1

ضرورت خوانش خطوط نانوشته پیام‌های رسانه‌ای در حادثه تروریستی مشهد

  • کد خبر : 33523
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
ضرورت خوانش خطوط نانوشته پیام‌های رسانه‌ای در حادثه تروریستی مشهد
معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران می‌گوید ضرورت خوانش خطوط نانوشته پیام‌های رسانه‌ای تولیدی حول ماجرای تروریستی حمله به طلاب در مشهد، اهمیتی ویژه دارد.

معصومه نصیری معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در یادداشتی به ضرورت توجه به زوایای مهم ماجرای تروریستی حمله به طلاب و روحانیون در مشهد پرداخته است.

مشروح این یادداشت را در ادامه بخوانید:

خبر حمله به تنی چند از طلاب و روحانیون در صحن مطهر رضوی که به سرعت به سرخط اخبار داخلی و رسانه‌های فارسی زبان خارجی تبدیل شده است، از ابعاد مختلف رسانه‌ای، سیاسی و امنیتی دارای اهمیت است و طبق اعلام نهادهای امنیتی مسوول، با توجه به اهمیت و حساسیت‌های موجود از هرگونه گمانه‌زنی‌های نامعتبر در این زمینه باید پرهیز شود.

اما از آنجا که در سواد رسانه‌ای همواره توجه و رمزگشایی لایه‌های زیرین و البته مهم رویدادها دارای اهمیت است، درباره این رویداد تلخ، چند نکته از سوی مخاطب باید مورد توجه قرار گیرد.

۱: جریانی در تلاش برای استفاده از این رخداد و اختلاف افکنی میان ایران و افغانستان هستند. طی روزهای گذشته البته همین جریان رسانه‌ای ـ سیاسی، اخبار متعدد دیگری را نیز در راستای آماده سازی افکار عمومی انجام داده بود که این نکته ضرورت توجه به زنجیره اخبار در تحلیل رویدادهای ثانویه را دارای اهمیت می‌کند.

۲: تلاش‌های جهت‌دار و پرمعنایی در راستای تفرقه افکنی حول محور شیعه و سنی در حال انجام است و از این روست که در رسانه‌های فارسی زبان خارجی به وفور شاهد استفاده از کلید واژه‌هایی حول این معنا و گزاره هستیم. در این راستا اقدامات تخریبی جریانات خاص و پروژه اختلاف افکنی آنها بین مسلمانان محوری است که در تحلیل پیام‌های تولیدی با این محور باید مورد توجه قرار گیرد.

۳: خط خبری رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور بر طرح‌ ادعای نفرت فزآینده جامعه از روحانیت با برجسته‌سازی حادثه حرم مطهر رضوی است. ایجاد دوقطبی و تضادآفرینی در جامعه حول این اتفاق در سرخط خبرهای این رسانه‌ها به وضوح دیده می‌شود.

۴: هر چند رعایت این نکته از سوی رسانه‌ها هم دارای اهمیت است، اما لازم است از انتشار تصاویر و ویدئوهای حادثه امروز حرم مطهر رضوی پرهیز شود. انتشار تصاویر دلخراش در کشورهای مختلف خلاف اخلاق حرفه‌ای شهروندی دیجیتال بوده و منجر به مخدوش سازی امنیت روانی جامعه می‌شود. دقت شود که چه حساب‌ها و صفحاتی سعی در گسترش این تصاویر دارند. در سواد رسانه‌ای می‌گوییم چه کسی این پیام را ارسال کرده و چه هدف و نیتی داشته است. برخی گروهک‌های تروریستی در گسترش این تصاویر فعال هستند.

۵: طی ساعات پس از وقوع این رخداد شاهد انتشار شایعات و فیک نیوزهای فراوانی بوده‌ایم، اخبار را به دور از گمانه زنی‌ها از طریق منابع معتبر و رسمی قضایی، انتظانی، امنیتی و رسانه‌ای پیگیری کنید.

با این وصف ضرورت خوانش خطوط نانوشته پیام‌های رسانه‌ای تولیدی حول این اتفاق و توجه به شیطنت‌های جدید برخی جریانات رسانه‌ای دارای اهمیت است.

 

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=33523

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!