3

تاریخچه شکل گیری انجمن های فراماسونری/ تلاش برای استتار ماهیت و ایجاد جاذبه ای جادویی

  • کد خبر : 47296
  • ۰۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
تاریخچه شکل گیری انجمن های فراماسونری/ تلاش برای استتار ماهیت و ایجاد جاذبه ای جادویی
انجمن های فراماسونری نوعی تشکیلات مخفی است که با انگیزه تسلط استعماری بر مردم جهان شکل گرفته است. اسناد بسیاری دال بر وجود اعتقادات و آموزه های شیطانی در این انجمن ها وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، به علت مبارزات كليسا در اواخر قرون وسطي فرقه های با گرایشات جادوگرانه و شیطان پرستانه بيشتر در قالب گروه هاي مخفي به كار خود ادامه دادند. در همين دوران (یعنی اوایل قرن 12 ميلادي) است كه طبق یرخی نظریات و شواهد تاریخی شاهد اولین جرقه های پایه ریزی انجمن هايی مخفي با عنوان “فراماسونري”[1] در اروپا هستيم.

انجمن های فراماسونری نوعی تشکیلات مخفی است که با انگیزه تسلط استعماری بر مردم جهان شکل گرفته است. اسناد بسیاری دال بر وجود اعتقادات و آموزه های شیطانی در این انجمن ها وجود دارد.

نسبت به تاریخ دقیق شکل گیری فراماسونری اختلافات فراوانی مشاهده می شود، چرا که بسیاری از منابع مربوطه، اعم از منابعی که خود فراماسون ها در تدوین آن ها نقش داشته اند و یا افراد غیر ماسون نوشته اند، تصویر مغشوش و آشفته ای نسبت به منشا شکل گیری فراماسونری به دست می دهند.[2] به عنوان مثال برخی از مشهورترین مورخان فراماسونری همچون “جیمز اندرسون”[3]، که خود از اعضاء فراماسونری انگلستان بوده است، در کتاب مشهور خود با عنوان “قانون اساسی فراماسونری”[4] با استناد به برخی اسناد موهوم، سرآغاز شکل گیری فراماسونری را در انگلستان به قرن دهم میلادی باز می گرداند و در مواردی پا را بسیار فراتر نهاده و صراحتا بیان می کند که پیشینه فراماسونری به حضرت آدم(ع) می رسد.

غالبا در تاریخ نگاری هایی که توسط خود فراماسون ها نسبت به شکل گیری فراماسونری تدوین شده است، به شدت تلاش می شود تا پیشینه این جریان در هاله ای از رمز و راز و ابهام باقی بماند و فراماسونری نه به عنوان نهادی نوپدید، بلکه به مثابه ی تداوم نحله ای کهن و رازآمیز جلوه گر شود که قدمت آن به دورانی بسیار کهن می رسد. این ترفند به منظور استتار ماهیت فراماسونری و ایجاد جاذبه ای جادویی برای آن بوده است.[5]

ارتباط فراماسونری با آموزه های شیطانی

از طرف دیگر برخی از محققین معتقدند که سرآغاز تاریخ جدی فراماسونری به سال 1717 میلادی (سال تاسیس لژ بزرگ انگلستان) باز می گردد. منتهی این بدین معنا نیست که فراماسونری فاقد هرگونه پیش زمینه تاریخی بوده است. در این جا لازم است به این پیش زمینه و ارتباط آن با آئین ها و آموزه های شیطانی اشاره ای شود. چرا که بسیاری از آموزه های شیطان گرایانه در دوران های بعدی جریان شیطان گرایی و فرقه های شیطان پرستی در این دوران ریشه دارد. [6]

طبق نظر برخی از محققین پایه ریزی اولیه انجمن هاي فراماسونري، طي جنگ هاي صليبي شکل گرفته است. در دوران چند صدساله ی این جنگ ها دسته های مختلفی از نظامیان صلیبی اقدام به تشکیل گروه هایی با عنوان مشترک “شهسواران” نمودند. ساختار این گروه ها به شدت متمرکز بود و در راس هر گروه فردی به عنوان “استاد اعظم” وجود داشت. در میان این گروه ها، نام چهار گروه برجسته تر از بقیه گروه ها به چشم می خورد که عبارتند از: “شهسواران سن جان، ” شهسواران معبد”، ” شهسواران توتونی”، ” شهسواران سن لازاروس”.[7]د ر میان این 4 دسته نقش “شهسواران معبد” در تداوم جنگ های صلیبی و همچنین پایه ریزی هسته های اولیه فراماسونری بارز تر است. [8]

شهسواران معبد که بیشتر با عنوان “شواليه هاي معبد”[9] شناخته می شوند، در سال 1118 میلادی و ‌توسط 9 نفر از شواليه هاي فرانسوی شکل گرفت. این گروه درابتدا خود را “سربازان فقیر عیسی مسیح” می نامیدند. بعد از مدتی “بالدوین”، سرکرده سپاهیان صلیبی که برخود نام “پادشاه اورشلیم” را نهاده بود، این دسته را در نزدیکی معبد سلیمان جای داد و حفاظت از زائران مسیحی را به ایشان سپرد. بدین سان اعضای این گروه و سربازانشان “سربازان فقیر مسیح و معبد سلیمان”[10] نام گرفتند.

فراماسونری

به تدریج این دسته توسعه یافت و به صورت یک سازمان مزدور نظامی درآمد که خدمات خویش را به حکمرانان صلیبی عرضه می کرد. توانمندی نظامی آنان چنان مورد توجه قرار گرفت که ماموریت انتقال شمش های طلا و اموال تاراج شده از شرق به پاریس و لندن به ایشان سپرده شد.[11] به همین خاطر پس از مدتی شوالیه های فقیر معبد سلیمان به توانمندی های اقتصادی قابل توجهی دست یافتند.

شهسواران معبد همچنین مسئول اصلی تهاجم صلیبی ها و قتل عام مسلمانان بودند. به همین دلیل صلاح الدین، فرمانده بزرگ مسلمانان، که لشگر صلیبی هارا در 1187 در نبرد حطین شکست داد و بیت المقدس را آزاد نمود، با این که تعداد زیادی از مسیحیان را مورد عفو قرار داد ،اما شهسواران معبد را به خاطر جنایاتی که مرتکب شده بودند محکوم به مرگ کرد.

شهسواران معبد پس از پایان یافتن جنگ های صلیبی در سال 1291 با وجود از دست دادن بیت المقدس و تحمل تلفات سنگین، همچنان به حیات خود ادامه دادند و علی رغم کاهش مستمر حضور مسیحیان در فلسطین، آن ها قدرت خود را در اروپا افزایش دادند. آن ها ابتدا در فرانسه و سپس در سایر ممالک به حکومتی در درون یک حکومت تبدیل شدند.

پی نوشت:

[1] . فراماسونری جهانی، ص 42

[1] .Freemasonry (فری ماسون به معنای بنای آزاد ) می باشد. پیرامون وجه تسمیه “بنای آزاد” اختلاف نظرهای بسیاری هست که مجال بحث پیرامون آن در این مقاله نیست.

[3] .اوج انتشار منابع ماسونی مربوط به سده های نوزدهم و بیستم میلادی است که به پیدایش انبوهی از منابع مکتوب انجامید.در حوالی نیمه سده بیستم تعداد این آثار حدود 80هزار عنوان در اروپا و 100هزار عنوان در ایالات متحده آمریکا تخمین زده می شود. (زرسالاران یهودی و پارسی،ج4،ص12)

[4] .James Anderson (1680?-1739)

[5] .The constitution of Free-Masons

[6] .نک.زرسالاران یهودی و پارسی،ج4، نخستین تکاپوهای فراماسونری

[7] . به طور کلی سه نظریه در باب پیش زمینه های تاریخی پیدایش انجمن های مخفی فراماسونری وجود دارد: پیدایش این انجمن ها از میان 1.از میان صنف بنایان قرون وسطی، 2. از میان شهسواران صلیبی در طی جنگ های صلیبی (این دیدگاه به “منشا معبدی فراماسونری” (Templar origin of Freemason) شهرت دارد.)، 3. از میان جنبش رزویکروسیانیسم (توضیحات بیشتر پیرامون این جنبش در بخش شیطان گرایی در دوران مدرن قرن 17 در همین مقاله آورده شده است) نک.زرسالاران یهودی و پارسی،ج4،نخستین تکاپوهای فراماسونری

[8] . زرسالاران یهودی وپارسی،ج4،ص 162

[9] . یکی از این محققین موافق با این نظریه، “عدنان اکتار” با نام مستعار هارون یحیی محقق مسلمان ترکیه ای می باشد. بسیاری از آثار وی در زمینه فراماسونری به زبان فارسی ترجمه شده است، “شوالیه های معبد” ، “فراماسونری جهانی” ، “مبانی فراماسونری” از جمله این آثارمی باشند.

[10] . Knights Templar

[11] . Poor Knights of Chirist and of the Temple of Solomon

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47296

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!