2

وزنه سنگین مسلمانان در سنگاپور نسبت به ادیان دیگر

  • کد خبر : 26960
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
وزنه سنگین مسلمانان در سنگاپور نسبت به ادیان دیگر
مسلمانان سنگاپور باوجود در اقلیت بودن از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و توانستند در عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در این جامعه مشارکت کنند، به همین دلیل انتخاب یک زن مسلمان به عنوان رئیس جمهوری این کشور نشانه جایگاه مسلمانان در سنگاپور است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، سنگاپور در مجمع الجزایر مالایی در جنوب شرق آسیا قرار دارد که از طرف جنوب به شبه جزیره مالایا محدود می شود. این کشور با مساحت ۷۱۹ کیلومتر مربع یک جزیره کوچک است که پنج میلیون و ۶۸۶ نفر جمعیت دارد و کوچک ترین کشور جنوب شرقی آسیا به شمار می آید. مسلمانان سنگاپور از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند که هیچ اقلیت دیگری در جهان از آن برخوردار نیست. زیرا دولت سنگاپور مساوت در حقوق شهروندی را در چارجوب یک نظام سکولار پذیرفته و از تحریک علیه اقلیت های موجود در این کشور جلوگیری می کند.

برهمین اساس، انتخاب یک زن مسلمان به عنوان رئیس جمهوری این کشور نشانه جایگاه اقلیت مسلمان در سنگاپور است. «حلیمه یعقوب» رئیس جمهوری سنگاپور پس از انتخابش می گوید: من رئیس جمهور همه هستم. انتخاب من لحظه ای غرورآفرین برای سنگاپور و چندگانگی فرهنگی و چند مذهبی به شمار می آید.

گسترش اسلام در سنگاپور

سنگاپور یک کشور چند مذهبی است که مذهب حاکم بر این کشور بودایی و تائو است. ۱۸٫۳ درصد از جمعیت این کشور را مسیحیان و نزدیک ۱۵ درصد را مسلمانان و ۵٫۱ درصد را هندوها  ۰٫۷ درصد را پیروان ادیان دیگر تشکیل می دهند.

باوجود اینکه مذهب حاکم در سنگاپور بودایی و تائو است، اما مسلمانان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، به طوری رئیس جمهوری این کشور از اقلیت مسلمان انتخاب شده است. مسلمانان همچنین توانستند در نظام سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این کشور فعالیت کنند و در کنار پیروان سایر ادیان زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

دین اسلام با ورود تاجران عرب و مسلمان از حضرموت به یمن وارد سنگاپور شد. این تاجران را شماری از مبلغان و علمای دینی با هدف گسترش دین اسلام در میان مردم همراهی کردند. هنگامی که اسلام در مالایا، هند و اندونزی گسترش یافت، اسلام از طریق مهاجرت جمعیت به سنگاپور راه یافت.

گسترش اسلام در قرن نهم هجری افزایش یافت و گروه های بسیاری از کشورهای همسایه وارد این کشور شدند. مسلمانان نزدیک به ۱۵ درصد از جمعیت سنگاپور را تشکیل دادند.

تعداد مسلمانان سنگاپور امروز نزدیک به ۳۹۶ هزار نفر تخمین زده می شود که بیشتر آنها مالزیایی تبار و برخی دیگر عرب، هندی های تامیل، پاکستانی و اندونزیایی هستند. مسلمانان از هویت اسلامی شان محافظت  کردند و به اصول دین حنیف اسلام پایبند هستند، زیرا جذب ایدلوژی های ضد اسلامی نشده اند.

جمعیت های اسلامی و مدارس دینی

جمعیت دعوت اسلامی از مهم‌ترین جمعیت های اسلامی در سنگاپور به شمار می آید. این جمعیت مرکز اسلامی، بیمارستان و درمانگاه تاسیس کرده است. در کنار این جمعیت، موسسه ها و جمعیت های دیگر همچون «تامیل مسلمان» جمعیت «تازه مسلمانان»، «جمعیت جوانان مسلمان»، جمعیت «مالایی ها»، جمعیت «دار الارقم»، جمعیت «دانشجویان مسلمان» قرار دارند. این جمعیت های اسلامی با سازمان های اسلامی در مالزی و اندونزی و برونئی در ارتباط هستند. شورای اسلامی در سنگاپور برخی از نشریه های خود را به زبان مالایی و انگلیسی منتشر می کند.

شورای اسلامی مذهبی سنگاپور نیز در سال ۱۹۶۸ میلادی تاسیس شد و با اجرایی شدن قانون مدیریت قانون اسلامی  (AMLA) فعالیت خود را آغاز کرد. این  شورا از مهم‌ترین موسسه های اسلامی در سنگاپور به شمار می آید.

ماموریت این شورا گسترش و تعمیق درک اسلام در سنگاپور بین افراد جامعه اسلامی، ارایه مشاوره به رئیس جمهوری سنگاپور درباره امور اسلام در این کشور، نظارت بر منافع اقلیت مسلمان در این کشور، تقویت فعالیت دینی، اجتماعی، آموزشی، اقتصادی، فرهنگی براساس اصول و مناسک اسلام است.

علاوه براین، شورای اسلامی وظیفه دعوت به اسلام، اداره امور زکات، وقف، امور حج، ذبح حلال، ساخت و اداره مساجد، ادره مدارس اسلامی، صدور فتوا، کمک ماهی برای مسلمانان فقیر و نیازمند و کمک مالی به سازمان ها را برعهده دارد.

مدارس دینی در سنگاپور به شدت به اصول اسلام واقعی پایبند هستند و نه تنها بر آموزش دینی تمرکز دارند، بلکه سایر مطالعات آکادمیکی را نیز تدریس می کنند. دانش آموزان در مدارس اسلامی این کشور شش سال در مقطع ابتدایی، پنج سال مقطع متوسطه را سپری می کنند. سپس مطالعات اسلامی را در کنار دروس عادی از جمله ریاضی و علوم می گذرانند که این مسئله باعث می شود که این مدارس طولانی تر از مدارس عادی دولتی باشد.

اولین مسلمانانی که در سنگاپور اقامت گزیدند، تمایل بسیاری به وقف کردن موقوفات خصوصی داشتند که عواید آن صرف امور اسلامی، نظارت بر مسلمانان در سنگاپور و آموزش آنها و فرستادن برخی از آنها به کشورهای اسلامی به خصوص حضرموت و یمن برای آموختن دین اسلام و شریعت اسلامی می شود.

مسلمانان سنگاپور مساجد و مدارس اسلامی بسیاری ساخته اند.برخی از این مساجد قدیمی تا به امروز وجود دارند. قدیمی ترین مسجد سنگاپور مسجد «ملقا» است که در سال ۱۸۳۰ میلادی ساخته شد. مسجد «فاطمه زهرا» نیز در سال ۱۸۴۳ میلادی ساخته شد. بزرگ‌ترین مسجد موجود در سنگاپور مسجد «سلطان» و مسجد«مهاجرین» است. در این دو مسجد مدارس، بیمارستان و درمانگاه برای ارایه خدمات به مسلمانان ساخته شده است.

مساجد نقش مهمی در زندگی ملی این کشور ایفا می کنند، زیرا آنها فقط یک مکان عبادت نیستند، بلکه به زندگی اجتماعی کمک می کنند. در این مکان علاوه بر آموزش به دانش آموزان، با غیرمسلمانان نیز ارتباط برقرار می کنند. مسلمانان برای ایجاد برادری و نزدیکی بین ادیان و اقشار جامعه در ماه مبارک رمضان غیرمسلمانان را نیز به افطار دعوت می کنند.

در سنگاپور ۱۵۵ باب مسجد وجود دارد که ۸۵ باب آن مسجد جامع است. همچنین دادگاه های شرعی بسیاری در این کشور برای رفع اختلافات بین مسلمانان براساس احکام شریعت اسلامی وجود دارد. مسلمانان سنگاپور از انجام هرگونه قوانین مغایر با شریعت اسلام خودداری می کنند و مسلمانان بسیاری از اموال و دارایی های خود را برای حفظ میراث اسلامی مانند مساجد و نگهداری و بازسازی مسجد قدیمی هزینه می کنند.

گسترش فرهنگ اسلامی و چالش پیش روی مسلمانان

مسلمانان سنگاپور موسسه ها و نهادهای آموزشی را باهدف نشر و گسترش فرهنگ صحیح اسلامی بنا کردند. این مسئله با حرکت ترجمه همراه شد. به طوری که مسلمانان به ترجمه معانی قرآن کریم به دو زبان مالزیایی و جاوه ای و ترجمه احادیث نبوی به زبان های انگلیسی و تامیلی اقدام کردند. علاوه براین تلاش های بی شماری برای گسترش زبان عربی بین مسلمانان انجام گرفت.

تاسیس مدارس و موسسه های اسلامی گسترش یافت، به طوری که تعداد این مدارس به ۹۰ مدرسه رسید که ۱۵ درصد از فرزندان مسلمانان در این مدارس تدریس می کنند. این تعداد علاوه بر تاسیس موسسه های تخصصی درباره دین اسلام و مدارس قرآنی است.

با این وجود، این ۹۰ مدرسه از کمبود بودجه رنج می برد و با مشکلات مالی مواجه اند. مسلمانان سنگاپور از کمبود حافظ رنج می کرد. آموزش حفظ قرآن کریم محدود به تلاش شورای اسلامی سنگاپور است. شش مدرسه عربی در سنگاپور وجود دارد که برخی از علمای دینی که در اندونزی و کشورهای عربی آموزش دیدند، در این مدارس فعالیت می کنند.

باتوجه به وجود فعالیت تبلیغی شدید، مسلمانان توازنی را در زمینه دعوت به اسلام ایجاد کردند تا با تلاش مبلغان مسیحی مقابله کنند. مسلمانان سنگاپور امروز توانسته اند تا جایگاه خود را این جامعه تثبیت کنند. به طوری که رئیس جمهوری این کشور «حلیمه یعقوب» از مسلمانان این کشور است که از سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی بر این کرسی تکیه زده است و نخستین زن اقلیت مالایی است که پس از ۴۰ سال این یاست را برعهده گرفته است و نخستین زنی است که به این مقام مفتخر شده است.

برهمین اساس می توان گفت که مسلمانان سنگاپور باوجود مشکلات پیش روی خود و در اقلیت بودن نسبت به جمعیت حاکم در این کشور توانستند با سیاستی مدبرانه و دوستانه در کنار پیروان ادیان دیگر در ساخت جامعه خود مشارکت داشته باشند و حتی بتوانند بر منصب ریاست این کشور تکیه بزنند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=26960

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!