1

برخورد دوگانه کشورهای اروپایی در تعامل با پناهندگان اوکراینی و مهاجران مسلمان

  • کد خبر : 30302
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
برخورد دوگانه کشورهای اروپایی در تعامل با پناهندگان اوکراینی و مهاجران مسلمان
پناهندگی دسته جمعی اوکراینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی در منطقه خاورمیانه با ابراز همدردی گرمی رو به رو شد اما این استقبال گرم نوعی حزن و اندوه را در دل شهروندان خاورمیانه به خاطر طرز برخورد غالب با پناهندگان مسلمان ایجاد کرد.

به گزارش پايگاه خبري مفاز، «منی النجار»، در یادداشتی که روزنامه « The New York Times» آن را منتشر کرده، نوشته است: صحنه فرار دسته جمعی از اوکراین به سمت کشورهای همسایه هفته گذشته به صورت گسترده در خاورمیانه دست به دست شد و بسیاری در شبکه‌های اجتماعی با شهروندان اوکراینی که ناچار به ترک خانه و کاشانه خود در نتیجه جنگ شده‌اند، ابراز همدردی و همدلی کردند.

النجار افزود: این ابراز همدردی در منطقه‌ای مملو از جنگ‌های متعدد همراه با نوعی تلخی است زیرا مشاهده می‌کنند کشورهای اروپایی که موضعی مثبت در برابر پناهندگان اوکراینی اتخاذ کرده‌اند، در برخورد با مهاجران عرب و مسلمان که تلاش داشتند خود را به سواحل اروپا و یا مرزهای این اتحادیه برسانند، موضعی متفاوت و سختگیرانه در پیش گرفته بودند.

پناهندگان اوکراینی

برخورد دوگانه

النجار اظهار داشت: انتشار تصاویر شهرهای ویران شده در سوریه، عراق، لیبی و یمن در اینترنت همراه با یاداشت‌ها و کامنت‌هایی در متهم‌سازی دموکراسی‌های غربی به ترویج خشونت و برهم زدن ثبات کشورهای خاورمیانه نشان از دیدگاه مردم خاورمیانه در انتقاد از معیارهای دوگانه به ویژه در تعامل با پناهندگان است.

وی در ادامه توئیت‌های بسیاری در ابراز همدردی کاربران شبکه‌های اجتماعی خاورمیانه با مردم اوکراین آورده و به نقل از «لینا زایم»، کارمند اداره ارتباطات در بیروت نوشت: برخورد انسانی با پناهندگان اوکراینی توسط کشورهای اروپایی و تعامل متفاوت با پناهندگان خاورمیانه و شال افریقا نشان داد که حقوق بشر با تابعیت و نژاد در ارتباط است.

در همین رابطه، منتقدان عرب اظهار داشتند به مهاجران از کشورهای اسلامی و عربی غالبا به عنوان تهدید نگاه می شود و برخی مواقع، این مهاجران با خشونت و زور به هنگام تلاش برای ورود به اروپا مواجه می شوند.

استقبال گرم از پناهندگان اوکراینی

«رنا خوری»، پژوهشگر سوری امریکایی دانشگاه برینستون که بر بررسی جنگ و آوارگی تمرکز دارد، گفت: آنچه در اوکراین روی می‌دهد بسیار فاجعه‌بار و مشاهده آن مایه تاسف است اما من هم مانند بسیاری دیگر دیدم که چگونه همین کشورها که موانع بسیاری پیش روی مردم فرار کننده از جنگ‌ها و منازعات خاورمیانه قرار داده بودند، مرزهای خود را به روی اوکراینی‌ها گشوده اند.

در نوامبر گذشته نیروهای امنیتی لهستان با باتوم به مهاجران افغان که تلاش داشتند از مرزها عبور کنند، حمله کرده و آنها را مورد ضرب و جرح قرار دادند اما در مقابل، پناهندگان اوکراینی با لبخد و نوشیدنی‌های گرم مورد استقبال قرار گرفتند و به ایستگاه راه آهن انتقال داده شدند.پناهندگان اوکراینی

تمسخر و ریشخند به اروپا

«ایمن محیی الدین»، گوینده مصری امریکایی MSNBC که هزاران دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی دارد، در ریشخندی خطاب به کشورهای اروپایی گفت: می‌بینید که اروپا همواره به پناهندگان و فرارکنندگان از جنگ چگونه با مهربانی و خونگرمی استقبال می کند.!

وی در ادامه تصاویری از شهرهای تخریب شده سوریه و پناهندگان آواره سوری در مرزهای اروپا را منتشر کرد.

تبعیض رسواکننده

«جمانه قدور»، پژوهشگر شورای آتلانتیک هم با یادآوری قایق‌های غرق شده مهاجران افریقایی و بسته شدن مرزهای بسیاری از کشورهای اروپایی در برابر مهاجران خاورمیانه و شمال افریقا نوشت: در اروپا این میل و گرایش وجود دارد که گناه را بر گردن فرهنگ منطقه خاورمیانه بیندازند و آنها را مسئول خشونت در این منطقه بدانند.

«چارلی داغاتا»، گزارشگر CBSهم تصاویر فرار ده‌ها هزار نفر از اوکراین را شوک‌آور و مایه تاسف خواند و گفت: اما عراق و افغانستان هم شرایطی به مراتب دشوارتر داشتند اما با برخورد مغایر و متفاوت اروپا مواجه شدند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=30302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!