0
در چهارمین دور گفت‌وگوی اسلام و کلیسای شرق آشوری تأکید شد؛

توجه به نقش هدایت‌گری رهبران ادیان نسبت به مسائل معاصر جوانان

  • کد خبر : 49192
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۰۷
توجه به نقش هدایت‌گری رهبران ادیان نسبت به مسائل معاصر جوانان
حامد شاه رفعتی، مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب قم بیان کرد: رهبران ادیان می‌توانند با شناخت سازوکار لازم نسبت به مسائل معاصر جوانان نقش هدایت‌گری داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، فرانکلین بنیامین، رئیس هیأت مدیره انجمن کلیسای شرق آشوری در ایران در آیین افتتاحیه چهارمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و کلیسای شرق آشوری مقاله خود را با موضوع «مراحل رشد ایمان و کاربرد آنها در پرورش جوانان در ایمان مسیحی» ارایه داد.

وی افزود: هدف از خدمات کلیسایی برای جوانان، شامل پرورش و رشد آنها در ایمان و تعالیم مسیحی است. رشد انسانی را می‌توان در شش گروه دسته بندی کرد عبارت است از فیزیکی، فکری، اجتماعی، احساسی، اخلاقی و روحانی.

فرانکلین بنیامین اظهار داشت: در انجیل لوقا باب 2 آیات 40 و 52 می‌خوانیم: ….و طفل نمو کرده (رشد) به روح قوی می‌گشت. عیسی در حکمت (فکری)، و قامت (فیزیکی) و رضامندی نزد خدا (روحانی) و مردم (اجتماعی) ترقی می‌کرد. این مقاله به مفهوم ایمان، رشد و توسعه آن و اینکه چگونه با حوزه‌های دیگر رشد بشری ارتباط می‌یابد، می‌پردازد.

وی در عین حال، مطرح کرد: مسئله مهم در خدمت کلیسایی برای جوانان حدود انتظار از آنها است. به این معنی که تا چه مقدار دانش، وفاداری و پیروی را از آنها می‌توان انتظار داشت؟ در این رابطه نظریه‌های مربوط به رشد ایمان می‌توانند مفید واقع شوند.

رسول رسولی‌پور، استاد دانشگاه خوارزمی به بررسی موضوع ایمان و جوانان و راه‌های ترویج آموزه‌های دینی در جامعه پرداخت و بر ضرورت اینگونه گفت‌وگوهای دینی بین اندیشمندان جهان و رهبران ادیان تأکید کرد.

در ادامه، حامد شاکرنژاد، عضو هیأت علمی و رئیس پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به موضوع «ایمان استقرایی و جوانان» پرداخت و براساس تمایزگذاری میان دو نوع ایمان استقراری و قیاسی، مقاله خود را ارایه داد.

وی با اشاره به ویژگی‌های ایمان استقراری و قیاسی بیان کرد: ایمان استقرایی اگر در جهان سنت یک گزینه و یک روش در کنار دیگر روش‌های تبلیغ دین بود، امروزه تبدیل به ضرورت شده است و باید ایمان جوانان از آن شروع شود. ایمان اول باید تبدیل به احتیاج و نیاز شود.

حامد شاه رفعتی، مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب قم از دیگر سخنرانان این دور از گفت‌وگوها بود. وی با اشاره به موضوع تحول جوانان و سازوکار آن در منابع اسلامی اظهار داشت: بررسی حرکت‌های دین‌گرا و معنویت‌محور نشان می‌دهد که جوانان نقش کلیدی در تولد و جریان سازی آن دارند. نمونه بارز این کنشگری جوانان در ظهور و گسترش هسته اولیه پیروان ادیان الهی قابل رصد است.

وی افزود: شواهد متعددی در قرآن کریم و روایات اسلامی حاکی از آمادگی بالای جوانان نسبت به تحول روحی و عرفانی است. اما این تحول همانگونه که می‌تواند به دین‌گرایی ختم شود، همچنین ممکن است به دین‌گریزی منجر گردد. از این رو فهم صحیح چیستی این تحول و ساز و کار پیدایش آن حائز اهمیت است و همانگونه که انبیاء الهی در ابتدا با ایجاد تحول در میان جامعه جریان سازی کردند، رهبران ادیان در دنیای معاصر نیز می‌توانند با شناخت سازوکار این تحول نسبت به مسائل معاصر جوانان هدایت‌گری داشته باشند.

بنابر اعلام این خبر، به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، چهارمین دور گفت‌وگوی اسلام و کلیسای شرق آشوری با عنوان «ایمان و جوانان» با هدف تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه گفت‌وگوی ادیان و کلیسای شرق آشوری در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=49192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!