1

حاشیه هایی از پاپ بندیک شانزدهم

  • کد خبر : 43846
  • ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۶:۰۰
حاشیه هایی از پاپ بندیک شانزدهم
پاپ بندیکت شانزدهم که در سال 2013 از سمت خود استعفا داده بود، درگذشت. او در دوران پاپی خود حاشیه هایی ایجاد کرده بود که مهمترین آنها، اتهام خشونت به اسلام و رسول اکرم(ص) و اهمال در رسیدگی به پررونده های تجاوزات جنسی کشیشان آلمانی به کودکان بود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، بندیکت 16، پاپ سابق در سن 95 سالگی فوت کرد. به این بهانه به اجمال، مروری بر حاشیه های زندگی این پاپ خواهیم داشت.

یوزف آلویس راتسینگر  (۱۹۲۷ – ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲) یکی از بزرگترین الهی دانان مسیحی قرن حاضر بود. رایتسینگر آلمانی با کناره گیری از سمت پاپی باعث بُهت عظیمی در جهان مسیحیت شد. استعفایی که 600 سال در مسیحیت سابقه نداشت.(link is external)

بندیکت طی اظهاراتی در ۲۱ اوت ۲۰۱۳ اعلام کرد که: «خداوند به وی گفته ‌که کناره‌گیری کند و آن را حاصل یک تجربهٔ عرفانی دانست.»به همین دلیل و با وجود آگاهی کامل از عواقب چنین تصمیمی و همچنین با اختیار کامل، از مقام خود به عنوان اسقف اعظم رم، جانشین سن ‌پیطر کناره‌گیری می‌کنم»(1)

بندیکت شانزدهم نظریات انتقاد برانگیزی داشت که او را سر زبان ها می انداخت. او یکی از مخالفان عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بود و می گفت کشوری که اکثریت جمعیت آن مسلمان و حکومتش لائیک است، نباید در اتحادیه‌ ای که اکثریت آن مسیحی هستند عضو باشد.

رایتزینگر شخصیت محبوبی برای مسیحیانی که رابطه خوبی با جهان مدرن نداشتند، بود؛ چرا که پافشاری او بر سنت های قدیمی و سخت گیری اش نسبت به الهیات به ارث رسیده از قرون گذشته، او را به پاپی محافظه کار و سنت گرا تبدیل کرده بود.

رایتسینگر مسیحی، در صدد روابطی نزدیک و دوستانه با قوم یهود بود، او تبدیل به دومین پاپی شد که وارد کنیسه یهودیان می شود. قبل از او پاپ «جان پل دوم» این کار را کرده بود. او در این راستا حتی کتابی نوشت به نام «عیسی ناصری» و قوم یهود را مبری از خون مسیح دانست و در صدد پاک کردن دامن یهودیان از قتل مسیح بر آمد. این ادعای او اعتراضات بسیاری از گروه‌های مسیحی را در پی داشت و برخی این ادعا را نتیجه نفوذ یهودیان در دربار پاپ دانستند.

این مطلب در حالی بود که خود یهودیان معترف به کشتن حضرت مسیح هستند. به گزارش کتاب «عیسی در تلمود» از زبان یهودیان چنین می خوانیم: «دلیلی برای شرمساری وجود ندارد چونکه ما یک کافر(عیسی مسیح) را اعدام کردیم. عیسی مستحق اعدام بود و چیزی را که مستحقش بود دریافت کرد.»(1) در جایی دیگر می نویسد: « ما حتی فرمانروایان رومی را قانع کردیم که این آدم مرتد(مسیح) باید اعدام شود و به این عمل می بالیم»(3)

در مقابل اما به نظر می رسید که او خیلی تمایلی به ارتباط گرم با مسلمانان نداشته باشد؛ چرا که در برخی موارد با اظهارات نسنجیده و غیر علمی، اسلام را دین خشونت و شمشیر معرفی می کرد.

پاپ، سال 2006 در دانشگاهی آلمانی، سخنانی از یک امپراتور مسیحی قرن چهاردهم، مانوئل دوم که به یک مسافر ایرانی گفته بود را مانند انسان‌های بی سواد که سویی با تحقیق ندارند نقل کرد: «محمد برای جهان، فقط شرارت و اعمال غیرانسانی به ارمغان آورده و از جمله دستور داده که دین را با زبان شمشیر گسترش دهید.» همین حرف(بخوانید مزخرفات) عکس العمل های زیادی از طرف مسلمانان را برانگیخت. مقام معظم رهبری در پاسخ به این سخنان فرمودند: «سخنان پاپ کمک به سیاست های سلطه گران جهانی برای ایجاد بحران مذهبی میان مسلمانان و مسیحیان است.»(4)
در کنار تمام اینها آنچه نام بندیکت را بیش از همه بر سر زبان‌ ها انداخت، رسوایی سوءاستفاده جنسی در سال ۲۰۱۰ بود. اسناد فاش ‌شده نشان می‌ دهد که واتیکان به خوبی از این مشکل در کلیساها آگاه بود، اما برای دهه‌ ها چشم خود را بر آن بست. گزارشی مستقل در سال ۲۰۲۰ از زادگاه بندیکت در آلمان منتشر شد که در آن ادعا شده بود او بین سال ‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ که اسقف اعظم مونیخ بود، برای چهار پرونده رسوایی جنسی هیچ اقدامی نکرده است. هرچند که وکلای بندیکت شانزدهم در تکذیبیه‌ ای استدلال کردند که او شخصا در آن قضایا مقصر نبوده است، پاپ سابق در یک نامه شخصی احساسی اذعان کرد که اشتباهاتی رخ داده است و طلب بخشش کرد.

این رسوایی سبب شد که پس از روی کار آمدن پاپ فرانسیس، او فرمانی صادر کند که بر اساس آن، بالاترین سطح حفظ اسرار که موارد سوءاستفاده جنسی روحانیون از کودکان را هم دربرمی‌‌گیرد، لغو شود. این فرمان به دنبال درخواست‌ های مکرر مجریان کارزارها صادر شد. پیش از آن، پاپ بندیکت شانزدهم در سال ۲۰۰۱ حكم داده بود كه با این پرونده‌ها باید به عنوان «اسرار پاپ» که بالاترین سطح حفظ اسرار است، برخورد شود.

پی نوشت:
(1). «Reuters- Ex-pope Benedict says “God told me” to resign»
(2). عیسی در تلمود، پیتر شیفر، ص 9
(3). همان، ص 74
(4). بیانات در تاریخ 27 /6 /1385

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43846

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!