3

تصلیب عیسی(ع)؛ واقعیت یا اشتباه

  • کد خبر : 34640
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
تصلیب عیسی(ع)؛ واقعیت یا اشتباه
اهوارکی با بیان اینکه موضوع به صلیب کشیدن حضرت عیسی اشتباه است، گفت: یکی از حواریون به نام یهودا که منافق بوده و به حضرت عیسی خیانت می کرده است، طبق نمایشی که خداوند خواسته است، به صلیب کشیده می شود و به جزای اعمالش می رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، اامیر اهوارکی، متخصص و پژوهشگر در حوزه مسیحیت در دومین نشست از سلسله نشست های چهارگانه مسیحیت که از سوی انجمن علمی ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود، در خصوص «تصلیب عیسی(ع)، واقعیت یا اشتباه» اظهار کرد: تصلیب مسیح یک واقعه تاریخی نیست ولی بحث عقیدتی و مهمی  از آن نشأت گرفته می شود، اینکه تصلیب مسیح اتفاق افتاده است و یا نه، نتایج متفاوتی دارد و ضروری است که به این مسأله پرداخته شود و مساله ای است که حل نشده است.

وی افزود: کسانی که گرایش به مسیحیت دارند، می گویند عیسی مسیح مصلوب شده است و اما مسلمانان می گویند حضرت عیسی مصلوب نشده ولی نمی دانند چه اتفاقی افتاده است.

اهوارکی خاطرنشان کرد: در مورد به صلیب کشیدن حضرت عیسی دو روایت وجود دارد، یک دسته می گویند یکی از حواریون شرور بوده و به حضرت عیسی خیانت کرده و خداوند نمایشی ترتیب داده است که این فرد به جزای عملش برسد و دسته دیگر می گویند یکی از حواریون خوب بجای حضرت عیسی کشته شده است، که باید گفت روایت اول درست است.

محقق و پژوهشگر حوزه مسیحیت عنوان کرد: در زمینه موضوع تصلیب حضرت عیسی می توان از روی قرآن و یا عهد جدید به این بحث پرداخت .

وی با اشاره به اینکه حواریون در یک مجلس خصوصی درخواست نزول مائده را می کنند، ادامه داد: در این راستا حضرت عیسی (ع) با ناراحتی درخواست مائده را می کند و برای نزول مائده دعا می کند و این اتفاق می افتد.

اهوارکی بیان کرد: خداوند قبل از نزول مائده می فرماید: من مائده را نازل می کنم اما کسی این را بخواند و کافر شود آن را جوری عذاب می دهم که کسی تاکنون اینطور مورد عذاب قرار نداده باشم، که این همان عذابی است که یهودا بعدا به آن شکل مصلوب شد.

وی با بیان اینکه گاهی خداوند جمع را به جای مفرد به کار می برد چه در مورد آدم های خوب و چه در مورد آدم های بد، خاطرنشان کرد: از تفسیر آیات می توان چنان استنباط کرد حواریون همه درخواست کننده مائده نبودند و حداقل یک نفر این درخواست را داشته است.

محقق و پژوهشگر حوزه مسیحیت بیان کرد: می توان گفت همان یک نفر یهودا بوده که بعدها کفر او آشکار می شود و مکر می کند.

وی در ادامه به ظهور حضرت عیسی(ع) بعد از سه شبانه روز اظهار کرد: با این ظهور و اینکه حضرت عیسی(ع) می فرمایند من زنده هستم، خداوند ننگ صلیب را از چهره او پاک می کند و در عهد جدید به این موضوع اشاره شده که حضرت عیسی جلا یافت و ننگ برطرف شد.

اهوارکی با اشاره به اینکه حواریون در قرآن به دو دسته کافر و مؤمن تقسیم شده اند، بیان کرد: در رابطه با حواریون کافر خداوند می فرماید: من او را در دنیا و آخرت عذاب می دهم؛ که منظور از عذاب دنیوی همان صلیب بوده است.

وی با اشاره به اینکه در آیات قرآن در مورد حمایت خدا از انبیا بیش از 50 آیه وجود دارد،  اظهارکرد: همانطور که اشاره شده است، قتل، به دار آویختن و یا قطع دست و پا و تبعید شدن جزای افرادی است که با خدا و پیامبر خدا دشمنی کنند.

اهوارکی خاطرنشان کرد: در انجیل یوحنا حضرت عیسی شامگاه یک شنبه ظاهر می شود و حواریون وجود حضرت عیسی را باور ندارند فکر می کردند روح حضرت عیسی را می بینند، که حضرت عسیی می گوید شما شبهات به وجود آمده است،  دست و پاهای من را مشاهده کنید، من خود عیسی هستم، من روح نیستم گوشت و استحوان دارم و از آنها خواست غذا می کند.

وی ادامه داد: حضرت عیسی پس از خوردن غذا، از عهد عتیق از تورات موسی، زبور داوود صحبت می کند تا آنها متوجه بشوند چه اتفاقی افتاده است؛ آنها از فرط خوشی صحبت های عیسی مسیح را تصدیق نمی کردند.

اهوارکی با بیان اینکه صحبت های حضرت عیسی درست نقل نشده است، عنوان کرد: صحبت او این بود که صلیب بر حق بود باید اتفاق می افتد و شما هم در اشتباه هستنید؛ اشتباه آنها در این بوده که فکر می کردند حضرت عیسی کشته شده است.

وی تصریح کرد: اگر ماجرای صلیب را بدانیم، وقتی اناجیل را می خوانیم سوالات خود را در رابطه با این موضوع پیدا می کنیم.

متخصص و پژوهشگر حوزه مسیحیت بیان کرد: فردی که به صلیب کشیده شد، یهودا بود، یهودا از قبل به حضرت عیسی ایمان نداشته است وانجیل یوحنا خبر می دهد یهودا که مأمور اموال بوده است،  از کیسه اموال برمی داشته است و به حضرت عیسی(ع) خیانت می کرده است.

وی به زمان شام آخر اشاره کرد و گفت: کسی از منافق بودن یهودا خبر نداشته است و  او با کائنان قرار گذاشته به عیسی(ع) خیانت کند و زمانی که حضرت عیسی به حواریون می گوید یکی از شما 12 نفر منافق هستید، به من خیانت خواهد کرد حتی یهودا نیز سؤال می کند آن فرد کیست و از بس خود را مؤمن جلوه داده کسی به او شک نمی کند و حضرت عیسی در پاسخ می گوید الان وقت آن نرسیده که این شخص را بشناسید.

اهوارکی خاطرنشان کرد: وسط غذا خوردنشان حضرت عیسی می گوید یهودا برو و آن کاری را که می خواستی انجام بدهی انجام بده،  در انجیل یوحنا آمده است یهودا چون مامور کیسه اموال بوده ما فکر کردیم قصد خرید چیزی داشته و یا می خواسته به کسی کمک کند برای همین خارج شده است.

اهوارکی

وی ادامه داد: پس از اینکه حواریون به خواب می روند یهودا با سربازان به کلبه حواریون که بیرون از شهر اورشلیم بوده می رسند و حضرت عیسی دعا می کند و خداوند او را به آسمان می برد و یهودا وارد کلبه می شود و سربازان به خواسته او با تأخیر وارد می شوند تا  کسی متوجه همراهی یهودا با آنها نشود.

اهوارکی عنوان کرد: حواریون که متوجه سربازان می شوند فرار می کنند و متوجه می شوند که عیسی مسیح دستگیر شده است، پطرس باز می گردد و سخنان او را می شنود که دور از انتظار بوده و در انجیل یوحنا نیز نقل شده وقتی از این فرد سوال کردند و او جواب داد، غلام کائنان به او سیلی زد که او به سیلی که خورده بود، اعتراض کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما از مسیحیان می پرسیم اگر حضرت عیسی خودش را فدا کرده چگونه است که برای یک سیلی خوردن اعتراض می کند؟

اهوارکی در ادامه با اشاره به اینکه پطرس ابتدا می گوید من این فرد را نمی شناسم و سپس ناراحت  می شود و بر این شخص لعنت می فرستد، گفت: این نکات  قابل توجهی است که ما نمی توانیم اینها را نادیده بگیریم.

وی بیان کرد: اینکه پطرس حضرت عیسی (آن فرد دستگیر شده) را انکار کرده برای حفظ جان خودش نبوده چون اگر قرار باشد برای حفظ جان خود برای او کشته نشود و سیلی نخورد ارزشی ندارد .

پژوهشگر و متخصص حوزه مسیحیت بیان کرد: یهودا همان کسی بود که به حضرت عیسی خیانت کرد و باید او رامی کشتند ولی حضرت عیسی او را معرفی نکرد و می گفت خداوند آنچه را که رقم زده باید اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: این شخص عیسی بودن خود را انکار می کند و در اناجیل مسیحی آمده است وقتی برای مصلوب شدن این شخص را می برند، او می گوید من عیسی نیستم و درخواست دارد که آزاد شود.

اهوارکی خاطرنشان کرد: در انجیل لوقا در انتهای باب 22 آمده است که به این فرد می گویند اگر تو مسیح هستی به ما بگو، او می گوید اگر راستش را بگویم باز حرفم را قبول نمی کنید و من را رها نمی کنید.

وی به ماجرای خوشحال شدن مردم و درخواست کردن آنها از این فرد را به صلیب بکشانند، گفت: چرا مردم از قتل حضرت عیسی خوشحال می شدند در حالی که اگر قبل ازآن حضرت عیسی وارد شهری می شد آن شهر تعطیل می شد تا او را ببینند.

اهوارکی عنوان کرد: حتی مردم بی سواد معجزات حضرت عیسی را می فهمیدند مردم با عیسی ارتباط برقرار می کردند و او را دوست داشتند پس علت خوشحالی مردم برای به صلیب کشاندن حضرت عیسی جای تفکر دارد.

وی افزود: آن فرد زمانی که اعتراف می کند من عیسی نیستم، مردم می خواهند او را بکشند و می گویند اگر پیغمبر خدا باشد از مرگ نمی ترسد و می خوهند و را به صلیب بکشاند که آنها را فریب داده است.

اهوارکی با اشاره به اینکه آن فرد پس از اینکه به صلیب کشیده شد، فوری جان داد، اظهار کرد: زمانی این خبر به پیلاطس رسید، خیلی تعجب کرد و همانطور که در انجیل مرقوس آمده است اگر زلزله شده بود و خسوف می شد او متوجه می د که به خاطر مرگ عیسی مسیح بوده است و اینکه همه چیز آرام بود نشان می دهد خداوند آنچه را می خواسته انجام داده و یهودای خائن را به جزای خود رسانده است.

وی ادامه داد: در ظهور ثانویه وقتی حضرت عیسی ظهور می کند و با مردم صحبت می کند، آنها دوباره ایمان می آورند.

اهوارکی با بیان اینکه کائنان می خواستند بعد از عید فصح حضرت عیسی را دستگیر کنند تا آشوب ایجاد نشود، اما خداوند کاری کرد که همه این ماجراها قبل از عید فصح به وجود بیاید و همه این ماجراها که حضرت عیسی پس از سه شبانه روز ظهور کرد و یهودا به جزای اعمالش رسید سبب شد تا بسیاری از کائنان ایمان بیاورند و بدانند خداوند به طرز عجیبی از عیسی مسیح حمایت می کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=34640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.