6

جای خالی ابراهیم بت‌شکن در افتتاح خانه ادیان امارات

  • کد خبر : 45869
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
جای خالی ابراهیم بت‌شکن در افتتاح خانه ادیان امارات
در حالی «بیت العائله الابراهیمیه» با مشارکت اسلام سنتی الازهر و سنتی های امارات با محوریت «عبداللّه بن بَیِّه» گشایش یافت  که جای خالی نمادهای دینی نشانگر تلاش های ابراهیم‌(ع) مشهود بود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در حالی «بیت العائله الابراهیمیه» با مشارکت اسلام سنتی الازهر و سنتی های امارات با محوریت «عبداللّه بن بَیِّه» گشایش یافت  که جای خالی نمادهای دینی، اِلِمان ها هنری مذهبی که نشانگر تلاش های ابراهیم‌خلیل(ع) برای برپایی توحید و مبارزه با بت پرستی، برقراری عدالت و دفاع از مظلوم در جای جای این خانه مشهود بود.

از نظر متفکران اسلام سیاسی، پنجه در پنجه ستمگران نهادن و سرپیچی علیه ظلم از بخش های پررنگ در سیره خلیل الرحمن(ع) است که سنتی های متولی احداث «بیت العائله الابراهیمیه» بدان توجهی نکرده اند.

در یک تقسیم کلی، نحوه مواجه کشورهای حاشیه خلیج فارس با جریانات اسلامی به سه دسته تقسیم می شود؛

کویت، عربستان و بحرین باحمایت از سردمداران جریان اسلام سلفی و ترویج نوسلفیه عموما اهداف فرهنگی خود را پیش می برند.

قطر با جانبداری از جریان اسلام سیاسی و مشخصا اخوان المسلمین سعی در جذب و حمایت بخشی از تفکرات سیاسی جهان اسلام را دارد.

امارات نیز با تکیه بر پتانسیل گفتمان اسلام سنتی در تعامل با تصوف و پررنگ کردن تساهل و تسامح صوفیانه، سعی در جذب بخش عظیمی از طریقت های جهان اسلام به سوی خود دارد.

تکیه امارات بر انتخاب «عبداللّه بن بَیِّه» صوفی موریتانی الاصل به عنوان فقیه طراز اول خود این سیاست را تقویت کرد. از آن طرف، حمایت و اعطای تابعیت به «وسیم یوسف» صوفی و خطیب اردنی به عنوان سخنگو و بلندگوی مهمترین مسجد ابوظبی (مسجد الشیخ زائد بن آل نهیان) این سیاست پشتیبانی شد.

تا جایی که نگاه صوفیانه «وسیم یوسف» به روابط جهان اسلام با اسرائیل سبب شد که او را «شیخ التطبیع» بنامند. همچنین حمایت بین المللی از خطابه های متساهلانه «حبیب الجفری» به عنوان صدای فرامرزی امارات در رسانه های ماهواره ای و مجازی، این تساهل را در این هفت امارت شیخ نشین بلند آوازه تر کرد.

هر چند امارات ادعا کرده است در ساخت بیت العائله الابراهیمیه، از نمادهای یکسان و حتی یک شکل و اندازه استفاده کرده است؛ ولی تسمیه مسجد و کلیسای این مجتمع به نام «احمد الطیب» و «پاپ فرانسیس» از مشاهیر معاصر و تسمیه کنیسه به نام «موسی بن میمون متوفی ۶۰۱ قمری» فیلسوف قدیمی یهودی ادعای تساوی دینی را با چالش جدی مواجه کرده است.

در پایان، با توجه به ضرورت شناخت دقیق تر ما از طیف های اسلام در کشورهای حاشیه خلیج فارس، پیشنهاد بررسی و نسبت سنجی میان سیاست های فرهنگی کشورهای حاشیه خلیج فارس با جریانات اسلامی و همچنین پیشنهاد پژوهش در مورد شاخصه های دقیق خطوط اصلی سیاست گذاری اسلام کشورهای حاشیه خلیج فارس با نگاه آینده نگارانه را مورد تأکید قرار می دهیم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=45869

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!