4

حضور حاخام اسرائیلی در عربستان در پرتو زمزمه‌های عادی‌سازی روابط

  • کد خبر : 53733
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
حضور حاخام اسرائیلی در عربستان در پرتو زمزمه‌های عادی‌سازی روابط
یعقوب هرتزوگ، حاخام اسرائیلی، خود را «حاخام اول مملکت [سعودی]» نامیده، و اولین مکان را برای جنبش یهودی افراطی «حباد» ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، عبدالحکیم بن‌عبدالعزیز الدخیل، فعال منتقد سعودی، در صفحه توییتر خود نوشت: یعقوب هرتزوگ، حاخام اسرائیلی، خود را «حاخام اول مملکت [عربستان سعودی]» نامیده، و اولین مکان را برای جنبش یهودی افراطی «حباد» ایجاد کرده است. او اعلام کرده است که برنامه‌اش ایجاد اولین اجتماع یهودیان در سرزمین عربستان است!

جنبش حباد از افراطی‌ترین جنبش‌های یهودی و دشمن سرسخت اعراب به شمار می‌آید. خاخام‌های این جنبش در تحریک یهودیان برای تخریب مسجد الاقصی و ساخت «هیکل سلیمان» به جای آن نقشی اساسی ایفا می‌کنند.

یعقوب یسرائیل هرتزوگ، یک حاخام یهودی ساکن اورشلیم است که در زمینه مسایل بین‌الادیانی فعالیت می‌کند. وی معتقد است مأموریتش نزدیک کردن تمامی ملت‌های جنتیل (غیریهودی) دنیا به اجرای قوانین هفت‌گانه نوح بر اساس تلمود (که از آن به‌عنوان «تورات شفاهی» نیز یاد می‌شود) و ارزش‌های جهانی پایدار است.

او چندین سفر به عربستان کرده و به گفته خودش قصد دارد با محمد بن سلمان دیدار کند. بیشتر سفرهای او با هزینه شخصی انجام شده و در وب‌سایتش برای سفرهایش پول جمع می‌کند. او بیش از ۲۵ سال است که با عربستان سعودی در تجارت است و بذرهای کشاورزی به عربستان صادر می‌کند.

هرتزوگ در سال ۱۴۰۰ به ایران نیز سفر و با برخی یهودیان ایران دیدار کرد. گفته می‌شود این سفر وی نیز شخصی بوده و هماهنگی رسمی با هیچ مقام و یا جامعه کلیمیان ایران شکل نگرفته بوده است.

روز ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲ (۱۳ آگوست ۲۰۲۳) نیز همین صفحه توییتری با انتشار تصویری از یک یهودی کیپا بر سر (کلاه کوچکی که یهودیان بر سر می‌گذارند) که به همراه همسرش در یک فروشگاه در ریاض در حال قدم زدن بود، نوشت: جیسون گرینبلت، یهودی آمریکایی‌تبار و یکی از مهندسین عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرین، که در خدمت ارتش اسرائیل است، در پرتو مذاکرات برای اعلام عمومی عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو، و در حالی که کلاه مذهبی کیپا برسر دارد، در قلب ریاض پرسه می‌زند.

یوسف الاوسی، دیگر منتقد سعودی، در واکنش به این توییت آیه‌ای از قرآن را نوشت: (لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَىٰ لِسَانِ دَاوُودَ وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ۚ ذَٰلِکَ بِمَا عَصَوْا وَکَانُوا یَعْتَدُونَ) [سوره مائده، آیه ۷۸]

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=53733

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!