجی انسانها در پی شناخت خدا دست از گناه خواهند کشید و حیوانات هم تحت تأثیر این موضوع تغییر رویه داده و به دوران قبل از حضرت آدم برمی گردند و همگی گیاهخوار می شوند. البته موسی‌ بن میمون، عالم و فیلسوف یهودی در فقه و شرایع معتقد است تا زمانی که به آن دوران نرسیم نمی توانیم آن را درک کنیم.

رهبر دینی کلیمیان ایران خاطرنشان کرد: برخی قائل به تلفیقی بین این دو نظریه هستند به طوری که در ابتدای دوران موعود موجودات طبق روال معمول زندگی می کنند و در دوران موعود که به تدریج انسانها به تکامل می رسند، حیوانات هم کم کم تغییر رویه می دهند.

وی تصریح کرد: در کتاب اشعیای نبی آمده؛ در دوران ظهور ماشیه (منجی یهودیان) ابلیس برای همیشه از زندگی انسان‌ها رخت بر می بندد که در تفسیر آن علمای یهود با هم اختلاف‌نظر دارند برخی معتقدند درک علم و حدیث گسترش پیدا کرده و در نیمه های راه تحول با موعود کامل می شود.

خاخام حمامی لاله زار بیان کرد: یکی دیگر از رخدادهای دوران موعود برکت و فراوانی نعمت‌های مادی و معنوی است به طوری که یک سال کشت به اندازه 40 سال محصول خواهد داشت و از نظر معنوی به وسطه فاصله از گناهان درد و رنج آدمی از بین می‌رود.

رهبر دینی کلیمیان ایران آخرین رخداد و پایان بخش دوران موعود در یهودیت، روز رستاخیز مردگان و قیامت و حسابرسی عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=20968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!