2

بمباران محبت؛ ترفندی فریبکارانه جهت عضوگیری فرقه ها

  • کد خبر : 51998
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
بمباران محبت؛ ترفندی فریبکارانه جهت عضوگیری فرقه ها
بمباران محبت یک اقدام هماهنگ و معمولا تحت هدایت مستقیم رهبری است که...

به گزارش پایگاه خبری مفاز، اغلب فرقه ها طرح های معینی برای جذب اعضای جدید دارند. به محضی که هرگونه توجه از طرف فرد مراجعه شده نشان داده شود وی از طرف رابط عضوگیری یا سایر اعضای فرقه بمباران محبت می شوند. این روند دوستی ساختگی و توجه مصنوعی به عضو جدید ابتدا از جانب یکی از فرقه های نخستین جوانان بکار گرفته شد ولی خیلی زود توسط تعدادی از گروه های دیگر که برنامه شان جذب مردم به درون فرقه ها بود نیز به عنوان شیوه کار انتخاب گردید.

بمباران محبت یک اقدام هماهنگ و معمولا تحت هدایت مستقیم رهبری است که اعضای قدیمی را درگیر جاری ساختن سیل تملق گویی، لفاظی های فریبکارانه ابراز عشق و علاقه و نشان دادن توجه بسیار به سوی اعضا و جذب شدگان جدید مینماید.

علاوه بر این تازه واردین توسط اعضای قدیمی دوره میشوند و این اعضای با تجربه نه تنها آموزش گرفته اند تا عضو جدید را بمباران محبت ،نمایند، بلکه با بهترین رفتار و برخورد ممکن سعی میکنند با افتخار تمام اشتیاقشان را نسبت به عضویت برتری سیستم اعتقادی جدید و منحصر به فرد بودن رهبرشان ابراز دارند آگاهانه یا ناگاهانه اعضا همیشه به زبان خاص فرقه صحبت کرده و احساساتشان را ابراز میدارند که البته به نظر میرسد همه حرف یکدیگر را میفهمند ولی هدف از این کار دادن این احساس به تازه وارد است که خود را خارج از فرم قدری ،غریبه و بیسواد در مقایسه با استانداردهای فرقه بیابد.

دیدار کننده با شرکت کننده در سمینار به تدریج شروع به تمایل به برقراری نوعی ارتباط با بقیه گروه مینماید در حالیکه تمامی محیط اطراف القا کننده افکار فرقه است تازه وارد خیلی زود در میابد که برای پذیرفته شدن به عنوان بخشی از گروه لازم است رفتار سایر اعضا را آینه وار تقلید نماید و ادای نوع حرف زدن آنها را در آورد.

از آنجا که بسیاری از گروه ها از این تکنیک که اعضای قدیمی تر را آموزش بدهند تا مامور مراقبت از اعضای جدیدتر و تازه واردین باشند استفاده میکنند این افراد تحت هیچ شرایطی تنها نبوده و نمیتوانند به آزادی بین خودشان صحبت کنند .بنابراین برنامه تعلیماتی فرقه و فضای بازسازی فکری همانطور که در فصل سه توضیح داده شد که بوسیله مدل قرار دادن رفتار اعضای قدیمی تر اعمال میگردد، مانع از آن میشود که اعضای جدید و تازه واردین سیستم را به چالش بطلبند.

هیچ فرصتی جهت ابراز حمایت همدردی و ارزشمند شمردن هرگونه تردید یا احساس منفی داده نمیشود. در هر فرقه ای به طریقی به اعضای جدید گفته میشود که هرگز فضای منفی نباید بروز داده شود هر کس اگر هر گونه سؤال دودلی یا احساس منفی دارد باید با مسؤول بالای مستقیم با مربی ،مساعد با راهنما مشورت نماید. به دلیل اینکه کسانی که تردید یا سؤال دارند از بقیه افراد جدا و ایزوله میشوند افراد جدید چنین برداشت میکنند که همه افراد نسبت به هرآنچه که در جریان است موافق هستند.

توجه کامل تازه واردین به برنامه سنگینی از فعالیت های مختلف از جمله بازی شرکت در کلاس درس آواز خوانی ،جمعی انجام کارهای اشتراکی مطالعه متون ،پایه شرکت در تجمعات، رفتن برای جمع آوری پول یا به انجام رساندن ماموریتهای متعددی از قبیل نوشتن پروسه زندگی برای چک توسط گروه جلب می شود به این ترتیب تازه واردین به حدی مشغول میشوند که آنها فرصت فکر کردن در خصوص آنچه انجام می دهند یا آنچه با آنها انجام می شود، نمی یابند.

تهیه و تنظیم: ملیحه ترزفان
برگرفته از کتاب فرقه ها در میان ما نوشته مارگارت تالر سینگر، ترجمه ابراهیم خدابنده

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=51998

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!