5

آمادگی بغداد برای میزبانی کنفرانس بین المللی «گفتگوی ادیان»

  • کد خبر : 38086
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۱۳
آمادگی بغداد برای میزبانی کنفرانس بین المللی «گفتگوی ادیان»
کنفرانس بین المللی گفتگوی ادیان به میزبانی عراق و با همکاری هیئت های اوقاف شیعه، سنی، مسیحی و ایزدی و مشارکت واتیکان برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز به نقل از مرکز بین المللی رسانه، پایگاه خبری آمریکایی «المانیتور» در گزارشی اعلام کرد: عراق برای میزبانی کنفرانس گفتگوی ادیان در ماه اکتبر آماده می شود و برای برگزاری آن با واتیکان همکاری می کند. امید است که این کنفرانس تنوع مذهبی و همزیستی در این کشور به عنوان منبع قوت آن باشد.

در این گزارش آمده است:  وزارت امور خارجه عراق تکمیل آمادگی برای برگزاری کنفرانس گفتگوی بین ادیان اعلام کرد. این کنفرانس با هماهنگی هیئت های اوقاف شیعه، سنی، مسیحی، مندایی و ایزدی برگزار می شود.در این کنفرانس شورای پاپی در ایالت واتیکان مشارکت کردند.

در این گزارش آمده است که پاپ فرانسیس در سفر سال گذشته خود به عراق خواستار دستیابی به صلح در منطقه و تقویت گفتگو بین ادیان شد.

توجه عراق به گفتگوی مذهبی مسئله جدیدی نیست. استان ذی قار ساخت مرکز گفتگوی ادیان را آغاز کرده است که شامل مکان های عبادی ادیان مختلف توحیدی، سالن و تالار گفتگوی ادیان در شهر تاریخی اور است.

این گزارش به نقل از صفیه طالب السهیل» معاون وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد: عراق میزبان کنفرانس بین المللی گفتگوی بین ادیان در بغداد خواهد بود که با همکاری و هماهنگی واتیکان و تعدادی از کشورها و نهادهای بین المللی به منظور تقویت صلح و همکاری بین المللی برگزار می شود.

السهیل افزود: جلساتی بین دفاتر اوقاف در عراق و شورای پاپ در واتیکان برگزار شد که اولین دوره آن سال 2013 میلادی و دومین آن سال 2017 میلادی است. این جلسات به چالش های پس روی ادیان پرداخته است. برگزاری سومین جلسات  برای اکتبر 2022 برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: این کنفرانس با شعار «آموزش مناسب برای نسل های جدید: مسیر صلح و توسعه همه جانبه» خواهد بود. «آماده سازی استادان برای انجام وظیفه آموزشی در ایجاد صلح به همراه بازنگری برنامه های درسی برای تقویت فرهنگ همزیستی» از جمله بندها در دستورکار این کنفرانس است.

این گزارش به نقل از السهیل آورده است:عراق مایل است که به تعهدات خود در رابطه به احترام حقوق بشر و دمکراسی و قانون اساسی عراق از جمله حقوق اقلیت های فرهنگی و مذهبی و دیگر آزادی ها اساسی عمل کند. عراق به توصیه ها و نتایج سفر پاپ به این کشور و دیدار با مراجع دینی متعهد است.

این گزارش به نقل از احسان جعفر احمد، نماینده مذهبی و فرهنگی اوقاف شیعه اعلام کرد: اوقاف شیعه در دو کنفرانس پیشین شرکت کرده است. کنفرانس جدید، سومین کنفرانس خواهد بود.

احمد معتقد است که نتایج این نشست ها در سطح ملی، منطقه ای و جهانی باتوجه به چالش های بزرگی که جوامع ما به ویژه کارگران در حوزه دین با آن روبه رو هستند، مثبت و ملموس خواهد بود.

وی افزود: نهادهای مذهبی عراق تمایل به پیروی از راه سید علی سیستانی، مرجعیت عالیقدر و تکیه بر دستورات وی در برخورد با مردم و جوامع دارند.

احمد گفت: اوقاف شیعه و سنی در تلاش برای ایجاد وجوه مشترک متعدد هستند که آنها را متحد می کند و انسجام ملی را که توسط ایدئولوژی افراطی در عراق از بین رفته است، بازگرداند. در حالی که ما برای تغییر این تنوع به منبع قدرت برای عراق تلاش می کنیم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=38086

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.