1

پایان واتیکان سنتی؟

  • کد خبر : 43267
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
پایان واتیکان سنتی؟
واتیکان، این کشور کوچک مذهبی اما مهم در جهان، این روزخا با چالش‌های نسبتاً مهم و تازه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که شاید تا دو دهه قبل، سابقه نداشته

به گزارش پایگاه خبری مفاز، واتیکان، این کشور کوچک مذهبی اما مهم در جهان، این روزخا با چالش‌های نسبتاً مهم و تازه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که شاید تا دو دهه قبل، سابقه نداشته. به تعبیری، قلب تپنده مسیحیت از ایستایی و آرامش سال‌های قبل خارج شده و در مسیرهای جدیدی قدم می‌گذارد که پیش از این شاید حتی در تصور طیف محافظه‌کار نمی‌گنجید.

بیرون آمدن از حالت معنوی صرف و سرک کشیدن به مسائل اجتماعی در ابعاد فراملی، بارزترین شاخصه این پوست‌اندازی است که با روی کار آمدن آخرین پاپ ( پاپ فرانسیس) و متأثر از دیدگاه‌های مدرن‌گرایش، جامه عمل پوشیده است.

پاپ بندیکت شانزدهم را باید بانی نادرترین اتفاق ممکن در ناریخ دوهزار ساله مسیحیت تلقی کرد؛ استعفا از بالاترین مقام مذهبی مسیحیت که در ۱۱ فوریه۲۰۱۳ م. با حرکت غیرمنتظره پاپ بندیکت، تحت عنوان کهولت سن و بیماری رخ داد و توانست لقب پاپ مستعفی را برای همیشه به خود اختصاص دهد. ادعای منتشرشده پاپ مبنی بر استعفای داوطلبانه به خاطر کهولت سن، امری بی‌معنی است، چرا که پاپ‌ها در اصل، مادام‌العمر به این سمت گماشته می‌شوند. تحلیل‌گران دلایل این استعفا را شرایطی عنوان کردند که کلیسا و شخص پاپ را در تنگنا قرار داده بود.

شرایطی مانند تخلفات مالی کلیسا و شهادت دروغ پاپ بندیکت در رابطه با فساد اخلاقی در میان کشیشان کلیسا که پاپ بندیکت در اظهاراتی آن را تصحیح کرد و‌ پوزش خواست؛ پس از این استعفا، رویکرد رسانه‌های غربی به جانشینی پاپ معطوف شد.

پاپ فرانسیس از زمان جانشینی بندیکت تا به امروز، مواضع خاصی اتخاذ و به طبع آن، اقدامات متفاوتی در مقام رهبری واتیکان، اجرایی ساخته که عملاً موجب سربرآوردن طیفی وسیع از حامیان و مخالفان جدی شده است. او در بحبوحه فساد مالی و اخلاقی کلیسای کاتولیک و به عنوان جایگزین یگانه پاپ مستعفی تاریخ، قدم به میدان نهاد و همین مسئله، کار را لرایش دشوارتر می‌ساخت. به این ترتیب فرانسیس تصمیم گرفت موجی اصلاحی در واتیکان به راه اندازد و در این مسیر نه فقط ساختار، بلکه ماهیت و مبانی اعتقادی سنتی را نیز مدنظر قرار داد. اصلاح متون مقدس با انتشار دائره‌المعارف «همه برادریم»، صدور بیانیه‌هایی در حمایت از حقوق همجنس گرایان، مبارزه با مجازات اعدام و اعمال تغییراتی در مدیریت نهاد مالی واتیکان، محوری‌ترین اقدامات فرانسیس در این زمینه‌اند که باید تمرکز جدی بر مسائل اجتماعی و امور فراملی مرتبط با مقوله حقوق بشر را بدان افزود.

مخالفان و حامیان پاپ، چند دیدگاه را در مورد وی دارند. مخالفان بر این تفکرند که پاپ، مسیحیت را تحریف کرده و بیش از حد به امور اجتماعی تمرکز دارد اما از نظر حامیان، فرانسیس در حال ایجاد یک کلیسای جهانی و مبارزه با فساد و سوءاستفاده جنسی کشیشان است.
روی هم رفته به نظر می‌رسد، تلاش فرانسیس برای برون‌رفت از چالش‌های واتیکان با رویکرد نوگرایانه و جهان‌نگری که او اتخاذ کرده، دست‌کم چندان به مذاق محافظه‌کاران سنتی خوش نیامده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43267

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!