2
یادداشت مناسبتی؛

مهدویت در نگاه اهل سنت

  • کد خبر : 46086
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
مهدویت در نگاه اهل سنت
باور به مهدویت و اندیشه ظهور حضرت مهدی (عج) بخش مهمی از عقاید اسلامی به حساب می‌آید که بر اساس بشارت‌های پیامبر خدا (ص) میان تمام فرقه‌ها و مذاهب اسلامی شکل گرفته است؛ احادیث مربوط به حضرت مهدی (عج) در بسیاری از کتاب‌های معروف اهل سنت نیز آمده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، بدون تردید یکی از اعتقادات مسلّم شیعه اثنی عشری، اعتقاد به امامت پیشوای دوازدهم حجة بن الحسن العسکری (علیهماالسلام) است؛ اما برخی به اشتباه تصور می‌كنند که اعتقاد به قيام حضرت مهدی (عجل‌الله‌فرجه) و حكومت جهانی او مخصوص شيعه و پيروان مكتب اهل بيت (علیهم‌السلام) است. بر خلاف اين تصور، بايد عرض كنيم تمامی فِرق و مذاهب اسلامی، بدون استثناء، ظهور مردی به نام حضرت مهدی (عجل‌الله‌فرجه) از دودمان پيامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) كه دنيا را پر از عدل و داد می‌كند، پذيرفته‌اند و روايت آن را در كتب خود از پيامبر اكرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل كرده‌اند.

كتاب‌های فراوانی در اين زمينه به وسيله بزرگان اهل سنت نگاشته شده است و روایات زیادی در این باره وجود دارد كه به قسمتی از آن اشاره می‌كنيم؛ برخی از اين روايات، قطعی و متواتر هستند، به طوری‌ که همه محققان اسلامی اصل قیام حضرت مهدی (عجل‌الله‌فرجه) را پذيرفته‌اند.

به عنوان مثال، ابن ماجه یکی از بزرگان اهل سنت، در کتاب خود که به سنن ابن ماجه معروف است، بابی را به نام احادیث قیام حضرت مهدی (عجل‌الله‌فرجه) قرار داده و روایات زیادی را بیان کرده است؛ از جمله، این روایت از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) که فرمودند: «ما خاندانى هستيم كه خداوند برایمان آخرت را بر دنيا برگزيد و پس از من اهل بيتم گرفتار بلا و پراكندگى و رانده شدن خواهند شد، تا اين‌كه گروهى از سوى مشرق با پرچم‌هاى سياه خواهند آمد. آنان خير را درخواست مى‌كنند، ولى به ايشان داده نمى‌شود. آنگاه مى‌جنگند تا پيروز مى‌شوند و خواسته‌شان به آن‌ها داده مى‌شود، ولى آن را نمى‌پذيرند تا اين‌كه آن را به مردى از اهل بيت من تحويل مى‌دهند. آنگاه زمين را از عدالت پر مى‌كند همان‌گونه كه از ستم پر كرده‌اند. پس هر يك از شما آن را درك كند، بايد نزد آنان بيايد، هر چند به صورت چهار دست و پا بر روى برف باشد.»[1]

ابوداود سجستانی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت، در کتاب سنن خود احادیث متعددی را در بحث مهدویت و قیام حضرت مهدی (عجل‌الله‌فرجه) بیان کرده است که از جمله این احادیث، می‌توان به این روایت اشاره کرد:
جابر بن سمره از پيامبر اكرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله)  روايت مى‌كند كه فرمود: «اگر فقط يك روز از روزگار باقى بماند، حتماً خداوند مردى از اهل بيت مرا بر مى‌انگيزد كه زمين را از عدالت پر مى‌كند، همان‌گونه كه از ستم پر شده است.»[2]

ترمذی عالم و محدث بزرگ اهل سنت نیز در کتاب سنن خود احادیث متعدد مرتبط با قیام حضرت مهدی (عجل‌الله‌فرجه) را بیان کرده است که از این میان می‌توان به این روایت اشاره کرد که پيامبر اكرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: «دنيا به پايان نمى‌رسد تا مردى از اهل بيت من بر عرب، حاكم شود كه نامش شبيه نام من است.»[3]

در کتاب المعجم الکبیر طبرانی نیز روایات متعددی مرتبط با بحث مهدویت آمده است؛ ازجمله این روایت که پيامبر اكرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: «دنيا سپرى نمى‌شود تا اين‌كه خداوند مردى را از اهل بيت من برانگيزد كه نامش همانند نام من و نام پدرش همانند نام پدر من است.»[4]

این فقط تعدادی از احادیث متواتر مرتبط با مهدویت و قیام مهدی در منابع اهل سنت است. چون احادیثی که در رابطه با حضرت مهدی (عجل‌الله‌فرجه) در نظر اهل سنت به تواتر معنوی رسیده، بیش از صد حدیث است و در تمامی این احادیث، به ظهور حضرت مهدی (عجل‌الله‌فرجه) اشاره شده است.

پی‌نوشت:
1. ابن ماجه أبوعبدالله محمد بن يزيد قزوينی، سنن ابن ماجه، ج2، ص1226، نشر دار إحياء الكتب العربية – فيصل عيسى البابی الحلبی.
2. ابوداود سجستانی، سنن ابی داوود، ج4، ص107، نشر المكتبة العصرية، صيدا – بيروت.
3. ترمذی، أبوعيسى، سنن الترمذی، ج4، ص505، نشر شركة مكتبة ومطبعة مصطفى البابي الحلبي – مصر.
4. أبوالقاسم طبرانی، المعجم الكبير، ج10، ص135، نشر مكتبة ابن تيميه – قاهره.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=46086

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!