3

سند واتیکان، نخستین مواجهه کلیسا با فرقه‌ها

  • کد خبر : 44634
  • ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۷:۰۰
سند واتیکان، نخستین مواجهه کلیسا با فرقه‌ها
پیدایش فرقه‌ها و جنبش‌های نوپدید معنوی، چالش های زیادی در جهان مسیحیت در پی داشت و بررسی نخستین واکنش های کلیسا به این مقوله ، شاید آنطور نشود که باید مورد توجه قرار نگرفته.‌

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در این میان ، سند واتیکان را باید یکی از محوری ترین اسناد مرتبط با این امر دانست که دربردارنده مواضع کلیسای کاتولیک به فرقه گرایی عصر جدید است. در این سند که در سال ۱۹۸۶ و پس از یک دوره بی اعتنایی نافرجام صادر شده، ضمن نظر کلی کلیسا به تکنیک های آموزش و روش جذب و تربیت در فرقه ها و ارائه راهکارهای مناسب برای مقابله پرداخته شده.

سند واتیکان با استناد به مطالعه و تحلیل فرقه ها ادعا می کند که برخی روش های آن ها برای افراد ، خانواده و جامعه، مخرب هستند. همچنین اعلام می دارد امکان دیالوگ با فرقه‌ها بسیار کم و غیرممکن است ، زیرا آن ها نسبت به دیالوگ بسیار بسته هستند در سند واتیکان از واژه های تندی برای توصیف ادیان جدید استفاده و بر لزوم بررسی مداوم جنبش های معنوی نوپدید تاکید شده است. این تاکید در نهایت باعث شد پروژه فدراسیون بین‌المللی دانشگاه های کاتولیک فعالیت خود را در دو وجهه تقویت زمینه های الهیاتی و شبانی کاتولیک و هماهنگ سازی مطالعات آکادمیک درباره جنبش های نوپدید دینی آغاز کند.

به هر حال آنچه مسلم است، کلیسا هنوز نتوانسته چالش خود را با این پدید به صورت کامل حل و فصل کند و در دریای از دوگانگی و تعارضات نظری.و عملی مغرق است، از یک سو بر گفتگو تاکید دارد و از سویی آن ها را قابل دیالوگ نمی بیند، از یک سو مبانی عرفانی و معنوی این جنبش ها را نقد می کند و از سوی دیگر می کوشد با معرفی عرفان و معنویت مسیحی ، همان جاذبه ها را ایجاد کند.
به این ترتیب، امروز پدیده جنبش‌های نوین دینی و معنوی به دغدغه ای سراسری برای بشر مبدل شده.

برگرفته از مقاله واکنش کلیسای کاتولیک به جنبش‌های نوپدید دینی ، نوشته احمدرضا مفتاح، انیسه قناد زاده.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=44634

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!