0

«اسلام‌هراسی» باعث ناامنی در دموکراسی‌ها خواهد شد

  • کد خبر : 45060
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰:۴۵
«اسلام‌هراسی» باعث ناامنی در دموکراسی‌ها خواهد شد
فعالیت‌های اسلام‌هراسانه از قبیل هتک‌حرمت قرآن که هفته گذشته در اروپا رخ داد، نه تنها بر زندگی مسلمانان بلکه بر تمام جامعه تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، خبرگزاری الجزیره در یادداشتی به قلم دالیا موگاهد مدیر پژوهش موسسه سیاست‌گذاری و تفاهم اجتماعی نوشت:

در اوایل هفته گذشته ادوین واگن‌سولد رهبر هلندی گروه افراطی «اروپایی‌ها علیه اسلامی‌سازی غرب» در اقدامی که سیاستمداران راست‌گرای آمریکا را از نظر تساهل مذهبی روسفید کرد، علناً به کتاب مقدس اسلام توهین کرد و نسخه ویدئویی این اقدام نفرت‌انگیز را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. این اتفاق پس از حادثه آخر هفته قبل‌تر رخ داد- که در آن راسموس پالودان رهبر یک حزب راست‌گرای افراطی دانمارکی نسخه‌ای از قرآن را در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم سوزانده بود.

واگن‌سولد با اشاره به این‌که حوادث اخیر در سوئد و هلند بخشی از یک کمپین هماهنگ است، گفت که «به زودی شاهد اقدامات مشابه در شهرهای دیگر اروپا نیز خواهیم شد. وقت آن رسیده است که بی‌احترامی را با بی‌احترامی پاسخ دهیم».

در پاسخ، طبق انتظار و قصدی که تحریک‌کننده‌ها داشتند، اعتراضاتی از سوی اکثریت مسلمانان در سراسر جهان به راه افتاد. رهبران غربی اما در واکنش به این اعتراضات در سخنرانی‌های متعددی مسلمانان را به توجه به ظرافت‌های آزادی بیان و احترام به عقاید مختلف دعوت کردند.

گذشته از این الگوی آشنای تحریک اسلام‌هراسانه- خشم مسلمانان- تحقیر غرب؛ اما آیا چنین اقدامات تحریک‌آمیزی که اقلیت‌های آسیب‌پذیر را هدف قرار می‌دهد تأثیری بر جوامعی دارد که این اتفاقات در آن رخ می‌دهند؟ یا به عبارت بهتر؛ غیرمسلمانانی که در جوامع غربی زندگی می‌کنند، نباید به این موضوع اهمیت بدهند- که از کتاب مقدس دینی غیر از دینی که به آن اعتقاد دارند، در یک ترفند تبلیغاتی نفرت‌انگیز استفاده می‌شود؟

بله، آن‌ها قطعاً باید به این موضوع اهمیت بدهند. زیرا ترویج اسلام‌هراسی، دموکراسی‌ها را نه تنها برای مسلمانان بلکه برای همه ساکنان این کشورها ناامن می‌کند- و در عین حال آزادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

موسسه سیاست‌گذاری و تفاهم اجتماعی که یک اندیشکده غیر حزبی مستقر در واشنگتن است، پژوهشی را درباره مسلمانان ایالات متحده و سیاست‌هایی که بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد، در دستور کار قرار داده است- که رهبری این تحقیق را من بر عهده دارم.

محققان موسسه با مشارکت یک سری موسسات دانشگاهی و مشاوران مستقل، یک شاخص برای اسلام‌هراسی تعریف کرده‌اند- که میزان حمایت گروه‌های مختلف آمریکایی از شعارهای کلیدی ضد اسلامی را اندازه‌گیری می‌کند.

در طول پنج سال گذشته، این پژوهش شاخص اسلام‌هراسی را در میان آمریکایی‌هایی از نژادها، سنین و مذاهب مختلف و البته کسانی که خود را بی‌ نامیده‌اند اندازه‌گیری کرده‌ است. هم‌چنین عواملی که می‌توانند رفتارهای متعصبانه اسلام‌هراسی را پیش‌بینی و جامعه را در مقابل آن محافظت کنند، بررسی شده است. و البته موارد و سیاست‌هایی که باعث می‌شوند جامعه در برابر رفتارهای متعصبانه ضد اسلامی مواضعی رضایت‌آمیز اتخاذ کند. نتایج تصویر پیچیده‌ای ترسیم می‌کنند، اما همه در نهایت یک حقیقت ساده را آشکار می‌کنند: اسلام‌هراسی دموکراسی را تهدید می‌کند.

در این پژوهش مشخص شد که کلیشه‌های ضد اسلامی و ضد مسلمانان به نحو عجیبی همراه با حمایت از سیاست‌های دولتی هستند که مسلمانان را هدف قرار می‌دهند- و ارتباط این دو چنان بدیهی است که نباید موجب تعجب کسی شود. منظور از سیاست‌های دولتی ضد مسلمانان قوانینی مانند نظارت بر مساجد و یا قانون موسوم به «ممنوعیت مسلمانان» ترامپ است- که سفر شهروندان چند کشور مسلمان به آمریکا را ممنوع می‌کرد. با این حال کسانی که به عقاید اسلام‌هراسانه باور دارند، فقط آماده سلب حقوق مسلمانان نیستند.

این تحقیقات هم‌چنین نشان می‌دهد که معتقدان به باورهای اسلام‌هراسانه به خودشان هم آسیب می‌رسانند: در واقع آن‌هایی که نمرات بالاتری در شاخص اسلام‌هراسی دارند، باور و رضایت بیشتری از اقتدارگرایی نیز خواهند داشت. مثلاً افرادی که شعارهای ضد مسلمانان از قبیل «همه مسلمانان مسئول اعمال خشونت‌آمیز سایر مسلمانان هستند» یا «مسلمانان به اندازه سایر کشورها متمدن نیستند» را تایید می‌کنند؛ با این که طبیعتاً افراد با هم فرق دارند، اما به احتمال زیاد با مسایلی مانند محدود کردن آزادی مطبوعات و البته قوانین سختگیرانه در پی یک حمله تروریستی نیز موافق خواهند بود. خلاصه این که تبلیغ اسلام‌هراسی اساس جامعه آزاد و شهروندی مخالف و آگاه را تضعیف خواهد کرد.

علاوه بر این، اسلام‌هراسی باعث ایجاد تعصبات دیگر نیز می‌شود. در این پژوهش هم‌چنین آمده که اسلام‌هراسی بیشتر در جوامعی مشاهده می‌شود که پیش‌تر شاهد یهودی‌ستیزی و نژادپرستی ضد سیاهپوستان نیز بوده است…

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=45060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!