4

لزوم همدلی سیاستمداران و رسانه‌ها برای مقابله با اسلام‌هراسی در اروپا

  • کد خبر : 59548
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۰۶
لزوم همدلی سیاستمداران و رسانه‌ها برای مقابله با اسلام‌هراسی در اروپا
نماینده مجلس نمایندگان انگلیس، روایت‌های نادرستی که احزاب راست افراطی اروپا علیه مسلمانان ترویج می‌کنند را از جمله مهم‌ترین عوامل اسلام‌هراسی در اروپا می‌داند. وی خواستار تدوین برنامه‌های آگاهی‌بخشی از سوی دولت‌ها و رسانه‌ها برای مقابله با اسلام‌هراسی شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یورونیوز در یادداشتی به قلم ناز شاه، نماینده مسلمان مجلس نمایندگان انگلیس نوشت: فقط اقلیت‌ها نیستند که با رشد اسلام‌هراسی در معرض خطر هستند، بلکه ارزش‌های مشترک یعنی آزادی، عدالت و برابری در جهان غرب نیز با گسترش اسلام‌هراسی مورد تهدید قرار گرفته است.

از ۷ اکتبر و حملات پیوسته رژیم اسرائیل علیه مردم غزه، اسلام هراسی در بریتانیا ۶۰۰ درصد افزایش یافته است. با این حال، دولت انگلیس به جای ترویج پیام‌های وحدت‌بخش، با لفاظی‌های تحریک‌کننده به این وضعیت پاسخ داده است؛ اخیراً ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس از شعاری اسلام‌هراسانه به عنوان پاسخی به یکی دیگر از نمایندگان مسلمان استفاده کرده است.

در همین حال، دولت محافظه‌کار وقت تلاش خود را نه برای بهبود روابط اجتماعی یا حل و فصل مناقشه در خاورمیانه بلکه برای اجرای طرح بحث‌برانگیز پناهندگی رواندا صرف کرده است.

اما بیگانه‌هراسی در رده‌های قدرت سیاسی بیش از حد عادی شده است؛ این امر کلید پیروزی در انتخابات در سراسر اروپا و فراتر از آن است. از سوئد تا یونان، گروه‌های راست افراطی و رهبران پوپولیست در حال برنده شدن هستند.

پیروزی گیرت ویلدرز در هلند که به دلیل چندین دهه شعارهای ضد اسلامی معروف شده است، نشان می‌دهد که چگونه اروپا با گرایش سیاسی نه به سمت ادغام و پذیرش، بلکه به سوی نفرت و طرد در حال حرکت است.

اگر دونالد ترامپ در نوامبر امسال به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شود، جهان غرب به مکانی وحشتناک تبدیل خواهد شد؛ جایی که اقلیت‌ها تبدیل به قربانی سیاستمداران جامعه غربی می‌شوند.

شکی نیست که ورود او به کاخ سفید احیای راست افراطی را در پی خواهد داشت و به پوپولیست‌های کشورهای اتحادیه اروپا جسارت می‌بخشد.

اما چرا این لفاظی‌های تفرقه افکنانه، کلید موفقیت انتخاباتی است؟ پاسخ در قدرت ترس نهفته است. به عنوان مثال بسیاری از پوپولیست‌های راست افراطی مدعی هستند که تمدن غربی با یک جنگ فرهنگی علیه ارزش های غربی مواجه است.ما چگونه می‌توانیم با این روند که مسلمانان غربی، سایر اقلیت‌ها و ارزش‌هایی چون همدلی، مدارا و احترام متقابل را تهدید می‌کند، مقابله کنیم؟

ما باید به طور خستگی ناپذیر تلاش کنیم. تاریخ نشان می‌دهد که تشدید آزار و اذیت و خشونت علیه اقلیت‌ها همیشه همراه با تصویر چهره غیرانسانی از آنها است. به همین دلیل است که آموزش و پرورش باید نقشی محوری داشته باشد. مدارس باید برنامه‌های درسی را بگنجانند که درک بهتری از فرهنگ اسلامی را از طریق آشنا کردن و شناخت افراد با پیشینه‌های مختلف تقویت کند.

به همین دلیل است که شرکت من در کنفرانس رهبران مسلمان اروپایی و بریتانیایی در سال گذشته یک لحظه مهم برای جامعه مسلمانان بریتانیا بود.

این گردهمایی که توسط اتحادیه جهانی مسلمانان در لندن برگزار شد، صدها تن از تأثیرگذارترین شخصیت‌های مسلمان در بریتانیا را گرد هم آورد. در مرکز این کنفرانس منشور مکه قرار داشت که منشور حقوق و ارزش‌های اسلامی با حمایت بیش از ۱۲۰۰ محقق از ۱۳۹ کشور جهان است که بر پایبندی اسلام به آرمان‌های انسان امروز گواهی می‌دهد. به عنوان مثال، این منشور بر نظارت بر محیط زیست، تساهل مذهبی و حقوق زنان تأکید دارد.

به رسمیت شناختن ارزش‌های مشترک بین مسلمانان بریتانیا و جامعه، به ریشه افراط‌گرایی ضربه می‌زند و چنین اقدامی ساختار جامعه ما را تقویت و مقاومت آن را در برابر نیروهای تفرقه افکن تقویت می‌کند. رسانه‌ها، جامعه و دولت نیز نقش‌های مهمی دارند.

روایت‌هایی که احزاب راست افراطی علیه مسلمانان پخش می‌کنند، دقیقاً سوختی است که این ایدئولوژی افراطی به آن وابسته است.

به همین دلیل است که دولت‌ها باید کمپین‌های آگاهی‌بخشی در مورد خطرات راست افراطی را در کنار قوانینی که از جوامع در برابر جنایات ناشی از نفرت محافظت می‌کند، راه‌اندازی کنند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=59548

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!