5

ریشه‌ی تعمید مسیحی در مهرپرستی

  • کد خبر : 59116
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
ریشه‌ی تعمید مسیحی در مهرپرستی
یکی از مهمترین آموزه‌های مسیحیت غسل تعمید است، امروزه مشخص شده که منشاء این غسل از آیین مهرپرستی که از ادیان باستانی و فراگیر زمان خود بوده، است، مهرپرستان قبل از مسیحیان خود را به منظور پاکی و طهارت از گناهان غسل تعمید می‌دادند و این عمل به مسیحیت و الهیات آن نیز رسوخ کرد.

پایگاه خبری مفاز، محققان بسیاری بر این باورند که مسیحیت نه یک دین اصیل بلکه گردآوری شده از ادیان پاگانی(بت‌پرستی) و فلسفه‌های زمان خود است، یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین این ادیان باستانی، مهرپرستی یا میترائیسم است، میترائیسم دینی است که زمانی جهانی و فراگیر بود و از ایران به امپراطوری روم و ماورای روم گسترش یافت، چنانچه نوشته‌اند در شهر لندن در سال 1954 آثار پرستشگاه مهریان کشف شد و پیش از آن هم در ایتالیا و رومانی و کشورهای دیگر اروپا پرستشگاه‌ها و مجسمه‌های مهر پیدا شده بود.[1]

یکی از این تاثیرات که بعدا مبدل به یکی از موثرترین آداب مسیحیت شد غسل تعمید است، تعمید در مسیحیت مخصوص افرادیست که می‌خواند مسیحی شوند، در پی آن مراسمی به عنوان غسل تعمید برای فرد مذکور گرفته می‌شود و کشیش یا اسقف او را درون آب فرو می‌برد، تعمید به دو منظور صورت می‌گیرد:

۱. زدودن لکه‌ی گناه اصلی از شخص

۲. تولد دوباره و ورود رسمی شخص در سلگ مسیحیت[2]، شخصی که تا قبل از این آلوده به گناه نخستین بوده با این غسل از آن پاک و حیات دوباره به دست می‌آورد.

تعمید در گذشته مورد قبول همه‌ی جهان مسیحی و امروزه نیز در بین اکثریت مورد قبول و لازم است.

اما ریشه‌ی آن همان‌طور که بیان شد از میترائیسم است، در کتاب تریانا می‌خوانیم: «یکی از مقام‌های مهرپرستی آن است که مهرپرست در آب فرو می‌رود و بر می‌آید و بر سر کلاه آزادی می‌نهد… این رسم در مسیحیت نیز هست که عیسوی را تعمید می‌دهند تا آزاد و پاکیزه گردد»[3] و چقدر فلسفه‌ی تعمید مهرپرستی مشابه فلسفه‌ی تعمید در مسیحیت است! البته همان‌طور که بیان شد این شباهت‌ها و تقلیدات تنها در تعمید خلاصه نمی‌شود چنان‌که فرانس کومون در این رابطه می‌گوید: «دانشمندی که می‌خواهد درباره‌ی دین مهرپرستی مطالعه کند، درست وضع کسی را دارد که می‌خواهد در مسیحیت پژوهش کند ولی تنها مدرکش کتاب عهد عتیق و کلیساهای قرون وسطا است»[4].

 

پی‌نوشت:

 

[1]. تریانا، مجید یکتایی، ص 109، تهران 1340

[2]. شناخت مسیحیت، عباس رسول زاده_جواد باغبانی، ص 531، انتشارات موسسه امام خمینی(ره)1391

[3]. تریانا، مجید یکتایی، ص111، تهران 1340

[4]. ادیان جهان باستان، وهاب ولی_میترا بصیری، ص 91، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1379

 

 

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=59116

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!