4

مکاتب معنویت گرا؛ مدیتیشن متعالی (تی. ام)

  • کد خبر : 19679
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
مکاتب معنویت گرا؛ مدیتیشن متعالی (تی. ام)
امروزه بعضی از اعمال و کارها به نام مراقبه و ذکر توسط بعضی فرقه ها و گروههای مدعی معنویت در جامعه ما در حال ترویج است که مدیتیشن یکی از آنهاست.

پایگاه خبری مفاز – مدیتیشن یک روش معنوی به حساب می آید. در سال 1957 توسط «ماهاریشی ماهش یوگی» در هند پایه گذاری شد. ماهاریشی از سال 1959 در کشور ایالات متحده به آموزش این روش پرداخت. در سال 2008 در هلند در خانه ای که حدود 200 اتاق داشت از دنیا رفت. ماهاریشی هدف از زندگی را توسعه و گسترش شادی و شادابی معرفی کرد نه رسيدن به خدا. او به شدت طرفدار و مبلغ معنویت سکولار بود و در سطح جهان به نشر این شیوه می پرداخت. افکار او بسیار زیاد به مادی گرایی شباهت دارد. در انجام کارهای خارق العاده مانند پرواز مهارت داشت.

باید دانست که متاسفانه امروزه بعضی از اعمال و کارها به نام مراقبه و ذکر توسط بعضی فرقه ها و گروههای مدعی معنویت در جامعه ما در حال ترویج است که مدیتیشن یکی از انهاست که بعضی افراد بی اطلاع تصور می کنند این کار ها جای اعمال شرعی و دینی را می گیرد.
اجمالا می توان گفت چهار نوع مختلف از مدیتیشن وجود دارد :
١- مدیتیشن TM
٢- مدیتیشن Zen
٣- مدیتیشن بودیست Budhist
٤- مدیتیشن تائویست Taoist
تمام این روشها در یک چیز مشترک هستند . آنها همه در جهت تمرکز روى فکر و آرامش ذهن شلوغ ، اتفاق نظر دارند . بیشتر ذهن را به یک عنصر شفاف در مغز که مى تواند یک صدا یا یک کلمه و یا یک تصویر و یا یک شخص مشخص باشد ،معطوف مى کند.
به عنوان مثال tm که یکی از روشهای مدرن ان است توسط ماهاریشی ماهش طراحی و توصیه شده است . البته غیر از اینها انواعی دیگر هم وجود دارد که هر کدام در یک فضا و عرصه فعالیت می کند .
خوب است بعضی از این مطالب را از زبان طرفداران این روش ها در چند فراز بشنوید .
1 – مدی تیشن دینامیک
مرحله اول به مدت ده دقیقه موزیک است که با تنفس عمیق و سریع و غیر منظم از میان سوراخهای بینی به بیرون و با فشار دمیده می شود ، فقط حواس خود را به تنفس بدهید و بدن و مغز را فراموش کنید
مرحله دوم به مدت ده دقیقه موزیک است . به بدن اجازه بروز شدید احساسات را بدهید . بگذارید هر اتفاقی که می خواهد رخ دهد و بدن را به حال خود رها کنید مثلاً جیغ بزنید فریاد بکشید ، دیوانه وار حرکت کنید بلرزید ، رقص کنید و یا بخندید ) به طور کلی هماهنگی لازم را با انرژی که به وجود می آید و با هر چیزی که اتفاق می افتد داشته باشید و نگذارید که مغز آن را کنترل کند .
مرحله سوم به مدت ده دقیقه موزیک است
دستها را صاف به بالا کشیده و با بالا و پایین آوردن دستها فریاد ( هو – هو ) سر بدهید که با این عمل و در اثر ایجاد صدای (هو) قسمت داخلی مرکز جنسی تحت تاثیر قرار گرفته و می لزرد . تا آنجایی که می توانید خودتان را برای دریافت بیشترین انرژی تخلیه کنید د
مرحله چهارم به مدت پانزده دقیقه توقف در سکوت است
به محض ورود به این مرحله در همان جایی که قرار دارید ، مجسمه بشوید و به انرژی که در سکوت ایجاد می شود ، توجه کنید
مرحله پنجم شامل پانزده دقیقه موزیک است
برقصید و یا بخوانید ( در این قسمت برای گرفتن جشن و تشکر از چیزی که بدست آوردید شادمانی می کنید
هدف اولیه انواع مختلف مدتیشن هماهنگی و تعلیم ذهن است این عمل باعث افزایش کارایی فرد در امور روزمره می شود .
2 – مدتیشن مانترا( ذکر)
این مدتیشن بیشتر از انواع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد . در این روش کلمه عبارت یا جمله ای که مانترا نامیم بصورت ذکر بارها خوانده می شود .
مثل مانترای شرقی اوم
جمله مسیحی خدایا کمکم کن
و عبارت صوفیانه یاهو
هدف اصلی انجام تمرین انجام فقط یک کار در زمانی مشخص است . اگر کسی مدعی شد می تواند مانترایی را که خاص شماست به شما بدهد یا بفروشد بدانید قصد فریبتان را دارد.
مانترا یا کلمه ذکر به این دلیل مفید است که شما آنرا بکار می برید با هر کلمه ای که راحتید شروع کنید.
بهتر است بی معنی باشد تامشغولیت ذهنی در حین تکرار ایجاد نکند. یک جای آرام بیابید که بدنتان راحت باشد و بتوانید به راحتی تنفس کنید و شروع به ذکر نمایید. در صورت امکان با صدای بلندبخوانید البته تا آن حد بلند که باعث ایجاد تنفس شدید و عمیق نشود . در غیر این صورت به آرامی مانترا را بخوانید
در وقت تمرین فقط ذکر بخوانید و کار دیگری انجام ندهید در صورتی که فکر دیگری به ذهنتان رسید آنرا از ذهنتان خارج کنید آهنگی برای مانترای خود یافته و با همان ریتم تمرین کنید .
این تمرین را ابتدا با پانزده دقیقه در هر جلسه شروع کنید پس از دوهفته آنرا به بیست دقیقه و در صورتی که احساس خوبی از این مدیتیشن بدست می آورید به مدت نیم ساعت افزایش دهید پس از یک ماه می توانید در مورد برنامه ریزی خود با این روش تصمیم بگیرید. ( کتاب چگونه مدیتیشن کنیم؟ نوشته دکتر لارنش شان ترجمه نسرین مجیدی انتشارات هیرمند چاپ دوم 1378 )
وقتی یک شخص روی قلبهای دوقلو یا همزاد مدیتیشن کند، انرژی الهی به درون تمرین کننده جریان می یابد، و او را سرشار از نور، عشق و قدرت الهی میکند. جستجوگران معنویت که این مدیتیشن را برای مدت نه چندان کمی تمرین کرده باشند ممکن است خود را محصور در نور خیره کننده، و بعضی وقتها کور کننده بیابند. همچنین، افراد تمرین کننده ممکن است وجد و خوشی الهی، و یک احساس وحدت با همه وجود را تجربه کنند. این یک تجربه معمول در بین یوگیهای پیشرفته و قدیسین همه ادیان بوده، و میتوان از این نظر برای اطمینان به متون مقدسشان مراجعه و أن را بررسی کرد.
3 – مدیتیشنهای پزشکی
در مدیتیشنهای پزشکی ای از حرکات ویژه استفاده می کنند که شامل خواص زیر است:
1- تنفس های مخصوص
2- حـرکات و ژست های ویژه که دست ها و انگشتان باید وضعیت مشخصی داشته باشند.
3- سرودهای مخصوصی که از صداهایی واضح و ارتعاشی تشکیل شده است.
4- تمرکز فکری
این خصوصیات متفاوت فکر و جسم فرد را کاملاً درگیر می کند. مجموعه کامل این خصوصیات با همکاری همدیگر بر فرد تاثیر می گذارند و بسیار با مدیتیشن های معمولی که فقط برای آسوده کردن و استراحت فکر هستند متفاوت است.
به علت وجود انواع مختلفی از متغیر در هر مدیتیشن پزشکی، با توجه به وضعیت ها و بیماری های مختلف انواع متفاوتی از این مدیتیشن ها وجود دارد. هر مدیتیشن پزشکی، با انرژی دادن به اعضاء، سیستم ها و همچنین قسمت های مختلف بدن، مشکل بخصوص و مشخصی را برطرف می کند.
حرکت ساده که یکی از متداول ترین ژست ها در مدیتیشن پزشکی است .
سه نوع مختلف از ساده ترین و متداول ترین انواع حرکات در مدیتیشن پزشکی، بصورت زیر است:
1-چهار زانو نشسته، و هر پا را زیر زانوی مخالفش جـمع کنـیـد. سـتون فــقراتتان را صاف نگه داشتـه و
مهره های پائینیتان را کمی بـسمت جلو خم کنید.
2- نشـسته و پـاها را صاف به سمت بیرون بگذاریـد. یعنی یک پا را زیر ران مخالفش گذاشته و پای دیـگـر
را روی قوزک پای اول قرار دهید. با این کار پا درحالت استراحت قرار میگیرد. ستون فقراتتان را صاف کنید. این نیمی از حرکت لوتوس است.
3- این نوع هم شبیه بنوع اول است اما پای بالایی روی ماهیچه ساق پای دیگر قرار می گیرد بــه جای
اینکه زیر ران گذاشته شود. حتماً دراین حرکت مهره های پائینیتان را به جلو متمایل کنید.
انواع حرکت ساده بسیار ساده تر از حرکت لوتوس هستند و به انعطاف پذیری کمتری نیاز دارند. تنها قسمت سخت آن متمایل کردن مهره های پائینی به سمت جلو است تا مهره های بالایی بتواند کاملاً صاف بماند. اگر نمی توانید چارزانو روی زمین بنشینید، مستقیم روی صندلی بنشینید.
این مدیتیشن پزشکی کمک می کند که بعد از قطع استفاده از قرص های ضد بارداری عادت ماهیانه تان تنظیم شود. تعادل فکری نیز به شما می دهد.
از مطالب بالا معلوم شد که بسیاری از این روشها برای بدست آوردن آرامش و دوری از افسردگی و درمان برخی بیماری های تنی و روانی طراحی شده است و ربطی به عرفان و معنویت ندارد. در ضمن مشخص شد که بعضی از آنها از منظر شرعی و فقهی مورد تایید نیست و چه بسا حرام باشند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=19679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!