3

قوانین توهین به مقدسات در پاکستان: از بد به بدتر

  • کد خبر : 58375
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
قوانین توهین به مقدسات در پاکستان: از بد به بدتر
در حالی که دولت هنوز کسی را به جرم توهین به مقدسات اعدام نکرده است، برخی افراد تندرو عده‌ای را به بهانه همین جرم به قتل رسانده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، ۱۸ دسامبر، کمیسیون آمریکایی آزادی مذهبی بین‌المللی (USCIRF) گزارش جدیدی در مورد «ارزیابی توهین به مقدسات در پاکستان» منتشر کرد.

این گزارش با توضیح حادثه محله مسیحی نشین شهر «جرانوالا» آغاز می‌شود. آگوست ۲۰۲۳ گروهی از افراد با ادعای هتک حرمت قرآن کریم توسط یک فرد مسیحی، به محله مسیحی نشین شهر «جرانوالا» از نواحی منطقه فیصل‌آباد ایالت پنجاب حمله کرده و چندین خانه و کلیسا را به آتش کشیدند.

در این گزارش آمده است: «حملات در جرانوالا شدیدترین حمله علیه مسیحیان پاکستانی در سال‌های اخیر است و همزمان با تلاش‌های دولت پاکستان برای تقویت قانون توهین به مقدسات در این کشور رخ داده است».

USCIRF گزارش می‌دهد که «در پاکستان، اتهامات توهین به مقدسات، چه درست و چه نادرست، اغلب منجر به محکومیت‌های طولانی مدت و در برخی موارد، کشتن متهمان می‌شود. از سال ۱۹۸۷ تاکنون بیش از ۲۱۰۰ نفر در پاکستان به توهین به مقدسات متهم شده‌اند که در حال حاضر ۴۰ نفر در انتظار اعدام هستند و حداقل ۸۹ نفر توسط افراد تندرو به اتهام توهین به مقدسات کشته شده‌اند. در حالی که دولت هنوز کسی را به جرم توهین به مقدسات اعدام نکرده است، برخی افراد تندرو عده‌ای را به بهانه همین جرم به قتل رسانده‌اند.»

بر اساس این گزارش دولت پاکستان به‌جای برداشتن گام‌هایی برای کاهش خشونت، اخیراً تلاش‌هایی را برای تقویت قانون توهین به مقدسات در این کشور انجام داده است.

ژانویه ۲۰۲۳، لایحه جلوگیری از توهین به صحابه پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و امهات المؤمنین با اتفاق آراء اعضای مجلس ملی پاکستان به تصویب رسید تا پس از تصویب در مجلس سنای پاکستان و امضای رئیس جمهور به قانون تبدیل شود. طبق این لایحه مجازات توهین به مقدسات از حداقل ۱۰ سال حبس تا حداکثر حبس ابد خواهد بود.

در ماه آگوست، سنا نیز این لایحه را تصویب کرد. اگرچه تصویب و اجرای این قانون همچنان منتظر امضای رئیس جمهور پاکستان است اما مسئله این است که اقلیت‌های مذهبی به ویژه شیعیان به شدت در معرض آسیب هستند. حتی در موارد نادری که متهمان به توهین به مقدسات، آزاد یا تبرئه می‌شوند، «آن‌ها همچنان با چالش‌های مهمی از جمله انگ اجتماعی و تهدید مواجه می‌شوند.»

این گزارش خاطرنشان می‌کند که «در بسیاری از موارد، گروه‌های تندرو علیه افرادی که به توهین به مقدسات متهم شده‌اند، حتی در حضور نیروهای پلیس، دست به اقدامات خشونت آمیز می‌زنند.»

در ماه فوریه، حداقل ۵۰ مرد به یک پاسگاه پلیس در پنجاب یورش بردند و مردی به نام محمد واریس را که متهم به هتک حرمت قرآن بود، ربودند.

در ابتدا، پس از متهم شدن او به توهین به مقدسات، طبق گزارش ها، مردم محلی قصد داشتند واریس را اعدام کنند اما مقامات او را به ایستگاه پلیس در ناناکا صاحب منتقل کردند. با این حال، هنگامی که او بازداشت شد، افراطی‌ها به ایستگاه پلیس هجوم بردند، واریس را از سلول زندانش بیرون آوردند، او را کتک زدند و در نهایت اعدام کردند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=58375

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!