2
مدرس دانشگاه آمریکایی لویولا مری مونت

هتاکان به مقدسات در پی عادی‌سازی اسلام‌هراسی هستند

  • کد خبر : 52791
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
هتاکان به مقدسات در پی عادی‌سازی اسلام‌هراسی هستند
پروفسور امیر حسین با تأکید بر اینکه نباید با واکنش‌های تند، موضوع قرآن‌سوزی را بزرگ کنیم، تصریح کرد: ما وارد حوزه‌ای شدیم که پروفسور جان اسپوزیتو (John Esposito) در دانشگاه جورج تاون از آن به عنوان «عادی‌سازی اسلام‌هراسی» یاد می‌کند. بنابراین شما هتک حرمت قرآن در خلیج گوانتانامو، سوزاندن قرآن توسط کشیش فلوریدایی (تری جونز) را داشتید، و حالا هم موارد جدید. این افراد برای انجام این کارها احساس قدرت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، سریال هتک حرمت قرآن کریم در دو کشور سوئد و دانمارک که از چند هفته پیش شروع شده همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که اراده‌ای برای توقف آن وجود ندارد.

در آخرین واکنش‌ها دولت سوئد به طور رسمی اعلام کرد که حمایتی از کار قرآن‌سوز عراقی ندارد و آژانس مهاجرت سوئد هم اعلام کرد که در حال بررسی مجدد مجوز اقامت این پناهجوی عراقی است.

در عرصه بین‌الملل اقدامات اخیر این پنهاجوی عراقی در سوئد و اعضای یک حزب راست افراطی در دانمارک باعث شده که کشورهای اسلامی از طریق ابتکار عمل‌هایی مانند اخراج یا عدم پذیرش سفرای سوئد و طرح‌هایی برای تحریم کالاهای سوئدی به این اقدامات واکنش نشان دهند.

پروفسور امیر حسین(Amir Hussain)، دین‌‌پژوه و کارشناس مطالعات اسلامی است. او در ۲۰۲۰ به عنوان نایب‌رئیس آکادمی دین آمریکا انتخاب شده و آثار قابل توجهی را با همکاری انتشارات دانشگاه آکسفورد انجام داده است. وی در حال حاضر رئیس گروه مطالعات الهیات در دانشگاه لویولا مری مونت در لس‌آنجلس کالیفرنیا در آمریکا است. وی در گفت‌وگو با ایکنا در مورد پدیده موهن قرآن‌سوزی صحبت کرد که در ادامه می‌آید.

پروفسور امیر حسین در پاسخ به سؤالی در مورد واقعیت و ماهیت پدیده اسلام‌ستیزی و قرآن‌سوزی در کشورهای اروپایی و غربی با اشاره به جریانی که تلاش در عادی‌سازی روند اسلام هراسی دارد گفت: ما وارد حوزه‌ای شدیم که پروفسور جان اسپوزیتو (John Esposito) در دانشگاه جورج تاون از آن به عنوان عادی‌سازی اسلام هراسی (The Normalization of Islamophobia) یاد می‌کند. بنابراین شما هتک حرمت قرآن در خلیج گوانتانامو، سوزاندن قرآن توسط کشیش فلوریدایی (تری جونز) را داشتید، و حالا هم موارد جدید. این افراد برای انجام این کارها احساس قدرت می‌کنند.

حسین نقش مسائل سیاسی در موضوع قرآن‌سوزی مقابل سفارت‌های ترکیه و دیگر کشورها را تا حدودی مؤثر دانست و تصریح کرد: مسائل سیاسی همیشه با مسئله توهین به مقدسات اسلامی تنیده می‌شود، زیرا آتش زدن قرآن در سوئد توسط یک ملحد عراقی آغاز شد. در دانمارک، یک حزب سیاسی راست افراطی بود که این کار را انجام داد بنابراین این رویداد در دانمارک به صراحت سیاسی بود.

استاد دانشگاه لویولا مری مونت در مورد واکنش مسلمانان و حکومت‌های اسلامی در برخورد با موضوع توهین به مقدسات اسلامی و قرآن‌سوزی گفت: مرحوم ماهر حثوت(Dr. Maher Hathout)، رهبر ارشد مسلمانان در لس‌آنجلس که مرکز اسلامی کالیفرنیای جنوبی را تأسیس کرد، ۱۰ سال پیش این جمله را در مورد سوزاندن قرآن در فلوریدا (توسط تری جونز) گفت و فکر می‌کنم که اکنون هم موضوعیت دارد اینکه «قرآن سوختنی نیست، زیرا ذکر است، یادآور است. قرآن لوح مقدسی است نزد خداوند. چیزی که آنها می‌سوزانند فقط جوهر و کاغذ است. از این رو ما به این اعمال بدخواهانه و نفرت‌انگیز با اختلاف نظر نگاه می‌کنیم. نباید با واکنش شدیدی آن را بزرگ کنیم. بلکه باید مردم را به گفت‌وگو دعوت و آنها را از آموزه‌های قرآن آگاه کنیم و به آنها بفهمانیم که افرادی که قرآن را می‌سوزانند در واقع داستان موسی(ع) و داستان عیسی(ع) و عزت حضرت مریم(س) و کل حماسه پیامبران بزرگ ادیان ابراهیمی را می‌سوزانند.»

وی در مورد واکنش حکومت‌های اسلامی به پدیده اهانت به مقدسات تصریح کرد: آنچه در حال سوختن است کاغذ و جوهر است. قرآن نزد خداوند است و از آن محافظت می‌کند. در میان حکومت‌های اسلامی، واکنش نخست‌وزیر کویت، شیخ احمد نواف الاحمد الصباح قابل تأمل بود که ۱۰۰ هزار نسخه ترجمه شده از قرآن را در سوئد توزیع کرد. این کاری است که باید انجام دهیم، نه با خشونت و نه با نفرت، بلکه با تعالیم قرآن و پیامبر(ص) با این موضوع مقابله کنیم.

این دین‌‌پژوه در پاسخ به این سؤال که احتمال واکنش هماهنگ دولت‌های اسلامی با توجه به بهبود روابط کشورهای اسلامی (مانند ایران و عربستان) در چند ماه اخیر چقدر است؟ گفت: امیدوارم که آنها بتوانند متحد شوند. فکر می‌کنم آن‌ها بیش از حد درگیر مسائلی هستند که آنها را از هم جدا می‌کند.

حسین در پایان در مورد اینکه توهین‌ها به ارزش‌های اسلامی در کشورهای غربی چه عواقبی را به همراه خواهد داشت؟ گفت: فکر می‌کنم که این کارها منجر به فاصله گرفتن بیشتر و در نهایت منجر به ترس و نفرت بیشتر شده و مسلمانان ساکن در این کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. من یک مسلمان آمریکایی هستم، همانقدر که مسلمان هستم، آمریکایی هستم. فکر می‌کنم بهترین کار برای افرادی مثل من این است که زندگی‌مان را بگذرانیم و تسلیم نفرت یا عصبانیت یا ناامیدی نشویم. همانطور که قرآن به ما می‌فرماید با آنچه بهتر است پاسخ می‌دهیم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=52791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!