3

آیا عقاید شیعیان میراثی از یهود و مسیحیت و مجوسی ها است؟! (قسمت دوم)

  • کد خبر : 35349
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۰۸
آیا عقاید شیعیان میراثی از یهود و مسیحیت و مجوسی ها است؟! (قسمت دوم)

وهابیون ادعا کرده اند که شیعیان به دلیل آنکه اجدادشان مجوسی بوده، آثار و اعمال و اعتقاداتشان را در مذهب خود وارد کرده اند. در پاسخ به این ادعای باطل، باید گفت برخی از محدثان بزرگ و مشهور اهل سنت ایرانی بودند و جدّ بعضی از آنان مسلمان نبودند؛ در نتیجه تأثیرپذیری از اعتقادات مجوس بیشتر بر آنان صدق می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز،برخی از محدثین مشهور و عالمان بزرگ اهل سنت، ایرانی بودند و بعضی از آنان حتی اجدادشان نیز مسلمان نبودند و پذیرش اسلام در خاندان آن محدثین مشهور از پدربزرگ و یا همان جد اول فراتر نرفته است.
مفتیان وهابی در شبکه ماهواره ای با انتشار کلیپی از شخصی که به ظاهر روحانی شیعه است ادعا کرده، مذهب اهل سنت بر حق بوده و اسلام واقعی همان اسلام اهل سنت است. شخص مذکور بدون آنکه از او نام و یا نشانی ذکر شده باشد مدعی شده، به دلیل آنکه دشمنان و منافقین نتوانستند تا اسلام اصلی یا همان مذهب اهل سنت را از بین ببرند، شیعه را که عقایدش برگرفته از یهود و نصارا و مجوس است، به وجود آوردند. در حقیقت این شبهه، ادعای باطل و غیر مستندی است که در آن، شیعه و اعتقادات آن را برگرفته از مجوس و یهود و مسیحی‌ها بر می‌شمرد و با تهمت به مذهب اهل بیت (علیهم‌السلام) پیروان آن را عده‌ای گمراه‌تر از یهود و مسیحیت و مجوسی‌ها معرفی  می‌کند.

در پاسخ به این شبهه یک نکته بیان می شود:
افترا بستن وهابیون به شیعیان امر جدیدی نبوده و بارها این ادعای واهی را بیان کرده اند؛ بنا بر نقل طبری، مجوسیان کسانی هستند که به خدای رحمان شرک می ورزیدند. طبری با بیان آیه شریفه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئِينَ وَ النَّصارى وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيءٍ شَهِيدٌ [حج/17] خدا ميان آنان كه ايمان آورده‌اند و آنان كه كيش يهود يا صابئان يا نصارى يا مجوس برگزيده‌اند و آنان كه مشرك شده‌اند در روز قيامت حكم مى‌كند؛ زيرا او بر هر كارى ناظر است.» ذیل این آیه می‌نویسد: «صائبی‌ها کسانی هستند که ملائکه را به جای خداوند متعال عبادت می‌کنند و به جانب قبله‌شان نماز می‌خوانند و زبور نیز کتاب آسمانی آنان است که آن را قرائت می‌کنند و مجوسی‌ها کسانی هستند که خورشید و ماه را عبادت می‌کردند.»[1]

سؤالی که در اینجا پیش می آید اینکه کدام یک از علماء و یا عوام شیعه معتقد به عبادت خورشید و ماه هستند. شاید وهابیون بگویند منظور از مجوسی بودن شیعیان آن است که هر کاری را که مجوسی‌ها انجام می دادند، شیعیان نیز آن را انجام می‌دهند. این ادعا در حقیقت یک ادعای باطل است؛ زیرا شیعیان بر اساس سخنان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل بیت (علیهم‌السلام) اعتقاد به خداوند یگانه یعنی خالق هستی دارند و تنها او را می‌پرستند. درحقیقت، شیعه برای اعتقادات خود دلایلی از آیات و روایات دارند و برای تمام اعتقاداتشان به کتاب و سنت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل بیت (علیهم‌السلام) استناد می‌کنند.

اما اصل موضوع در این نکته آن است که وهابیون می گویند چون اجداد ایرانیان مجوسی بوده، پس در نتیجه بیشتر ایرانیان نیز که مذهب شیعه را انتخاب کرده اند، آداب و اعتقادات مجوسی‌ها را وارد مذهب و اعتقاداتشان کرده‌اند. اما جالب آنجاست که باید گفت برخی از محدثین مشهور و عالمان بزرگ اهل سنت، ایرانی بوده و اجدادشان همانند بعضی از شیعیان به دین مجوس بودند و پذیرش اسلام در خاندان آنان از پدربزرگ و یا همان جد اول فراتر نرفته است.

محمد بن اسماعیل بخاری، مسلم نیشابوری و ابن ابی داود و ابن ماجه قزوینی و ابن حبان و امام یکی از مذاهب چهارگانه یعنی ابوحنیفه از جمله محدثین مشهور و علمای تراز اول اهل سنت هستند که اولین مسلمان در خاندان آنان پدر بزرگ و یا جد پدری شان بوده و تا قبل از پذیرش اسلام آنان به دین مجوس بودند؛ در نتیجه باید گفت اگر قرار باشد که کسی از مجوس تبعیت کرده باشد و اعتقادات آنان را وارد مذهب کرده باشد، چه بسا بزرگان خودشان به ادعای وهابیت نزدیکتر باشند.

پی‌نوشت:
[1]. طبری، تفسير جامع البيان، ج18، ص584، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1420 هـ ق. «أخبرنا معمر، عن قَتادة، … والمجوس: يعبدون الشمس والقمر.»

محمدجواد مهریار
سلفیت و وهابیت
وهابیت
وهابیت در عصر حاضر

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=35349

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!