2

ریشه یابی انحرافات سیاسی جریان های روشنفکری معاصر در کلام آیت‌الله قزوینی

  • کد خبر : 56173
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
ریشه یابی انحرافات سیاسی جریان های روشنفکری معاصر در کلام آیت‌الله قزوینی
«علی عبدالرزاق» در سال ۱۹۲۵ میلادی کتاب «الاسلام و اصول الحکم» را نوشت. این کتابش در حقیقت یک موجی در کل جهان اسلام ایجاد کرد. عمده حرف ایشان این بود رسول اکرم (ص) تنها مبین شریعت است و وظیفه ای جز ابلاغ احکام ندارد. و اساسا تشکیل حکومت از وظایف آن حضرت نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، «علی عبدالرزاق» در سال ۱۹۲۵ میلادی کتاب «الاسلام و اصول الحکم» را نوشت. این کتابش در حقیقت یک موجی در کل جهان اسلام ایجاد کرد. عمده حرف ایشان این بود رسول اکرم (ص) تنها مبین شریعت است و وظیفه ای جز ابلاغ احکام ندارد. و اساسا تشکیل حکومت از وظایف آن حضرت نبوده است.

این نویسنده برای اثبات ادعای خود به بیش از سی آیه قرآن کریم استدلال کرده است. آیاتی مثل (لَسْتَ عَلَیهِمْ بِمُصَیطِرٍ؛ غاشیه/ ۲۲)، (وَمَا أَنْتَ عَلَیهِمْ بِجَبَّارٍ؛ ق/ ۴۵)، (لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ؛ بقره/ ۲۵۵) و (أَفَأَنْتَ تُکْرِهُ النَّاسَ؛ یونس/۹۹).

با بررسی های ما روشن می شود که منشأ انحرافات در مسائل سیاسی امثال کدیور، نصیری، شریعت سنگلجی، کسروی و عبدالعلی بازرگان می تواند همین کتاب باشد. این آیات مورد ادعای آنها برای نفی تشکیل حکومت اسلامی و ولایت سیاسی رسول خدا (ص) تقریباً دستمایه آقایان متجددین و دگر اندیشان شیعه شده است باید اساسی جواب داده بشود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=56173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!