3

اعتقاد به موعود در آیین زردشت

  • کد خبر : 46513
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
اعتقاد به موعود در آیین زردشت
در آیین زردشت سه موعود معرفی شده که آنان را (( سوشیانت)) می نامند که مهمترین آنها (( سوشیانت پیروزگر)) است

به گزارش پایگاه خبری مفاز، کتاب (( زند )) که یکی از کتابهای مذهبی زردشت است درباره موعود داد سخن داده و می نویسد لشگر اهریمنان با ایزدان دائم در روی خاکدان محاربه وکشمکش دارند،و غالباً پیروزی با اهریمنان باشد، امّا نه به طوری که بتوانند ایزدان را محو و منقرض سازند؛ چه،در هنگام تنگی از جانب (اورمزد) که خدای آسمان است به ایزدان که فرزندان اویند یاری می رسد، و محاربه ایشان نه هزار سال طول می کشد،آنگاه فیروزی بزرگ از طرف ایزدان ظاهر میشود و اهریمنان را منقرض می سازد ، واتمام اقتدار اهریمنان در زمین است،و در آسمان راه ندارند ، و بعد از پیروزی ایزدان و بر انداختن تبار اهریمنان عالم کیهان به سعادت اصلی خود رسیده و بنی آدم بر تخت نیک بختی خواهد نشست….

جاماسب شاگرد زرتشت، در کتاب معروف خود(( جاماسب نامه )) می گوید:سوشیانس،دین را به جهان رواج دهد ، فقر و تنگدستی را ریشه کن سازد ، ایزدان را از دست اهریمن نجات داده،مردم را هم فکر،هم گفتار و هم کردار گرداند.

همچنین جاماسب در این کتاب اززردشت نقل می کند که می گوید:

… مردی بزرگ سر،بزرگ تن،بزرگ ساق،بر آیین جد خویش و با سپاه بسیار که روی به ایران نهد وآبادانی کند و زمین را پر داد کند

در فصل نوزدهم (( وندیداد )) که یکی از بخشهای مهمّ پنجگانه (( اوستا )) است،از جریان نبرد اهریمن با زرتشت و غلبه دائمی بر اهریمن سخن به میان آمده که زمانی سوشیانس از شرق مولّد میشود و سپس از وضع افراد در پل چینوات(پل صراط) سخن به میان آمده.

موعود زردشتیان در هزاره گرایی زردشتی ، انتظار سه منجی از نسل زردشت مطرح است.این منجیان که یکی پس از دیگری جهان را پر از عدل و داد خواهند کرد.عبارتند از: ١- هوشیدر ١٠٠٠ سال پس از زردشت. ٢- هوشیدرماه ٢٠٠٠ سال پس از زردشت ٣- سوشیانس (یا سوشیانت) ٣٠٠٠ سال پس  اززردشت که باظهوراوجهان پایان می یابد.

در آیین زردشت سه موعود معرفی شده که آنان را (( سوشیانت)) می نامند که مهمترین آنها (( سوشیانت پیروزگر)) است که در مورد او چنین آمده است : سوشیانت مزدیسنان،به منزله کریشنای برهمنان ، بودای پنجم بودائیان،مسیح یهودیان،فارقلیط عیسویان و مهدی مسلمانان است .

نام موعود در آیین زردشت:

(( بهرام )) در ابستاق زند و پازند ،(( سوشیانس )) در کتاب زند و هومن یسن ، و(( سروش ایزد )) در زمزم زرتشت

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=46513

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!