4

فلسطين خاستگاه اديان آسماني است و نبايد خوني در آن ريخته شود

  • کد خبر : 17662
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
فلسطين خاستگاه اديان آسماني است و نبايد خوني در آن ريخته شود
قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان در آذربایجان به مناسبت روز قدس، درمقاله ای به زبان آذری با عنوان « روز قدس روز حمايت از آرمانها و هويت مظلوم فلسطين و خاستگاه اديان آسماني است»را دررسانه های این کشور منتشر کرد.

پایگاه خبری مفاز – اين روزها همه چيز در سايه ويروس كرونا يا به سكوت برگزار مي شود و يا تلاش براي فراموش كردن برخي واقعيتها انجام مي گيرد .42 سال قبل امام خميني  رهبر فقيد ج.ا.ايران ، جمعه آخر ماه مبارك رمضان را بنام روز جهاني قدس ناميدند كه موجب اقتدار جهان اسلام، وحدت و اشتراك نظر امت اسلام و رهائي فلسطينيها از ظلم و جور صهيونيستها خواهد شد .آيا تا بحال فكر كرديد كه صهيونيستها چند سال قدمت دارند و چگونه به اينجا رسيدند ؟

فكر ايجاد دولت يهود و صهيونيستي از اواخر قرن 19 ميلادي و طرح ايجاد خانه اي براي يهوديان توسط اروپايي ها به ويژه انگليس در سال يكهزار 886 نخستين بار توسط «تئودور هرتزل» روزنامه نگار اتريشي مطرح شد؛ فردي كه در جهان او را با نام «پدر صهيونيسم» مي شناسند.

هرتزل براي عملي شدن پروژه صهيونيسم تلاش مي ‌كرد كه موافقت قدرت‌ هاي بزرگ جهاني به خصوص انگلستان را با اين طرح خود جلب كند. از اواخر قرن 19 ميلادي؛ تئودور هرتزل به منظور پيگيري ايده “كشور اسرائيل” كه در آن سال ها بيشتر به يك رويا شبيه بود تلاش كرد تا همه يهوديان جهان را در سرزمين فلسطين دور هم جمع كند. بعد از تاسيس اين دولت با حمايت هاي بريتانيا، كمتر از 8 درصد جمعيت فلسطین، يهودي ها بودند و بقيه عرب هاي مسلمان بودند. در سال هاي بعد صهيونيست ها بارها اعلام كردند كه فلسطيني ها نبايد به عنوان يك دولت تشكيل شود و نبايد ويژگي هاي يك دولت كامل را داشته باشد.

رژيم اشغالگر قدس كه روزي سوداي نيل تا فرات را سر مي داد بعد از نيم قرن تسلط بر فلسطيني ها و به خاك و خون كشيدن زنان و مردان فلسطيني و شكست هاي پي درپي در غزه و لبنان اما؛ امروز براي تامين امنيت اش به دور خود ديوار مي كشد و شهركهاي صهيونيستي را درست مي كند و اين نشان مي دهد كه مردم فلسطين آنها را قانوني نمي دانند و به دنبال احقاق حقوق خود هستند .

بيت المقدس به عنوان مهم ترين شهر فلسطين، از نظر اسلامي اهميت ويژه اي دارد؛ زيرا مسجدالاقصي، نخستين قبله مسلمانان در اين شهر تاريخي است. و اين سرزمين در قرآن كريم  به عنوان سرزمين مقدس از آن ياد مي شود . از آغاز هجرت پيامبر اسلام (ص) به مدينه تا سال دوم هجري، قبله پيامبر در هنگام نماز و نيايش، بيت المقدس بود و بي شك، پيش از هجرت نيز در 13 سالي كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در مكه مكرمه اقامت داشت، رو به بيت المقدس ايستاد و نماز خواند.

امام خميني در7 آگوست 1979 ميلادي  پس از بمباران جنوب لبنان توسط نيروهاي اسرائيلي، ضمن ارسال پيامي به دنيا بالاخص مسلمانان خطرات اينگونه حملات را يادآور شدند و گفتند :

من از عموم مسلمانان جهان و دولت‏‌هاي اسلامي، مي‏‌خواهم كه براي كوتاه كردن دست اين غاصب و پشتيبانان آنان به هم بپيوندند و جميع مسلمانان جهان را دعوت مي‏‌ كنم آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را – كه از ايام قدر است و مي‌‏ تواند تعيين‌ كننده سرنوشت مردم فلسطين نيز باشد – به عنوان «روز قدس» انتخاب و طي مراسمي همبستگي بين‏‌المللي مسلمانان را در حمايت از حقوق قانوني مردم مسلمان اعلام نمايند. از خداوند پيروزي مسلمانان را بر اهل كفر را خواستارم».

امام خميني(ره) با طراحي روز قدس همه بسترهاي اختلاف را در داخل ملتهاي مسلمان و در دفاع از عرب هاي فلسطيني پاك كرد و زمينه هاي وحدت در بين امت اسلامي را شكل داد . روز قدس به عنوان روز اسلام و يكي از مهم ترين راهبردهاي امام خميني(ره) بود . در انديشه امام خميني (ره)، صهيونيسم حركتي بر ضد اسلام است و ايشان با نام گذاري روز قدس و تغيير اين مساله از مقوله اي تنها عربي به مقوله اي اسلامي، جهان اسلام را به وحدت در برابر خطر بزرگ اسراييل فراخواند. در مساله قدس ، هدف غائي اعتلاي اسلام و راهبرد اصلي برگشت فلسطينيان به خاك و موطن خود از طريق همه پرسي است.

روز جهانی قدس

 

فلسطين براي مسلمانان تنها يك خاك و سرزمين نيست، بلكه يك فرهنگ و بخشي از هويت جهان اسلام است؛ و امام خامنه اي هم در توصيف رژيم اشغالگر مي گويد : ” ما حقیقتا صهیونیست­ها را دشمن‌ دنیای ‌اسلام ‌می‌دانیم” و ” مساله‌ی ‌فلسطین از لحاظ‌ اسلامی ‌برای ‌همه‌ی ‌مسلمانان ‌از جمله ‌برای ‌ما یک‌ مساله‌‌ اساسی‌ و یک‌ فریضه ‌است”  بنابراين براي زنده كردن  هويت جهان اسلام و احقاق حقوق مردم فلسطين و پيروزي در مقابل كفر ، اگر راههاي صلح آميز و حقوقي جواب ندهد  بايد به سمت مبارزه و مقاومت رفت مردم فلسطين اين پيام را خوب دريافته اند و انتفاضه هاي پي در پي هم ناشي از همين امر است .

در چند دهه گذشته اگر چه برخي دولت هاي اسلامي  متاسفانه به نام اسلام به آرمان فلسطين خيانت  كردند ، اما فضاي افكار عمومي جهان اسلام در مسير حمايت از فلسطين و مقاومت حركت مي كنند. روز قدس را  بايد به عنوان زمينه اي براي آگاهي ملت هاي دنيا دانست كه همنوايي ساير ملت هاي جهان اسلام با روز قدس نويد پيروزي بزرگي براي بيت المقدس خواهد بود.

واقعيت اين است كه پديده روز قدس يك امر وجداني است .  تمام قواعد بين المللي ، حقوق بين الملل ، حقوق بشر ، حقوق زنان ، حقوق كودك و مفهوم عدالت ، حق حيات براي انسان و غيره در اين مقوله زير پا گذاشته شده است . وقتي كودكي در غرب كشته مي شود و يا حقوق يك زن ناديده گرفته مي شود گوش جهان را كر مي كنند اما دريغا كه در اين هفت دهه ،  هزاران كودك و زن مسلمان فلسطيني كشته شدند ، شكنجه شدند و از منازل و ديار خود آواره شدند و صداي كسي در غرب بلند نشد آيا اين به معناي استحاله شدن مقررات بين المللي نيست ؟ انتظار مي رود كه روز قدس روز بيداري امت اسلامي بشود و در اين روز همه كارهاي ناشايست صهيونيستها و استكبار مثل تحميل توافقنامه هاي به اصطلاح صلح از نگاه آنها !! ، انتقال يهوديان به سرزميهاي اشغالي و اصرار بر شهرك سازيهاي يهودي علي رغم قطعنامه هاي سازمان ملل ، تحميل معامله قرن ، انتقال سفارت آمريكا به بيت المقدس ، توسعه محدوده بيت المقدس ( محدوده شهري قدس بزرگ ) ، حمله به نمازگزاران در مسجدالاقصي ،  اهانت به اسلام و مسلمانان ، و …

اگر از همان اول مانع تشكيل غير حقوقي تشكيلات رژيم اشغالگر مي شدند و مانع ظلم و تعدي به خاك فلسطينيها مي شدند آيا نيازي به دست بردن به سلاح و مقاومت از سوي فلسطينيها مي بود ؟ قطعا پاسخ به اين سوال منفي است . ظاهرا دنياي استكبار عهد بسته است تا به هر قيمتي شده است فلسطينيان از حقوق اوليه خود محروم شوند تا در زير فشارهاي حداكثري به هويت و ماهيت رژيم اشغالگر تن دهند و در نهايت شايد سرزمين كوچكي هم بدانها داده شود ولي نه به عنو.ان سرزمين مستقل . اين نگاه  در طول 50 سال گذشته به كرات از دل طرحهاي شوم استكبار قابل استفاده و درك بود كه آخرين مورد آن در داخل طرح معامله قرن نهفته بود . طرحي كه بر حسب آن فلسطينيها  قادر خواهند بود دولت مستقل خود را با شرايط خاصي تشكيل دهند 1) دولت فلسطين فاقد ارتش باشد؛2)  بر آسمان فلسطين كنترلي نداشته باشد؛ 3) بر گذرگاه هاي مرزي كنترلي نداشته باشد؛4)  حق تشكيل هيچگونه پيماني با كشورهاي خارجي را نداشته باشد !! .

دولت آمريكا خيلي تلاش كرد تا اين طرح را با ظلم بي حد و حصر براي فلسطينيها ، با ترغيب و تشويق برخي دول عربي و قول سرمايه گذاريهاي كلان در منطقه تحميل كند ولي چون خلاف عقل سليم ، خلاف وجدان بشري ، خلاف حقوق مسلم فلسطينيها بود زير بار آن نرفتند اگر چه اسرائيل هر روز بر فشارهاي امنيتي خود در داخل خاك فلسطين مي افزايد و اين ريخته شدن خونهاي فلسطينيان را بر پذيرش ننگ بزرگتر ترجيح مي دهند.

به نظر مي رسد روز قدس روز يادآوري اين طرح ها، ظلم ها و تعدي به حقوق انساني در خطه فلسطين و لحظه اي تفكر در مورد آن است . روز قدس يادآوري اين نكته است كه سرزمين فلسطين نه فقط براي مسلمانان بلكه براي همه اديان الهي مقدس است و خاستگاه اديان آسماني است و در اين سرزمين نبايد خوني ريخته شود و ظلمي صورت بگيرد اما دل هاي انسان قرن 21 آنقدر كدر شده است كه نه به مسجدالاقصي كار دارد و نه به عبادتگاهها و محل نزول وحي به پيامبران خود در اين سرزمين توجهي دارد بلكه دنبال اهداف ظالمانه و غير الهي در اين منطقه هستند و متاسفامه قدرتهاي بزرگ هم دنباله رو اين اهداف قرار گرفته اند و در اين راه مردم مظلوم فلسطين راهي جز مقاومت و انتفاضه و دفاع از حريم خانه و كاشانه و خانواده خود ندارد . براي همين است كه امام خامنه اي تاكيد دارند كه مسأله ‌فلسطین امروز مسئله ‌اول‌ جهان ‌اسلام ‌است  و در جاي ديگري مي فرمايند ” مسأله فلسطین در صدر مسائل بین­الملل اسلامی است” .

بيائيد در اين روز ، به قدس و به ظلمهائي كه به فلسطينيان مي شود بيشتر بيانديشيم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=17662

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!