1

اسلام‌هراسی حربه جریان راست افراطی علیه مهاجران و اقلیت‌ها است

  • کد خبر : 51501
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۰۸
اسلام‌هراسی حربه جریان راست افراطی علیه مهاجران و اقلیت‌ها است
یورام عبدالله وایلر، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی آمریکایی معتقد است: سیاستمداران دارای گرایش راست افراطی در غرب به دلیل ترس و سردرگمی مردم، از ابزار مقصر دانستن مهاجران مسلمان و دیگر گروه‌های اقلیت سوء استفاده می‌کنند. از این رو، اسلام‌هراسی را می‌توان پیامد وضعیت بحران‌های متعدد امروزی همچون بحران تغییرات آب و هوایی، کمبود منابع و بی‌ثباتی سیاسی به دلیل ناتوانی رهبران در رویارویی با انبوه مشکلات دانست.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یورام عبدالله وایلر، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی آمریکایی ساکن نیومکزیکو است. او در مورد اسلام، عدالت اجتماعی و سیاست، مطالب فراوانی نوشته است. آثار او در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده و وی به عنوان مفسر سیاسی در چند شبکه تلویزیونی همکاری کرده است.

وایلر معتقد است که اسلام‌هراسی رو به رشد را می‌توان یکی از پیامدهای بحران‌های امروزی ایجاد شده توسط غرب در نظر دانست.

وی افزود: ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که چندین بحران هم‌گرا هم‌زمان وجود دارند که تاریخ‌دانان و جامعه‌شناسان از آن به عنوان وضعیت چند بحرانی (poly-crisis) یاد می‌کنند.

بحران جهانی آب و هوا به همراه جنگ‌ها و درگیری‌های ژئوپلیتیک متعدد که بسیاری از آنها ناشی از تلاش‌های ایالات متحده برای حفظ هژمونی جهانی است، منجر به مهاجرت‌های گسترده شده است. انتظار می‌رود که این روند تنها با رسیدن مهاجران آب و هوایی به بیش از ۱۴۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ ادامه یابد و فشار روزافزونی را بر جوامع وارد کند زیرا با کمبود غذا، آب و سایر منابع مواجه هستند. در مواجهه با بحران تغییرات آب و هوایی، کمبود منابع و بی‌ثباتی سیاسی به دلیل ناتوانی رهبران در رویارویی با انبوه مشکلات، برخی تمایل دارند دیگران را به خاطر معضلات خود مقصر بدانند.

وایلر افزود: سیاستمداران دارای گرایش راست افراطی به دلیل ترس و سردرگمی مردم، از ابزار مقصر دانستن مسلمانان و دیگر گروه‌های اقلیت سوء استفاده می‌کنند. از این رو، اسلام‌هراسی را می‌توان پیامد وضعیت بحران‌های متعدد امروزی دانست. از آنجایی که دولت‌ها با یکدیگر برای منابع کمیاب رقابت می‌کنند و بحران آب و هوای جهانی، مناطق قابل سکونت سیاره ما را کوچک می‌کند و در نتیجه تعداد مهاجران آب و هوایی را افزایش می‌دهد؛ می‌توان انتظار داشت که شاهد افزایش اقدامات ناشی از نفرت علیه مسلمانان و سایر اقلیت‌ها در غرب باشیم.

گستاخی صهیونیست‌ها بدون حمایت آمریکا نیست

او در مورد اقدام اخیر گروهی از شهرک‌نشینان صهیونیست در حمله به روستایی در کرانه باختری اشغالی که به زور وارد یک مسجد محلی شدند و پس از پاره کردن صفحات یک قرآن و پرتاب آن به خیابان، آن را تخریب کردند گفت: قطعاً سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت‌های پی در پی اسرائیل، شهرک‌نشینان را در حملات خود به فلسطینی‌ها جسورتر کرده است، اما چنین رفتاری بدون حمایت ضمنی سیاسی ایالات متحده، رخ نمی‌دهد.

وی افزود: درست است بایدن، از نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل رسماً برای سفر به آمریکا دعوت نکرده است، اما این اقدام نکردن از سوی بایدن به اصلاحات قضایی نتانیاهو نسبت داده شده است و نه تشویق خشونت شهرک‌نشینان توسط نتانیاهو. به همین ترتیب، برخی از رهبران دموکرات ایالات متحده نسبت به گنجاندن ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ با گرایش راست افراطی در کابینه او چندان ابراز نگرانی نکردند، اما جمهوری‌خواهان همچنان با هر اقدامی که نتانیاهو انجام می‌دهد موافق هستند.

در واقع، به نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان در تلاشند تا با حمایت بی‌وقفه خود از رژیم آپارتاید اسرائیل، مانند کاری که نیکی هیلی و رون دیسانتیس انجام می‌دهند، از یکدیگر پیشی بگیرند. سیاستمداران آمریکایی با توجه به اینکه کمپین‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ آنها در حال انجام است، به احتمال زیاد در برخورد با نتانیاهو به هر شکل معناداری مردد خواهند بود.

تعجبی نخواهد داشت که ببینیم مجلس نمایندگان ایالات متحده که تحت سلطه جمهوری‌خواهان است پروتکل‌ها را نقض و نتانیاهو را برای سخنرانی دعوت کنند.

وایلر درباره اینکه پیامدهای حقوقی این هتک حرمت مقدسات چیست و جامعه جهانی و سازما‌ن‌‌های مربوطه چگونه می‌توانند به آن واکنش نشان دهند گفت: سازمان ملل متحد و بسیاری از سازمان‌های غیردولتی دیگر رژیم اسرائیل را به دلیل سابقه اسفناک حقوق بشر و رفتار نفرت‌انگیزش با مردم فلسطین محکوم کرده‌اند. رژیم اسرائیل با اشغال کرانه باختری که از نظر فنی تحت کنترل اردن است، از سال ۱۹۶۷ و الحاق قدس شرقی در سال ۱۹۸۰، قوانین بین‌المللی بشردوستانه، به ویژه مفاد کنوانسیون چهارم ژنو و لاهه را نقض کرده است.

اسرائیل عضو میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است که حق زندگی، آزادی و امنیت افراد را تضمین می‌کند. دستگیری و بازداشت خودسرانه فلسطینیان و نقض سایر حقوق اولیه بشری آنها به طور مداوم و بی‌شرمانه از سوی اسرائیل انجام می‌شود در حالی که جامعه بین‌المللی از طریق سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی مختلف به این موضوعات پرداخته آمریکا با حمایت لجام گسیخته خود از رژیم اسرائیل همچنان مانع اصلی در مسیر بهبود شرایط ظالمانه‌ای است که فلسطینیان مجبور به تحمل آن هستند.

تحریم اقتصادی و نه به عادی‌سازی با اسرائیل، بهترین راهبرد

وایلر درباره بهترین راهبرد و اقدام برای پیشگیری و مقابله با جنایات اسرائیل گفت: با وجود یک امت واحد اسلامی که می‌تواند اقدامات سیاسی و اقتصادی معناداری را برای پایان دادن به این جنایات علیه فلسطینی‌ها و مقدسات دینی مسلمانان به اجرا بگذارد اما حداکثر اسرائیل را به‌طور ملایم محکوم می‌کند پاسخ به این سؤال، دشوار است. با نگاه به جنبش بایکوت و تحریم اسرائیل (BDS)، به نظر می‌رسد که اقدامات اقتصادی مؤثرترین راهبرد بوده است.

با توجه به اینکه اکنون حدود ۱۳۸ کشور در جهان کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند و با توجه به افول تدریجی ایالات متحده، مؤلفه اقتصاد در نهایت به سمت آرمان فلسطین تغییر خواهد کرد. در این میان، مسلمانان در سراسر جهان باید جنایاتی را که رژیم اسرائیل مرتکب می‌شود با هر وسیله‌ای، افشا و فشار حداکثری مسالمت‌آمیز را بر رهبران کشورهای دارای اکثریت مسلمان اعمال کنند تا به وسوسه‌های مالی قدرت‌های غربی برای سوق دادن کشورهای اسلامی به سوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تن ندهند.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما صدور بیانیه و محکوم کردن توهین به مقدسات کافی است یا جامعه جهانی باید موضع جدی‌تری اتخاذ کند گفت:  نظر من در این مورد با آنچه قبلا ذکر شد مطابقت دارد. یعنی محکومیت باید با اقدامات اقتصادی کشورهای مسلمان همراه باشد.

صدور بیانیه در محکومیت خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها یا هتک حرمت مقدسات اسلامی از سوی کشورهای اسلامی وقتی که چند هفته بعد برای امضای قراردادهای تجاری یا برقراری روابط دیپلماتیک در سطوح بالا با رژیم قانون‌شکن توافق می‌کنند، برای رهبران مسلمان کاملاً بی‌فایده و دارای تأثیر معکوس است. اگر بخواهیم هدف آزادی فلسطین از دست اشغالگران اسرائیلی محقق شود، باید فشار جامعه جهانی و به ویژه امت اسلامی پیوسته و خستگی‌ناپذیر باشد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=51501

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!