4
رئیس بنیاد دعوت اسلامی افغانستان:

تقريب مذاهب اسلامی راهی برای انتقال اندیشه‌ است

  • کد خبر : 40224
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰:۰۶
تقريب مذاهب اسلامی راهی برای انتقال اندیشه‌ است
رئیس بنیاد دعوت اسلامی افغانستان در سخنانی تأکید کرد: بحث و گفت‌وگو برای تقریب مذاهب اسلامی بیانگر تمدن بشری و منطق صحیح انسانی برای انتقال اندیشه‌ دیگران است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مولوی سید عبدالهادی هدایت، رئیس بنیاد دعوت اسلامی علمای افغانستان در سخنانی در وبینار هفتم سی و ششمین کنفرانس وحدت، بازگرداندن مذاهب به وضع طبیعی خود از طریق ترویج گفت‌وگوی سازنده‌ اسلامی را حائز اهمیت دانست و گفت: این یک حقیقت روشن است که در زمان پیامبر اکرم (ص) از آنجایی که احکام و مفاهیم امت به صورت مستقیم از سوی آن حضرت صادر می‌شد، نیاز چندانی به اجتهاد دیگری وجود نداشت، اگر برخی از صحابه اجتهادی هم داشتند، پبامبر (ص) خود بر آن صحه می‌گذاشت لذا اختلاف‌ها در آن زمان خیلی ساده بود.

وی ادامه داد: بنابر اعتقادات محققین و دانشمندان، قرن دوم تا نیمه قرن چهارم هجری، جهان اسلام شاهد ۱۳۸ مذهب و مکتب فقهی بود. به طوری که بسیاری از شهرها برای خود مذهب ویژه داشتند، عده‌ای از پژوهشگران این رقم را بیشتر از ۵۰ مذهب می‌دانند.

رئیس بنیاد دعوت اسلامی علمای افغانستان در ادامه افزود: پیدایش مذاهب در ابتدا نشان دهنده‌ تکامل خرد اسلامی به منظور جبران غیبت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و گسستن رشته‌های وحی از یک سو و گستردگی نیازها و پیچیدگی جوامع از سوی دیگر بود. چه بسا به دلیل تراکم دانش فکری، باب‌های گوناگون دانش فقه مطرح شد. این امر حالت طبیعی در راستای حرکت تمدنی به شمار می‌رود. همچنین این مذاهب یک ثروت گرانقدر فکری برای تمدن اسلامی است که هرگز نمی‌توان آن را دست کم گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: شکل‌گیری این مذاهب آنچنان که اشاره گردید، نشان دهنده غنای زندگی اسلامی طبیعی و کاملاً قابل انتظار بود، ولی آنچه که این پدیده‌ طبیعی را به یک پدیده منفی در مسیر تاریخ اسلام تبدیل کرد، همان چیزی است که آن را فرقه‌گرایی تنگ‌نظرانه می‌نامیم. روحیه‌ فرقه‌گرایانه از منطق و قرآن کریم فاصله گرفت و تساهل و تسامح و مدارای اسلامی را به یک سو نهاد و وارد جدال بیهوده گردید.

مولوی هدایت در ادامه تأکید کرد: ما خواهان بازگرداندن مذاهب به وضع طبیعی خود از طریق ترویج گفت‌وگوی سازنده‌ اسلامی، همدلی و همنوایی و جستجوی ارزش‌های مشترک در مذاهب اسلامی هستیم. روندی که در دهه‌های اخیر نام حرکت تقریب بر آن نهاده شده، دارای ریشه‌هایی در دورترین دوره‌های اسلامی است؛ زیرا اصالت و پویایی خود را از اصول درخشان شریعت گرفته و ارزش‌های آن با گسترش و تعمیق مسئولیت امت مسلمان برای ایجاد تمدن بشری یا دست کم مشارکت فعال در آن روشن‌تر گردیده است.

رئیس بنیاد دعوت اسلامی علمای افغانستان در پایان تصریح کرد: بحث و گفت‌وگو برای تقریب مذاهب اسلامی بیانگر تمدن بشری و منطق صحیح انسانی برای انتقال اندیشه‌ دیگران است. ما باید از توهین به مقدسات دیگران خودداری کنیم، این یگانه راهی است که ما را به تقریب مذاهب اسلامی، همدیگرپذیری و فرهنگ تحمل نزدیک و نزدیک‌تر می‌سازد. زیرا توهین به مقدسات دیگران باعث ایجاد فضای عاطفی نامساعد و عدم تعامل مطلوب در گفت‌و‌گوها می‌‌شود.

محمد عبدالحمید:‌ هسته پژوهشی برای مطالعه برنامه‌های آموزشی همه فرقه‌های مسلمان ایجاد شود

شيخ محمد عبدالحميد، رئیس گروه معارف اسلامی دانشکده نمونه جورانپور بنگلادش در وبینار هشتم سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار کرد: خداوند تعالی همه انسان‌ها را برای عبادت و اطاعت خود آفریده و به عنوان خلیفه روی زمین فرستاده تا احکام او را اجرا کنند و برای این امر، اسلام را به عنوان تنها راه زندگی برای اجرای این نظام زندگی برگزیده است.

 

شیخ عبدالحميد با بیان اینکه دشمنان از تفرقه مسلمانان سود می‌برند، گفت: آن‌ها با درس گرفتن از اشتباهات مسلمانان، دست به تأسیس دولت غیرقانونی صهیونیستی اسرائیل و محاصره خاورمیانه زدند. حال آنکه اختلافات مسلمانان بر سر مسائل جزئی و قدرت سیاسی است، اما در نتیجه تفرقه روز به روز ضعیف‌ و ضعیف‌تر شده‌اند. باید توجه داشت که درگیری‌ها و اختلافات از قدرت کشورها می‌کاهد و موجودیت ملت‌ها را به خطر می‌اندازد.

رئیس گروه معارف اسلامی دانشکده نمونه جورانپور بنگلادش افزود: این بسیار ناراحت کننده است که درگیری‌ها و اختلافات در امت اسلامی در حال افزایش است و گروه‌های یهودی، مسیحی و کافران اینگونه فرصت‌ها را برای آسیب رساندن به مسلمانان غنیمت می‌شمارند.

شیخ عبدالحميد تأکید کرد: چند برنامه عملی را پیشنهاد می‌کنم که امیدواریم اجرای آن‌ها از درگیری‌های فرقه‌ای در جهان اسلام جلوگیری به عمل آورد:

– کمیته‌ای متخصص متشکل از رهبران، جناح‌ها و گروه‌های مسلمان شیعه و سنی تشکیل شود تا این کمیته ایده‌های اساسی همه جناح‌های مسلمانان را بررسی کند و مقدمات وحدت جهانی را مشخص نماید.

– همه فرقه‌های مسلمان باید تضمین کنند که هیچ فرد یا جامعه‌ای که به وحدانیت خدا اعتقاد دارد، حضرت محمد (ص) را به عنوان آخرین پیامبر و رسول می‌شناسد و معتقد به سلسله وراثت پس از اوست را کافر ندانند.

– یک هسته پژوهشی برای مطالعه برنامه‌های آموزشی همه فرقه‌های مسلمان تدوین گشته و یکسان‌سازی برنامه‌های آموزشی در پرتو قرآن و سنت ایجاد شود.

– نظام مالی بر اساس زکات و قرض بدون بهره در جوامع و کشورهای مسلمان معرفی شود.

– مسلمانان باید از آثار سوء تربیت و فرهنگ ضد اسلامی آگاه باشند. به ویژه، جوامع و کشورهای مسلمان باید از تعلیم و تربیت یهودی، مسیحی و کفار رها شوند.

– صندوق مالی بین‌المللی از جمله زکات، خمس و صدقه توسط مسلمانان ایجاد شود.

– این کنفرانس محدود به تهران نباشد و به پایتخت هر کشور مسلمان گسترش یابد.

– برای اتحاد مسلمانان در کوتاه مدت و بلند مدت در دانشگاه‌های کشورهای مختلف مسلمان، دوره‌های مختلف آموزشی ارائه شود.

– گرچه دین و سیاست در اسلام یکی است، اما بعد از خلفای راشدین، بدعت جدایی آنها از یکدیگر آغ

 طلال حاتوم: دشمنان به دنبال تصویری نادرست از اسلام هستند

طلال حاتوم، عضو جنبش امل و مدیر شبکه رادیویی الرساله در سخنانی در وبینار هفتم سی و ششمین کنفرانس وحدت، با اشاره به وقوع تحولات نظامی پرتنش در نقاط مختلف جهان بیان کرد: کنفرانس وحدت در شرایطی برگزار می‌شود که صدای کوبیدن بر طبل جنگ در نقاط مختلفی از جهان به گوش می‌رسد. در سایه این تحولات، همه باید با حکمت و تدبیر و احتیاط عمل کنیم تا بتوانیم از تأثیرات منفیِ این شرایط بر کشورهای اسلامی جلوگیری کنیم.

عضو جنبش امل در ادامه با اشاره به تحولات فلسطین اشغالی اظهار کرد: فلسطین همواره در رأس اهتمام ما باقی خواهد ماند. این درحالی است که تلاش‌های مذبوحانه و مردودی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در جریان است. طبیعتاً ملت‌های مسلمان و آزاده با این تلاش‌ها مخالف هستند. در همین حال، باید به سوریه نیز اشاره کنم؛ کشوری که با اراده و ثابت‌قدمیِ رهبرانش و نیز با حمایت‌های مردمی به ایستادگی در برابر یک جنگ جهانی پرداخت؛ جنگی که هدف اصلی آن در هم شکستن یکی از بازوانِ مقاومت بود. در عراق نیز ما شاهد تداوم اشغالگری هستیم. بقایای عناصر تکفیری نیز همچنان در عراق جولان می‌دهند. یمن نیز همچون سال‌های گذشته از محاصره، گرسنگی، کمبود دارو و امکانات پزشکی رنج می‌برد.

وی با بیان اینکه امت اسلامی با تجاوز تجاوزکاران دست و پنجه نرم می‌کند و هدف از این تجاوز، سیطره بر منابع طبیعی امت و غارت آن است، افزود: یکی دیگر از اهداف این تجاوز، شکستن اراده ملت‌ها و سلب آزادی‌های آن‌ها است. لبنان نیز در طول سالیان‌ اخیر با تجاوزکاری و اشغالگری رژیم صهیونیستی مقابله کرد و با اتکاء به ارتش، وحدت و مقاومت در برابر اشغالگران پیروز شد.

مدیر شبکه رادیویی الرساله با اشاره به اینکه راه مواجهه با دشمنان، اتحاد اسلامی است، تصریح کرد: اتحاد اسلامی به مثابه دژی مستحکم در برابر تمامی توطئه‌های دشمنان است. مردم منتظر نتایج این کنفرانس هستند؛ نتایجی که پس از توصیه‌ها و پیشنهاداتِ حضار و شرکت‌کنندگان محقق خواهد شد و چراغ راه امت اسلامی در مسیری که پیش روی دارد، خواهد بود. صلح در اسلام در نقطه مقابل خشونت و جنگ قرار دارد. صلح به معنای همزیستی مسالمت‌آمیز اجتماعی، برابری اقتصادی و عدالت سیاسی است. وجود چنین صلحی به برقراری ثبات داخلی و حاکم شدن آرامش در روابط خارجی منجر می‌گردد. جنگ مفهومی جز خرابی و ویرانی ندارد. جنگ در طول تاریخ، خسارت‌های فراوانی را به بشریت وارد آورده است. بسیاری از افراد در جریان جنگ‌ها یا جان خود را از دست داده‌اند و یا آواره گشته‌اند؛ لذا ملت‌های مستضعفی که همواره هدف تهاجم و تجاوز قرار گرفتند، امروز برای پاسخگویی به تجاوزکاران با اتکاء به مقاومت، آماده هستند.

دکتر حاتوم در پایان با بیان اینکه اسلام، دینی است که تلاش می‌کند افراد را نه با اجبار که با اقناع، به سمت خود دعوت کند، افزود: اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم، به خوبی می‌بینیم که فتوحات اسلامی در جریان جنگ‌های دینی برای از بین بردن ادیان دیگر، محقق نشده‌اند. امروز کشورهای اسلامی با یک هجمه از سوی طرف‌های بیگانه مواجه هستند و هدف از این هجمه، ارائه یک تصویر غیر واقعی از اسلام به وسیله فریبکاری رسانه‌ای است. از همین روی، همه ما باید وحدت و اتحاد اسلامی را در رأس اولویت‌های خود قرار دهیم. از این طریق خواهیم توانست مخاطرِ پیرامون‌مان را دفع کرده و چالش‌ها را مرتفع سازیم. وحدت اسلامی یک ضرورتِ ثابت است که امام خمینی (ره) همواره بر روی آن تأکید داشته‌اند. درست به همین دلیل است که هفته وحدت برای تحکیم اتحاد میان مسلمانان نامگذاری شد. در حال حاضر نیز امام «سید علی خامنه‌ای» (حفظه الله) تأکید می‌کنند که وحدت اسلامی یک موضوع اساسی است و باید از تفرقه و منازعه دوری جست.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=40224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!